Skoda Fabia se pregătește de o nouă bătălie pentru supremația în clasa mică, de data aceasta cu un model german și unul japonez. Vor câștiga oare cehii războiul?
Clasa mică este un segment important pentru piața auto, chiar și în România, unde inimile cumpărătorilor bat pentru sedanuri și SUV-uri. Nu mai puțin de 18.951 de mașini de clasă mică s-au cumpărat în 2014 în țara noastră, echivalentul a 23% din totalul vânzărilor de mașini noi. În acest segment, Skoda Fabia, protagonista acestui test, ocupă abia poziția a opta, cu 730 de unități vândute, fiind depășită de challengerul Opel Corsa (poziția a șasea, cu 1.073 de unități). Mazda2, intrată anul acesta pe piață, nu se vede deloc în acest top, predecesorul său reușind să convingă un singur cumpărător în 2014. Noul model este, însă, din alt film, iar japonezii, într-o formă de zile mari, își doresc să repete succesul celorlalte modele, ca 3, 6 și CX-5. Care sunt șansele sale împotriva liderului de clasă Skoda Fabia și a recent revizuitului Opel Corsa?
Skoda Fabia în comparativ: Ce oferă?
Am aflat deja că noua Fabia e un adevărat campion al spațiului în clasa mică. Într-adevăr, pasagerii din spate beneficiază de cel mai mult spațiu deasupra capului, spre deosebire de cei din Mazda, care vor atinge plafonul cu capul dacă sunt mai înalți de 1,80 metri. Între cei doi, Corsa se situează confortabil de echidistant. Totuși, Corsa dă lecții concurenților săi la capitolul Modularitate, oferind o banchetă cu spătar cu înclinare reglabilă în două trepte, precum și un portbagaj cu podea variabilă. Fabia înghite cele mai multe bagaje (între 330 și 1.150 de litri) și are cea mai mare sarcină utilă (496 kg) din comparativ. Ierarhia se păstrează în continuare, Mazda încheind încă o dată plutonul. Japoneza are și cele mai înguste perne ale scaunelor, atât în față, cât și în spate. Este un aspect care poate fi întâlnit frecvent la mașinile japoneze, care au, de regulă, și o poziție mai înaltă de conducere, acest aspect putând fi pus pe diferențele antropometrice dintre asiatici și europeni. Totuși, Mazda2 compensează aceste critici cu o ambianță mai caldă și un cockpit care pune în centru șoferul, dar și cu un nivel al dotărilor foarte bun. E adevărat, japoneza oferă motorizarea Skyactiv-G 115 doar pe echiparea de vârf Revolution Top. Skoda Fabia se prezintă într-o echipare foarte echilibrată, fără compromisuri în ceea ce privește dotările. Climatizarea automată este oferită standard, iar dotările suplimentare sunt ieftine și foarte variate. Un singur lucru i-l putem reproșa cehului: absența farurilor cu xenon sau LED. Acestea nu pot fi comandate nici contra cost, clienții Fabiei trebuind să se mulțumească cu faruri cu halogen. Acestea sunt dotate cu proiectoare cu lupă, ceea ce ne face să credem că Skoda intenționează să introducă, într-un viitor apropiat, și o opțiune cu xenon. Opel Corsa, echilibratul acestui comparativ, nu este la fel de echilibrat și în ceea ce privește dotările standard. Avem faruri cu xenon serie, spre exemplu, dar, pe echiparea de vârf, climatizarea automată trebuie comandată suplimentar (420 de euro).
Cele trei modele se aliniază la start cu o paletă de motoare pe benzină cu personalități diferite – patru cilindri aspirat în cazul Mazda, patru cilindri turbo în cazul Skoda și trei cilindri turbo în cazul lui Opel, cu puteri apropiate – 110 CP pentru Skoda, 115 CP pentru Mazda și Opel. Toate dispun de tehnologii de economisire a combustibilului, cu sistem start&stop și sistem de frânare regenerativă. Spre deosebire de modelele europene, Mazda folosește un capacitor de mare capacitate în cadrul sistemului său i-ELOOP pentru a stoca energia recuperată prin frânare. Avantajele acestei abordări sunt timpul redus de încărcare a sistemului – la o frânare de circa 7 secunde, condensatorul este deja încărcat la capacitate maximă – fiabilitatea ridicată (un număr de cicluri încărcare-descărcare practic infinit) și greutatea redusă a sistemului, care permite, în plus, reducerea capacității bateriei starter (și implicit reducerea masei acesteia). În practică, sistemele funcționează similar și nu există diferențe din punctul de vedere al celui de la volan.
