Audi Q5 si Mercedes GLK s-au scaldat in izvorul tineretii si au trecut printr-o operatie de facelift. Este oare acum BMW X3 pus in dificultate de cei doi?
Piata din Romania ne-a demonstrat ca in ultimii doi ani a existat un echilibru intre cele trei modele pe care le avem astazi in fata. Anul trecut, 1012 romani au optat pentru BMW X3, Audi Q5 sau Mercedes GLK. Liderul a fost BMW X3 (347 de unitati comercializate), urmat indeaproape de Mercedes GLK (342 unitati) si Audi Q5 (323 unitati). Dar, la doi ani dupa lansarea pe piata, liderul acestui segment pare a fi pus in dificultate de cei doi rivali premium care tocmai s-au scaldat in izvorul tineretii. Este oare acesta un motiv ca pozitia lui X3 sa poata fi acum amenintata?
Ce ofera
La o prima vedere asupra lui Q5, ochiul nu descopera prea multe lucruri noi. Operatia de facelift a adus mici retusuri la partea frontala si la cea din spate, s-au adaugat cateva sisteme de asistenta noi, iar tehnologia existenta a fost usor cizelata. Cel mai important lucru este ca, cel putin in fisa tehnica, motoarele au devenit mai economice. Audi promite ca popularul diesel de 2 litri, cu tot cu sporul sau de 7 CP, consuma acum doar 6,1 l/100 km, ceea ce se traduce printr-o scadere de 0,9 l/100 km fata de vechea versiune. Cei de la Mercedes au mizat pe o serie de schimbari putin mai evidente. Ei nu s-au limitat doar la mici retusari estetice pentru exterior, ci au umblat si la interior, unde materialele din plastic mai dur au fost inlocuite, iar acum corespund cu pretentiile de calitate ridicata ale marcii.
In acest caz, BMW nu poate tine pasul, chiar daca in interiorul sau totul este solid si foarte bine imbinat, dar materialele folosite sunt mai modeste decat in Audi si in Mercedes. Insa, in ceea ce priveste ergonomia, BMW sta foarte bine. Spre exemplu, in Audi, multitudinea de butoane pozitionate in jurul schimbatorului de viteze te face sa iti iei frecvent privirea de la drum.
In schimb, in Q5, pasagerii au parte de cea mai buna senzatie de spatiu. Impresia subiectiva este subliniata atunci cand toate distantele sunt masurate. |n interior, Audi este cel mai lat, iar Mercedes este mai ingust cu 7,5 cm. GLK este in general zgarcit cu oferta de spatiu, cu toate ca in spate, la nivelul genunchilor, spatiul este aproape la nivelul celui din Q5. La GLK exista si un mic inconvenient cu accesul, pentru ca decuparile usilor sunt inguste, iar pragurile sunt late si inalte. In BMW si Audi accesul este mai lejer. |n plus, si portbagajul este mai mic la Mercedes. Cu toate scaunele ridicate, GLK ofera cu 100 de litri mai putin volum pentru bagaje fata de BMW si nici nu este la fel de modulabil. Spatarul banchetei este fractionabil in doar doua segmente, spre deosebire de BMW si Audi (optional), unde se fractioneaza in trei.
Un avantaj clar oferit de GLK este la capitolul vizibilitate. Forma colturoasa, montantii nu foarte grosi si dimensiunile compacte faciliteaza foarte mult manevrele de parcare, in special fata de Q5, in care este mult mai greu sa te orientezi. In GLK, acolo unde ai impresia ca se termina caroseria, chiar asta se intampla, spre deosebire de Audi si BMW, unde in locurile inguste de parcare este mai bine sa te bazezi pe senzorii de parcare, ce vin insa cu un cost suplimentar.
Cum se conduc
Dieselul bi-turbo de 170 CP de la Mercedes nu este unul care bucura prea mult daca este condus la turatii ridicate. |n schimb, in palierul de turatii mici si medii, el functioneaza excelent, incat soferul nu prea are nevoie sa ridice acul turometrului mai sus de 3000 rpm. Cutia automata cu 7 trepte este orientata spre confort, avand schimbari de treapta foarte fluente, fara a excela prin rapiditate, dar reuseste sa conlucreze armonios cu propulsorul diesel. GLK pare sa mai aiba un avantaj important fata de rivalii sai. Datorita izolarii fonice ce a fost imbunatatita dupa facelift si prin optimizarea injectiei propulsorului, acesta reuseste sa ofere cea mai linistita ambianta, in care zgomotul specific de diesel aproape ca lipseste. Aparatele de masurat profesionale anunta un nivel acustic mai mic cu 1 decibel fata de Q5 si X3.
