Rupându-se complet de modelul pe care îl înlocuiește, noul Renault Megane mizează pe dimensiuni majorate și pe tehnologii revoluționare.
În timp ce alți constructori sunt mult mai conservatori atunci când vine vorba despre schimbările dramatice de design, francezii de la Renault n-au nicio problemă în a schimba radical direcția în care evoluează mașinile lor de la o generație la alta. Ba linii drepte și muchii ascuțite, ba siluete delicate și forme rotunjite – practic, dacă nu ai urmări măcar din când în când evoluția mărcii și ar fi îndepărtate siglele de pe mașini, ți-ar fi chiar greu să realizezi că simbolul lipsă este, de fapt, un romb. E drept, există clienți care nu văd cu ochi buni această schimbare, însă majoritatea este încântată de aerul de noutate pe care îl transmit toate noile modele Renault. Mai ales că vorbim de creațiile designerului olandez Laurens van den Acker, care, de la Clio IV încoace, a desenat o gamă unanim apreciată, culminând cu lansarea „marilor Espace, Kadjar și Talisman.
Megane își aștepta de mult înlocuitorul. Modelul anterior era plăcut la condus, însă nu mai putea ține pasul cu rivalii din segment, care de care mai tehnologizați și mai asistați. În plus, cei care călătoreau pe bancheta din spate nu erau tocmai niște pasageri fericiți, pentru că francezii sacrificaseră locul pentru picioare pentru un portbagaj dimensionat generos. Dar destul despre trecut, să trecem la subiectul cu care îți voi reține atenția în următoarele trei pagini.
Construit pe noua platformă modulară a grupului Renault-Nissan, denumită CMF (prescurtarea de la Common Module Family, un fel de MQB franco-nipon), pe care o împarte cu Kadjar, Espace și Talisman, noul Megane nu doar că arată foarte bine, dar face uitate toate slăbiciunile predecesorului său, venind cu tehnologii inovatoare, unele în premieră în segment, cum este cazul sistemului de direcție 4Control, disponibil exclusiv pe versiunea GT.
Mai lung (+64 mm), mai lat (+47 mm) și mai scund (-25 mm) decât modelul pe care îl înlocuiește, noul Megane are o siluetă mai dinamică, cu „șolduri bine profilate și cu o semnătură de design puternică. Zona frontală este definită de luminile de zi cu tehnologie LED care iau forma literei C, amplificând senzația de lățime în condițiile în care compacta Renault are cel mai mare ecartament din clasă (1.591 mm față/1.586 mm spate). Și posteriorul are o semnătură puternică, blocurile optice masive având încorporate și lumini de zi.
Noul Megane nu va mai fi disponibil în versiune cu trei portiere sau coupé/cabrio, francezii motivând această decizie prin cererea tot mai redusă, singura extensie a hatchbackului fiind breakul, care va fi lansat în toamna anului viitor.
Până atunci, familiștii pot opta cu încredere pentru hatch-ul cu cinci uși, pentru că, din codaș, Megane tocmai a devenit unul dintre cele mai spațioase modele din segment. De exemplu, lățimea la nivelul umerilor pentru ocupanții locurilor din față atinge o valoare record, de 1.441 mm, iar cei de pe banchetă au cu 179 mm mai mult loc pentru picioare. Și chiar dacă lungimea consolei spate a fost redusă cu 21 mm, volumul portbagajului măsoară 434 de litri, sensibil mai mult decât ceea ce oferă Golf (380 litri), Focus (363 litri) sau Astra (370 litri).
Calitatea percepută a fost îmbunătățită față de generația anterioară, habitaclul lui Megane fiind asamblat din materiale moi, iar lista de dotări nu doar că este mult mai cuprinzătoare, dar numără tehnologii dintre cele mai noi. În funcție de echipare, pe consola centrală se găsește un display de 7,0 sau 8,7 inchi, ultimul fiind orientat vertical. Interfața multimedia este și ea nouă, sistemul R-Link ajungând la a doua generație, cu o grafică mai complexă. De aici pot fi accesate atât funcțiile audio, de telefonie sau navigație, dar și meniurile specifice sistemelor de asistență, capitol la care Megane este printre cele mai evoluate modele din segment. Avertizare la părăsirea benzii, monitorizarea unghiului mort, monitorizarea distanței față de vehiculul din față, asistent de fază lungă, recunoașterea indicatoarelor rutiere – francezii nu au omis aproape nimic de această dată. Instrumentarul de bord dispune și el de un display de 7 inchi, pe care sunt afișate toate informațiile necesare condusului, deasupra fiind plasat și un head-up display cu afișaj color.
Scaunele sunt confortabile și oferă un suport lateral ferm, iar în funcție de echipare, locul șoferului poate fi dotat și cu masaj lombar. Pentru versiunea de top GT sunt disponibile scaune-scoică, plus inserții și cusătură în culoarea caroseriei.
Pentru prima dată, Megane oferă mai multe moduri de rulare (cinci, mai exact), reunite în sistemul Multi Sense. Acestea modifică parametrii de funcționare ai motorului, direcției și cutiei automate – dacă este cazul. Iar diferențele se simt din plin, așa cum ne-am convins în cadrul testului internațional la care am participat.
Din cele opt versiuni de motorizare anunțate (patru pe benzină și patru diesel), am avut la dispoziție dieselul de 1,6 litri și 130 CP și versiunea GT, care preia motorul turbo de la Clio RS, adăugându-i 5 CP, plus o nouă transmisie EDC cu șapte rapoarte.
Deși platforma CMF este nouă, Megane are un tren de rulare evoluat din cel al predecesorului său, cu punte față de tip MacPherson și semiindependentă în spate. Totuși, Renault a găsit un compromis foarte bun în reglarea suspensiilor, versiunea dCi rulând confortabil și oferind totodată o doză plăcută de implicare în procesul de conducere. Direcția este puțin prea asistată în modul Comfort al sistemului Multi Sense, dar selectarea modului Sport adaugă o binevenită doză de fermitate. Antifonarea este un alt capitol la care Megane a evoluat, zgomotul de rulare și cel al motorului fiind mult diminuate. Unitatea 1.6 dCi este în continuare una dintre cele mai bune din clasa ei de cilindree, împingând viguros cu cei 130 CP și 320 Nm ai săi. Singura transmisie disponibilă în prezent pentru acest motor este o manuală cu șase rapoarte, care punctează pozitiv prin etajare, însă levierul lung și timoneria ezitantă vor trezi critici din partea unora.
Verdict
Noul Megane se simte ca un model de clasă superioară din multe puncte de vedere, iar acesta nu este un banal slogan de marketing. Pentru că împarte aceeași platformă cu Talisman și Espace, multe dintre caracteristicile acestora au fost moștenite: confortul, tehnologiile și ambianța din interior, de exemplu. În plus, designul îl face unul dintre cele mai frumoase modele din clasă.