Porsche Panamera S e-Hybrid: rapid si economic

vezi galeria foto

Porsche este primul producator care ofera un Plug-In Hibrid in clasa de lux. Se afirma ca Panamera sprinteaza ca un sportiv si este economic ca o masina de oras. Testul nostru clarifica daca Porsche isi respecta promisiunea.


Chiar daca cei de la Porsche nu o recunosc deschis, acestia se bucura extrem de mult, deoarece este primul producator care ofera un hibrid Plug-In in clasa de lux. Porsche a luat-o chiar inaintea surorii de concern Audi, care se lauda cu sloganul progres prin tehnologie. Sigur, este important sa fii primul care inventeaza ceva in orice domeniu, dar asta nu este totul. Trebuie ca si produsul sa fie la nivelul asteptat. Iar Porsche afirma ca Panamera S e-Hybrid accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 5,5 secunde, atinge 270 km/h si consuma doar 3,1 l/100 km. Desigur, aceasta valoare de 3,1 l/100 km este pur teoretica, deoarece este determinata in urma ciclului special de consum pentru hibrizi (vezi caseta). De aceea, intrebarea captivanta este: cat consuma hibridul in conditii reale?


Consumul oficial nu poate fi obtinut in viata reala
Colegii de la Auto Bild Germania nu au reusit nici macar sa se apropie de consumul oficial anuntat de Porsche, dar modul de calcul al consumului la hibrizi nu este responsabilitatea lui Porsche, iar pe de alta parte, rezultatul din viata reala este foarte bun din punct de vedere ecologic. Pe circuitul tipic al Auto Bild Germania, de 155 km, care cuprinde 1/3 autostrada, 1/3 drum national si 1/3 drumuri in oras, consumul a fost de 7,8 l/100 km. Este o valoare foarte buna, similara cu cea obtinuta la un diesel cu putere mai mica decat cei 416 CP ai lui Panamera. La un mers mai linistit si pornind cu acumulatorul in­car­cat s-a obtinut o valoare de 5,5 l/100 km, senzationala pentru o limuzina de 416 CP si 2,2 tone. In schimb, la performantele de rulare, Porsche nu a exagerat. Valoarea indicata pentru sprintul de la 0 la 100 km/h a fost chiar mai mica cu o zecime de secunda. Spre deosebire de hibrizii de la Lexus, motorul V6 supraalimentat de la Porsche nu schiauna la accelerare, pentru ca Porsche nu utilizeaza o cutie CVT cu transmisie continua, ci una automata clasica cu 8 trepte, care schimba aproape de perfectiune. Pe autostrada, la viteze de peste 180 km/h, se observa un alt avantaj al hibridului: motorul electric sprijina sesizabil motorul cu ardere interna, permitand afisarea pe vitezometru a unei viteze maxime de 280 km/h. Rareori am avut parte de atata placere in conducere cu o limuzina de acest gabarit.
Dar asta este doar o parte a fascinatiei pe care o produce aceasta limuzina high-tech, fiindca lumea s-a schimbat. Tot mai repede, tot mai zgomotos nu mai este suficient in ziua de azi. In schimb, sunt valabile etaloane pentru conducerea ecologica, cum ar fi plecarea fara zgomot si emisii dintr-o zona rezidentiala. Asta este noua senzatie de la Porsche. Sa mergi 30 km pur electric este o calitate apreciata in timpurile actuale.



Panamera ramane un Porsche adevarat chiar si ca hibrid
Faptul ca  Porsche nu a vrut sa produca o masina pentru activistii ecologiei este dovedit pe circuit. Pe circuitul de manevrabilitate, Panamera il face pe pilot sa uite ca se afla la volanul unei limuzine din clasa de lux, mare si grea. Limuzina Porsche schimba precis directia si chiar si in virajele luate in viteza nu se remarca i­nclinari laterale demne de mentionat. Cu ESP-ul decuplat, Panamera se poate conduce aproape ca o masina sport, chiar daca, din cauza bateriei grele, nu produce drifturi cu prea multa placere, asa cum o fac fratii sai cu propulsie conventionala. Cu toate aceste calitati sportive, Porsche nu a exagerat cu duritatea trenului de rulare. Panamera este reglat ferm, dar in niciun caz inconfortabil, compromisul pentru trenul de rulare fiind reusit. Nicio critica? Ba da! Latimea mare nu il face prea practic pe drumurile mai inguste, iar luneta mult inclinata si montantii spate lati limiteaza vizibilitatea spre spate.


