Se spune ca fac parte din clasa B Plus, adica ofera mai mult spatiu decat masinile de clasa mica, sunt modulabile ca un van si complexe precum Ford B-Max. Care este cel mai bun?
Referindu-se la avantajele usilor culisante din spate de la noul B-Max, Ford declara ca ofera „un acces inegalabil de confortabil’. Este prima masina din lume fara montant central independent, acesta fiind mobil si ascuns in usa fata. Astfel, deschiderea usilor este de departe cea mai mare din segment. E adevarat, pe de alta parte, ca, din cauza montantului amplasat in usa fata, aceasta este mai grea, pragul este mai lat si la usa spate exista un manson care acopera cablurile electrice si trebuie sa fii atent cand urci sau cobori. Dar avantajul accesului foarte larg nu poate fi contestat. Micul B-Max nu se remarca doar prin usile spate culisante, care sunt spectaculoase si care au stat in centrul atentiei tuturor reclamelor realizate pentru B-Max. Acestea sunt practice, dar nu decisive pentru victorie in acest test comparativ, pentru ca B-Max are multe alte atuuri. El a fost dezvoltat dupa reteta moderna de monovolum de clasa mica. Gabaritul mic promite o manevrabilitate buna, inaltimea mai mare promite un spatiu aerisit, iar propulsia diesel economica asigura un consum redus. Cu alura sa sportiva, B-Max este o masina de familie foarte practica. Dar Ford nu este singurul in acest segment care a explodat in ultimii ani (vezi Citroën C3 Picasso, Renault Modus, Nissan Note, Kia Venga/Hyundai ix20, Subaru Trezia/Toyota Verso S, Fiat 500L).
In comparativul de fata, B-Max, fabricat exclusiv in Romania, la Craiova, se intrece cu Kia Venga si cu debutantul pe piata noastra Fiat 500L. Atat Venga, cat si 500L au o caroserie cu usi clasice, dar vin cu o oferta buna de spatiu, avand un gabarit similar cu al lui B-Max. In testul nostru, comparatia a fost realizata cu motoarele diesel, foarte economice in cazul tuturor participantilor: 1.6 TDCi de 95 CP la B-Max, 1.4 CRDI de 90 CP la Venga si 1.3 Multijet de 85 CP la 500L.
Ce ofera
Fiat iese in evidenta in ceea ce priveste caroseria, si nu doar pentru ca arata ca un Fiat 500 mai infoiat. Este cu cativa centimetri mai lung, mai lat si mai inalt decat rivalii sai, iar in spate pasagerii se pot tolani confortabil. Este placut faptul ca efectul de nava spatiala este perceptibil chiar si din pozitia de condus, si nu doar de catre pasagerii din spate. Perspectiva este superba prin parbrizul mare si geamurile triunghiulare din fata, iar la interior ai o senzatie de spatiu foarte aerisit. Aceasta senzatie este intarita de acoperisul panoramic mare din sticla (standard la echiparea Lounge), care lasa sa patrunda lumina soarelui in masina, dand impresia ca esti intr-o sera. Cine vrea umbra, nu e nicio problema, pentru ca o jaluzea actionata electric este standard. Si modularitatea este foarte buna. Bancheta spate este culisanta si se poate rabate fractionat, iar podeaua dubla permite crearea unei suprafete plane. La nevoie, segmentele sezutului banchetei se pot ridica la verticala pentru a obtine si mai mult spatiu. |n plus, spatarul scaunului pasagerului fata se poate rabate, astfel ca rezulta o lungime de incarcare suficient de mare pentru cine vrea sa care mobila de la Ikea.
Kia Venga este putin mai scurt, mai scund si mai ingust. Dar totusi, nimeni nu se poate plange de spatiu si pasagerii stau comod. Spatarul banchetei este inclinabil sub diverse unghiuri, iar bancheta spate este culisanta, astfel ca pasagerii adulti isi pot gasi o pozitie comoda. Si B-Max are un format corespunzator lui Venga, fiind putin mai scurt si mai ingust decat Fiat. In plus, mecanismul usilor culisante rapeste pasagerilor din spate din spatiul pentru umeri. iar pragurile late impun o fandare mai mare la urcare si la coborare. Pe cat de clar castiga Fiat la capitolul „caroserie’, tot atat de clar pierde Fiat puncte in privinta confortului. Suspensia italianului este moale, dar, cu toate astea, reactioneaza mai dur pe drumurile deteriorate. Mai mult, 500L este si zgomotos, iar dieselul „maraie’ la pasageri. Avand tot o suspensie mai moale, Venga ofera mai mult confort decat Fiat, iar dieselul sau este mai silentios.