In schimb, la BMW, motorul este sensibil mai zgomotos. Cutia automata cu 8 trepte este insa foarte rapida si ajuta propulsorul sa treaca mai vivace prin toata plaja de turatii. Insa rafinamentul nu foarte elevat al propulsorului lasa in urma mici neplaceri. Totusi, X3 compenseaza prin faptul ca are cel mai mic consum din test. Cu doar 6,7 l/100 km consumati, el s-a incoronat ca rege la acest capitol. La Mercedes, consumul din test a fost de 7,2 l/100 km, ceea ce inseamna ca dupa facelift GLK a reusit sa fie mai economic cu jumatate de litru fata de vechiul 220 CDI. Audi, cu 7,6 l/100 km, este ultimul si pare ca promisiunile de reducere a consumului nu au fost indeplinite.
De asemenea, si la performantele dinamice, Q5 ramane in urma concurentilor, insa ca si percepie, el lasa o impresie apropiata de cea din X3, iar asta se datoreaza cutiei automate care are o reactie foarte rapida. S-Tronic de la Audi nu este o cutie automata conventionala cu convertizor de cuplu, ci una cu dublu ambreiaj, care poate schimba treptele de viteze in timpi-record. Totusi, ea nu are mereu un comportament foarte intuitiv si uneori nu retrogradeaza asa cum ar vrea soferul. La capitolul cutie de viteze, X3 este campion, automata sa cu 8 trepte fiind clar cea mai buna.
Si in privinta trenului de rulare, Audi este integral de partea dinamicii. Chiar in setarea standard, amortizarea este destul de ferma. Altii ar vinde aceasta setarea cu specificatia sport. Totusi, Q5 reuseste sa fie destul de confortabil, dar asta se datoreaza in principal anvelopelor cu talon inalt. O directie precisa era necesara pentru un model setat mai mult pentru dinamica, iar ea exista, insa am fi asteptat mai mult feedback de la ceea ce se intampla cu rotile fata. BMW si, in mod surprinzator, Mercedes ofera mai mult la capitolul directie.
Acelasi lucru este valabil si pentru confortul oferit de trenul de rulare. GLK, chiar daca la test a avut jante de 19 inci, trece fara sa creeze disconfort pentru pasageri peste peticele de asfalt sau capacele de canalizare. El nu este nici prea ferm, nici prea elastic, ci pare sa ofere un compromis foarte bun. Lui X3 nu ii reuseste aceeasi setare la fel de bine, cu toate ca dispune optional de un tren de rulare adaptiv prin care se pot selecta mai multe moduri de functionare. |n modul Sport, el este prea rigid, iar in Confort permite un ruliu prea mare pentru caroserie. Lipseste calea de mijloc, asa cum ofera Mercedes.
Cat costa
Ca sa ajungi sa conduci un SUV premium nu exista o reteta financiara ieftina. Toate cele trei modele au un pret de plecare de peste 41.000 de euro, iar asta fara sa punem la socoteala niciun echipament optional. Lista acestora este destul de lunga si multe dintre ele chiar isi merita banii. In aceste conditii, preturile in configuratiile comparate au ajuns la valori cuprinse in jurul sumei de 54.000 de euro. Audi are cel mai mic pret de pornire, de 41.350 euro. Audi si BMW sunt disponibile si cu transmisie manuala, in timp ce Mercedes este disponibil doar cu transmisie automata. La preturile comparate finale, diferentele sunt infime, BMW fiind cel mai scump. Bavarezul are in schimb avantajul intretinerii gratuite oferite in Romania.
Verdict
Din pacate, perceptia buna pe care GLK ne-a lasat-o in timpul testului nu a fost sustinuta si la adunarea totala a punctelor. Desi la punctajul intermediar (fara costuri) Mercedes este la egalitate cu Audi si are 7 puncte in fata lui BMW, pierde in final din cauza capitolului costuri (revizii mai scumpe si impozit mai mare ca BMW). Asta ne demonstreaza ca, din punct de vedere tehnic, niciunul dintre cele trei modele nu este o alegere gresita.
1. Audi Q5 2.0 TDi Quattro 511 puncte
Q5 puncteaza foarte bine datorita habitaclului sau foarte spatios. Din punct de vedere dinamic, el nu poate fi depasit, dar din aceasta cauza confortul are putin de suferit. Consumul este prea mare.
2. BMW X3 xDrive 20d 510 puncte
BMW ruleaza vivace si foarte economic, are o cutie automata perfecta, dar nu atinge nivelul calitativ ridicat din Audi. Ar fi de asteptat un motor mai rafinat si niste frane mai incisive.
3. Mercedes GLK 220 CDI 504 puncte
Propulsia armonioasa si un nivel de confort ridicat pledeaza pentru sensibil imbunatatitul GLK. Insa acesta este ingust la interior si pierde puncte multe si la capitolul costuri.
[table id=407 /][table id=407 /]