Sistemul de propulsie voluminos micsoreaza portbagajul
Panamera nu a fost niciodata o minune a spatiului. In cockpitul de calitate foarte buna pot calatori confortabil chiar si soferii mai inalti, dar in spate, acoperisul aplatizat spre spate limiteaza mai mult spatiul pentru cap decat este uzual in aceasta clasa. La acest lucru se adauga faptul ca bateria de 9,4 kWh reduce mult volumul portbagajului. In spatele hayonului actionat electric mai ramane un volum de numai 335 de litri, cu 110 litri mai putin decat la Panamera cu propulsie conventionala. Prin comparatie, un BMW Seria 7 Hybrid ofera un portbagaj de 460 de litri, dar pe de alta parte nu are nici baterie, dar nici autonomie electrica la fel de mare ca Porsche. Pacat, pentru ca sarcina utila de 432 kg este suficienta pentru o limuzina. Conceptul cu multe butoane dispersate pe tunelul median si pe consola centrala este spectaculos, dar nu totdeauna intuitiv.


Este cu doar 3% mai scump decat predecesorul fara plug-in
La ultimul facelift, Porsche a reusit o i­nfrumusetare de efect. Modificarile decente ii vin foarte bine limuzinei, chiar si spatele masiv pare acum mai princiar si mai elegant. Insa si pretul este pe masura. Daca vreti acest hibrid, trebuie sa transferati la Zuffenhausen 121.390 de euro. Sunt multi bani, dar trebuie sa remarcam totusi ca, in ciuda bateriei mult mai mari, hibridul Plug-In este cu doar 3% mai scump decat fosta versiune fara Plug-In, care avea o autonomie electrica infima. Tragand linie, Porsche iese bine pentru ca ofera o limuzina cu o tehnologie care i-a asigurat un avans substantial fata de competitori, cel putin pana cand va fi disponibil noul Mercedes S 500 Plug-In Hybrid.

Caroserie 4 stele
Panamera ofera prea putin loc in spate comparativ cu alte limuzine de lux, iar bateria

mare rapeste din volumul portbagajului. Ergonomia spectaculoasa nu este si cea mai intuitiva posibil. Calitatea de fabricatie si materialele nobile corespund clasei de lux.
Grup propulsor 5 stele
Cu noua tehnologie Plug-In Hybrid, Porsche isi dovedeste superioritatea chiar si in fata lui Lexus, iar cutia automata cu 8 trepte este superioara celei CVT cu variatie continua de la Lexus. In plus, Porsche impresioneaza prin performantele dinamice si prin consumul redus pentru acest segment si aceasta clasa de putere.
Confort 4 stele
Sigur, Panamera nu este un covor fermecat precum noul Mercedes Clasa S, dar totusi, pentru o limuzina sport, compromisul pentru trenul de rulare este reusit, iar scaunele sunt perfecte. Un Gran Turismo ideal pentru calatorii lungi.
Conducere 4,5 stele
Agilitatea este una din calitatile lui Porsche si in ciuda prezentei bateriei grele, Panamera Plug-In Hybrid nu face rabat de la sportivitate. La limita, este sigur si usor controlabil, desi masa este mai mare.
Costuri 3,5 stele
Ca orice alt Porsche, si Panamera este o masina scumpa. Insa valoarea de revanzare este buna si consumul este redus. Iar pretul, mare in valoare absoluta, este totusi rezonabil comparativ cu vechea versiune hibrida, care oferea o autonomie electrica mult mai mica.

Verdict 4,5 stele

Porsche reuseste sa ruleze circa 30 km pur electric si asta este o mare realizare pentru acest segment. In plus, entuziasmeaza printr-o imbinare intre consumul redus pentru aceasta clasa de putere si performantele de top, neatinsa pana acum. De criticat sunt doar oferta de spatiu limitata si pretul mare.

[table id=433 /]

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE