Prezența siglei RS generează așteptări semnificative legate de sportivitate. În ce măsură este aceasta disponibilă când vorbim de 159 CP la un hatch compact?
Întâmplător (sau nu?), mașina noastră de test avea și o culoare evocatoare pentru motorsportul francez: acest albastru le povestește cunoscătorilor despre legenda Alpine Renault. În interior, scaunele sport și personalizarea finisării prin cusăturile colorate de pe volan și de pe tapițerie completează convingător discursul designului exterior. În plus, ai parte de o ședere la volan mai joasă decât se obișnuiește pe la francezi. Scaunele reprezintă o îmbinare inspirată de configurație sportivă cu tapițerie comodă. Elementele laterale proeminente asigură foarte buna menținere a corpului sub solicitările din viraje.
Planșa de bord a evoluat cu prilejul recentului facelift. Tabloul digital al instrumentelor oferă mai multe configurații grafice și nuanța dominantă se schimbă în funcție de modul de rulare selectat în programul My Sense. Sunt disponibile modurile Eco, Comfort și Sport.
Există turbo, deci accelerațiile sunt puternice încă de la regimuri relativ reduse. Atât de puternice, încât motricitatea este pusă la încercare atunci când vrei să demarezi în plin, roțile tinzând să patineze. Mașina are resurse suficiente pentru a da satisfacție în conducere rapidă și atunci când i se cere eficacitate în manevrele de depășire. La selectorul transmisiei, există și o fereastră care permite alegerea manuală a treptelor de viteză – perfect pentru a evita unele ezitări la kickdown ale programului automat și pentru a mai scurta manifestarea turbolag-ului.
Am emis aceste comentarii din punct de vedere tipic sportiv, dar cei care nu aplică astfel de exigențe nu vor găsi motive să se plângă de răspunsul transmisiei și al motorului. De altfel, în modul Comfort, automobilul impresionează prin legarea lină a schimbărilor de viteze și prin răspunsul progresiv al motorului. În cel Sport, aș zice că lipsește acel dram de irascibilitate al reacțiilor pe care să poți decide tu dacă îl vei folosi sau nu.
Pe aceeași linie, în modul Sport așteptam o direcție nuanțat mai incisivă și o suspensie mai fermă. Dacă tot au vopsit-o cu albastru alpin și i-au spus RS Line, nu trebuia să fie total corespunzătoare sugestiilor de stil? Frânele răspund prompt întotdeauna și dozarea forței la pedală se deprinde ușor. Sunetul motorului capătă o amploare cavernoasă în modul Sport, fiind prelucrat prin sistemul audio (înăuntru se aude fioros, pe afară, mai puțin). Pe moment, ai putea să crezi că sub capotă se află unul dintre acele motoare V8 cu toate manetoanele arborelui cotit în același plan, care tind să sune ca un „4 cilindri’ nervos rău. Amuzant, în mers.
Cu alte cuvinte, Renault Megane RS Line TCe 159 e ca un tip din cartier care iese afară îmbrăcat în echipament sportiv de campionate mondiale și face doar o înviorare ceva mai apăsată (fără să „gâfâie’, ceea ce apreciem). Ce e bine: consumul de benzină este decent și mașina acoperă 100% necesitățile familiale normale. Prețul nu e chiar mic, însă cei care vor o tușă de sportivitate sesizabilă și frumos prezentată la „compacta’ lor de familie vor fi tentați să-l plătească.
Prima impresie
Caracterul sportiv mizează mai mult pe design și configurația postului de conducere decât pe o incisivitate manifestă. Dar nici nu te plictisești.
Date tehnice
Motor benzină, turbo, transversal în față – Cilindree 1332 cmc – Putere max. 159 CP/5500 rpm – Cuplu max. 270 Nm/1750 rpm – L/l/h 4358/1858/1447 mm – Transmisie cutie cu dublu ambreiaj, 7 tr./tracțiune față – Masă proprie 1.285 kg – AcceleraȚie 0-100 km/h 8,8 s – Vitez~ max. 205 km/h – Consum 6,0 l/100 km – Emisii CO2 140 g/100 km – Preț de la 23.000 euro.
Verdict
Atenția cu care a fost tratată personalizarea stilistică sportivă are efect! Grupul motopropulsor (159 CP) are nerv sesizabil, fiind totuși calibrat pe tipicul utilizării curente. În termeni generici, i-aș spune „soft-GTI’.