Pe Ford il incoronam rege al confortului in acest comparativ. Trenul de rulare putin mai ferm al lui B-Max asigura un ruliu redus, dar in acelasi timp amortizeaza fin denivelarile, iar compartimentul motorului este foarte bine antifonat. Traseele lungi sunt o placere, deoarece scaunele bine configurate confera un sprijin ireprosabil. {i in ceea ce priveste siguranta pasiva, Ford e cu un pas inaintea concurentei, pentru ca are standard airbag pentru genunchi si indicator pentru presiunea in pneuri.
Cum se conduc
Avand 5 si respectiv 10 CP in plus fata de Kia si Fiat, Ford este mai rapid.
B-Max il depaseste pe Fiat la sprint si pe Kia la repriza de la 80 la 120 km/h. In plus, B-Max nu se deplaseaza doar mai rapid, ci si mai economic, avand cel mai redus consum din test, de 5,3 l/100 km. Placere la condus in Fiat? De asta trebuie sa se ocupe pasagerii, pentru ca soferul lui 500L nu va fi foarte fericit. 500L subvireaza puternic si prin asta inabusa din start orice placere in conducere, directia sa nu are suficient feedback si la acceleratii mai hotarate se simte cilindreea mica a motorului, care lupta cu cele 1,4 tone ale masinii. O mica consolare: reprizele sunt neasteptat de bune, micul italian fiind ajutat de o cutie de viteze cu treptele etajate destul de scurt.
Kia se simte destul de greoi in ultima treapta a cutiei de viteze. |nsa trebuie sa tinem cont ca aceasta este destul de lunga, Kia fiind singurul care vine cu o cutie cu 6 trepte. Este insa singura critica, pentru ca Venga are o tinuta de drum foarte sigura la limita, un comportament previzibil si in acelasi timp franeaza foarte bine.
Cat costa
Comparand preturile de baza pentru motorizarea diesel testata, Kia este clar in avantaj, fiind cu circa 850 de euro mai ieftina decat Ford si cu 2.600 de euro mai ieftina decat Fiat. Ford are insa o valoare de revanzare putin mai buna decat Kia, in schimb, Fiat se depreciaza si mult si este scump. La preturile comparate, Kia ramane cel mai atractiv ca pret, insa Ford devine mai scump decat Fiat din cauza politicii lui Ford de a oferi sistemul audio doar intr-un pachet scump, Titanium, care costa 2.200 de euro. Problema tuturor acestor minivanuri este ca se apropie prea mult ca pret de modelele compacte din gama, in timp ce ar trebui sa se pozitioneze la mijlocul „drumului’, intre clasa mica si clasa compacta. Kia beneficiaza de cele mai bune conditii de garantie, iar Fiat are cele mai mici costuri de intretinere.
1. Ford B-Max 1.6 TDCi Titanium – 449 puncte
Motorul vivace ii confera performante bune si este si economic. B-Max este foarte placut la condus, avand un tren de rulare agil si eficient. Ofera spatiu indestulator, este confortabil si suficient de variabil.
2. Kia Venga 1.4 CRDI Play – 444 puncte
Are o tinuta de drum sigura si este foarte modulabil. Motorul nu exceleaza, dar nici nu are slabiciuni, oferind performante bune la un consum acceptabil. Iar pretul si garantia sunt cele mai atractive.
3. Fiat 500L 1.3 Multijet Lounge – 436 puncte
Cu o alura simpatica si mai voluminoasa, 500L ofera mult spatiu pentru bagaje si pasageri. Dar trenul de rulare este reglat nearmonios, iar motorul este zgomotos.
Verdict
B-Max iese in evidenta nu doar prin conceptul sau de usi, unic in industria auto. Ford B-Max castiga clar, fiind cea mai buna alegere din clasa micilor monovolume. El este economic si agil, fiind confortabil si foarte placut la condus. Kia este un allrounder discret, care se remarca prin pret si prin conditiile de garantie. Iar Fiat 500L este un urias al spatiului. Insa deficientele la trenul de rulare l-au oprit de la o clasare mai buna.
[table id=413 /]