Skoda Fabia în comparativ: Cum se conduc?
Fără legătură imediată cu tipurile de motorizare folosite, cei trei concurenți din testul nostru au personalități foarte diferite. Mazda2 joacă rolul modelului dinamic, și o face cu succes, ajutat de trenul de rulare precis și de motorizarea foarte vivace. Unitatea Skyactiv-G de 115 CP nu este cea mai puternică din comparativ (cea de la Opel are un cuplu mai mare), dar asigură cele mai bune performanțe dinamice pentru modelul japonez, care este ajutat și de masa de numai 1.055 kg – cu 58 kg mai puțin decât Fabia și cu 126 kg mai puțin decât Corsa. Tipic pentru unitățile aspirate, acul turometrului trebuie ținut în apropierea zonei roșii pentru performanțe optime, dar asta nu înseamnă că micul samurai nu poate fi condus confortabil în oraș și la turații mai domoale. Elasticitatea sa este remarcabilă. Suspensia, fermă, asigură o ținută de drum optimă în viraje, cu toate că penalizează confortul pe secțiunile cu asfalt deteriorat. Direcția este incisivă, iar balansul de mase poate pune ușor Mazda2 într-o situație de supravirare, japoneza având un spate destul de nervos. Acest lucru poate fi amuzant sau periculos, în funcție de nivelul de îndemânare al celui de la volan.
Ca și până acum, Skoda își respectă statutul de tip echilibrat, cu un tren de rulare matur și un compromis optim între confort și ținută de drum. Direcția oferă un feedback decent, iar controlul în situații-limită se face intuitiv, cu un feeling „ca pe șine, specific modelelor din grupul Volkswagen. Motorizarea 1.2 TSI cu patru cilindri este, de departe, cea mai rafinată din comparativ, cu un răspuns puternic din zona inferioară a turometrului și un apetit pentru turații care ar face-o chiar și pe Mazda să se înroșească (dacă n-ar fi deja).
Corsa își adjudecă fără emoții titlul de cel mai confortabil model din test, chiar dacă acest succes îi pune în pericol comportamentul în viraje. Caroseria se înclină substanțial, dar trebuie spus că Opel rămâne foarte controlabil la limită. În plus, are cel mai competent sistem de control al tracțiunii, ceea ce îl ajută foarte mult în virajele abordate în forță. Acolo unde Fabia taie gazul și frânează sesizabil roțile, Corsa trece cu aplomb și aproape fără ca intervenția electronicii să fie sesizabilă. Iar motorizarea sa turbo cu trei cilindri este extrem de reușită – am putea spune chiar un etalon în ceea ce privește zgomotul și vibrațiile. Nivelul este insesizabil, fiind aproape imposibil de diferențiat de un motor cu patru cilindri din acest punct de vedere.
Skoda Fabia în comparativ: Cât costă?
Mazda2 este disponibilă cu motorizarea Skyactiv-G 115 doar pe echiparea de vârf Revolution Top, de unde și prețul extrem de piperat – la 19.000 de euro există oferte bine echipate chiar și în clasa compactă! Ceva mai modestă, Skoda cere numai 14.200 de euro pentru o Fabia în echiparea de vârf Style. Chiar dacă nu sunt echivalente la dotări, cehii oferă o gamă bogată de echipamente opționale la prețuri foarte competitive. Germanii de la Opel se poziționează echidistant, cu un preț de bază de 15.500 de euro pentru echiparea superioară Cosmo și un preț comparat, după configurarea echivalentă, de 17.440 de euro, exact între ceilalți doi concurenți din comparativ.
[table id=542 /]
Skoda Fabia în comparativ: Clasament
Locul 1: Skoda Fabia, 506 puncte
Motor rafinat, calități foarte echilibrate de rulare și cel mai mare portbagaj din comparativ.
Locul 2: Opel Corsa, 496 de puncte
Confort suveran, modularitate imbatabilă și un motor cu trei cilindri extrem de bine echilibrat.
Locul 3: Mazda2, 488 de puncte
Cu spirit sportiv și design eclatant, Mazda2 arată că inovația nu a murit în industria auto.
Verdict
Cehul își conservă poziția de cel mai bun model de clasă mică, și asta în condițiile în care concurenții săi sunt mult mai puternici decât cei dintr-un test anterior (vezi Auto Bild nr. 7/2015). Nici confortabila Corsa și nici sportiva Mazda2 nu reușesc să puncteze la fel de bine la toate capitolele ca Fabia, cu toate că Opel câștigă la capitolul Caroserie, iar Mazda punctează mai bine la capitolul Motorizare.