A doua generație a lui Cayenne a trecut printr-o operație de facelift. Pentru primul test din România am condus versiunea Diesel, cu noul V6 de 262 CP.
Nu mai este niciun secret că succesul pe care Cayenne l-a înregistrat este uriaș. Din actuala generație s-au vândut nu mai puțin de 303.000 de unități la nivel mondial. Recent, actuala generație, lansată în 2010, a trecut printr-un facelift care a adus o serie de optimizări la toate capitolele.
Pentru primul test din România am ales versiunea Cayenne Diesel, echipată cu motorul diesel V6 de 3,0 litri, care acum produce 262 CP. Deși puterea a crescut ușor, propulsorul este mai eficient și oferă o valoare a consumului mediu de doar 6,6 l/100 km. |n plus, acum îndeplinește normele de poluare Euro 6 și accelerează de la 0-100 km/h în 7,3 secunde. Dieselul funcționează foarte rafinat sub capotă, are un sunet plăcut, destul de gros și se turează rapid de la orice turație datorită cuplului de 580 Nm, disponibil încă de la 1750 rpm.
Fișă tehnică
Motor: V6, turbo-diesel, cilindree 2967 cmc • Putere maximă 262 CP/4000 rpm • Cuplu maxim 580 Nm/1750-2500 rpm • Transmisie: integrală • cutie automată cu 8 trepte • Dimensiuni: L/l/h 4855/1939/1705 mm • Ampatament 2895 mm • Portbagaj 618-1728 litri • Performanțe: 0-100 km/h 7,3 sec • Viteza maximă 221 km/h • Consum mediu 6,6 l/100 km, • Emisii CO2 173 g/km • Preț: de la 74.135
În echiparea standard este oferită cutia automată cu 8 trepte, care acum integrează, pentru prima dată la Cayenne, funcția de „Costing’, ce permite decuplarea cutiei de la motor în momentul ridicării piciorului de pe accelerație, pentru parcurgerea unei distanțe mai lungi cu un consum minim. Cutia este foarte rapidă, însă uneori are mici ezitări în alegerea treptei corecte. Tot nou este sistemul start&stop îmbunătățit, care oprește motorul la viteze mici, când șoferul ține frâna apăsată, la apropierea de semafor.
Din punct de vedere al rulării, Cayenne impresionează. După facelift, el a progresat și la capitolul confort, dar și la agilitate. Pare greu de crezut că se poate vorbi despre agilitate la un astfel de SUV, însă Cayenne se poate conduce incredibil pe drumurile cu viraje. Este precis, neutru și are parte de un nivel extrem de ridicat de tracțiune. Aceste beneficii sunt permise de ajustarea trenului de rulare pentru versiunea facelift, dar și de excelenta suspensie pneumatică, oferită opțional pentru 3.793 de euro cu TVA la versiunea Diesel. Aceasta oferă un echilibru perfect între posibilitatea de a conduce sportiv, de a avea parte de cât mai mult confort sau de a obține cele mai bune rezultate în teren accidentat. Amortizarea este adaptivă, garda la sol poate fi reglată în șase poziții și sunt disponibile trei tipuri predefinite de setare: Comfort, Normal și Sport.
Porsche Cayenne Diesel – dinamică
La conducere, Cayenne oferă senzația că plutește peste carosabil, dar pare foarte bine ancorat în asfalt atunci când șoferul are nevoie. Pentru un asemenea SUV, este impresionant cât de rapid trece prin viraje, singurul lucru de care trebuie să ai grijă fiind inerția mare a mașinii.
După facelift, farurile cu xenon sunt oferite în echiparea de serie, opțional fiind disponibile faruri adaptive cu tehnologie LED, foarte eficiente, pentru 3.005 euro cu TVA.
Nu putem încheia fără să apreciem interiorul lui Cayenne ca unul dintre cele mai spectaculoase din industria auto modernă. Materialele, finisările, dar mai ales ambianța sunt la un nivel aproape de standardul modelelor de superlux. Porsche Cayenne Diesel are un preț de 74.135 de euro cu TVA, la care însă este nevoie de un buget sensibil mai mare pentru a-l configura conform cu standardul premium al unui Porsche.
Verdict
Cayenne este recunoscut ca unul dintre cele mai dinamice SUV-uri de pe planetă. Totuși, în versiunea diesel, el este și foarte eficient. Deși agil pe șosea, comportamentul în teren accidentat rămâne de apreciat, chiar și fără reductor sau blocabil spate.