Pentru lupta cu rivalii germani, Renault Talisman nu mizează pe noroc, ci pe o tehnologie bine pusă la punct, prezentată într-un pachet de design sofisticat.
Pentru segmentul mediu, Renault avea nevoie să se reinventeze. Nu avea nevoie de evoluție, ci de cu totul altceva. Și exact asta a făcut. Oficialii mărcii afirmă că Renault Talisman nu este o continuare pentru Laguna, ci un modelul cu totul nou. De fapt, Talisman face parte din aceeași clasă, dar este un model care a pornit cu dezvoltarea de la zero, fără să preia nimic de la predecesorii săi. Iar numele nu trebuie doar să aducă noroc, așa cum sugerează, ci trebuie să propună calități palpabile pentru a se impune într-un segment extrem de disputat.
Renault Talisman: Design
Înainte de a trece la detaliile tehnice trebuie să spunem că Renault Talisman este un model ce impresionează prin designul său. Este impunător pe stradă, elegant în orice situație și nu poate trece neobservat. Asta va reprezenta un plus, deoarece impactul emoțional asupra cumpărătorului este un atu care se câștigă extrem de greu. Cu o lungime de 4,85 metri, Renault Talisman are proporții bine definite, cu o capotă lungă, forme musculare, umeri puternici și detalii sculptate ce aduc o imagine puternică din orice unghi l-ai privi. Sub caroseria elegant conturată, Renault utilizează platforma CMF-CD, pe care o întâlnim la Espace, Kadjar și noul Megane. Aceasta aduce avantaje majore în privința reducerii greutății, dar și o versatilitate tehnologică importantă.
608
litri este volumul util pe care îl oferă portbagajul lui Renault Talisman. Prin rabatarea banchetei spate, volumul maxim ajunge la 1.022 de litri.
La interior, limuzina franceză oferă un nivel de spațiu generos, atât pe lungime, cât și pe lățime. Singurul aspect la care avem ceva de comentat este spațiul la cap pentru pasagerii din spate, pentru cei care au peste 1,85 metri înălțime. În rest, interiorul este aerisit, mai ales pentru locurile din față, scaunele fiind generos dimensionate, dar nu suficient profilate. Consola centrală integrează sistemul multimedia R-Link 2, controlat prin intermediul unui ecran tactil dispus pe înălțime, cu o diagonală de 8,7 inchi. Interfața acestuia este ușor complicată în primă fază și necesită o perioadă de acomodare, dar integrarea majorității funcțiilor reduce numărul de butoare fizice și creează un aspect simplist, foarte plăcut. Renault Talisman este, cu siguranță, cel mai bine finisat Renault la interior și integrează materiale de calitate, dar, ca să fim exigenți, francezii puteau lucra mai mult la anumite detalii. Nu spunem că nu ne plac cusăturile fine ale tapițeriei din piele sau ornamentele de pe bord, ci doar că plasticul din zonele inferioare putea fi mai atent ales. Oricum, per total, interiorul primește calificativul excelent, în special pentru versiunile superioare, unde există chiar și scaune cu funcție de masaj și ventilație.
Progresul tehnologic înregistrat de Renault Talisman este puternic reprezentat la nivelul trenului de rulare. Opțional, francezul poate fi echipat cu un tren de rulare adaptiv, care vine la pachet cu un sistem de direcție integrală, denumit 4Control. Astfel, șoferul are parte de un echilibru optim la nivel de amortizare, dar și de o agilitate unică în clasă. Roțile spate pot vira invers față de cele față până la viteze de 60 km/h, la un unghi de 3,5 grade sau în aceeași direcție, la viteze de peste 60 km/h, la un unghi de 1,9 grade. Astfel, agilitatea are enorm de câștigat, în special atunci când este nevoie de manevre rapide de evitare. Tot opțional, Renault Talisman poate fi echipat cu sistemul Multi-Sense, ce permite selectarea mai multor moduri de mers. În număr de cinci (Comfort, Sport, Eco, Neutral și Perso), acestea permit configurarea după bunul plac pentru anumiți parametri, precum funcția de masaj sau culorile și grafica instrumentelor de bord digitale. În plus, sistemul intervine asupra modului de funcționare a direcției, cutiei automate, motorului, trenului de rulare adaptiv sau sistemului 4Control.
Renault Talisman: Motorizări
Gama de motorizări cuprinde 5 unități, dar aici vom vorbi doar despre două, pe care am putut să le conducem deja: 1.6 dCi (160 CP) și 1.6 TCe (200 CP), ambele echipate cu o cutie EDC cu dublu ambreiaj (6 trepte la diesel și 7 trepte la benzină). Dieselul utilizează un sistem biturbo, livrează puterea într-un mod liniar, dar consistent și funcționează rafinat, fără vibrații și zgomote pronunțate, fiind plăcut chiar și la turații joase. Motorul pe benzină este mai vivace, însă are nevoie de turații înalte, retrogradările de treaptă fiind necesare pentru realizarea unor reprize rapide. Pentru ambele motorizări trebuie să apreciem modul în care funcționează cutia EDC. Aceasta trece rapid de la o treaptă la alta, selectează inspirat rapoartele și nu bruschează nici chiar în traficul urban. Echipat cu trenul de rulare adaptiv, Renaut Talisman oferă un compromis optim între sportivitate și confort, însă pare că mai are nevoie de cizelare. În anumite momente, în special la denivelările scurte, în interior ajung vibrații și zgomote destul de pronunțate. În schimb, pentru acest segment, dinamica trebuie apreciată. Talisman se înscrie admirabil în virajele rapide, fără să subvireze, iar sistemul 4Control pare că împinge mereu mașina pe traiectoria dorită. Direcția electrică este corect asistată în funcție de modul de rulare selectat, însă nu impresionează prin modul în care transmite informații către șofer. Totuși, reprezintă un progres pentru Renault.
Talisman va fi lansat în România în februarie 2016, prețurile nefiind anunțate. Indiferent de acestea, un lucru este cert – francezii sunt mai pregătiți ca niciodată pentru tradiționala luptă cu rivalii germani.
Verdict
Talisman este un pas important pentru Renault. Platforma permite o masă redusă, un interior generos, motorizările sunt eficiente, iar agilitatea este printre cele mai bune din segment. Renault are toate șansele să reușească într-un segment extrem de concurențial, dar asta depinde și de prețul pe care îl va avea în România.