Test comparativ – BMW Seria 1 / VW Golf / Ford Focus

vezi galeria foto

Pe vremuri, 100 CP erau demni de un GTI, dar astazi ei sunt mai degraba baza de plecare pentru clasa compacta. Am testat 3 modele de referinta pentru a vedea cum se conduc.


  

Mi-a fost clar inca din clasele primare ca performanta este ceva uimitor de relativ. De foarte multe ori am avut conceptii diferite cu profesorii mei despe performantele mele scolare. Chiar si la automobile unde puterea este masurata foarte exact in kW si CP, tot nu este vorba de niste date absolute. In anul 1974 cei 105 CP de la Opel Manta GT/E era cu adevarat fascinanti, insa astazi o asemena cifra li se pare multora un domeniu la limita inferioara a mobilitatii moderne. Noi credem ca asta este clar o apreciere gresita si asta o sugereaza cel mai bine cele trei compacte din testul nostru. BMW 114, Ford Focus 1.0 EcoBoost si VW Golf 1.2 Tsi dezvolta toate intre 100 si 105 CP si toate trei se descurca de minune cu aceasta putere. Acest comparativ ne va arata cine este cel mai capabil in acest segment considerat de baza pentru clasa compacta.


Profesionistul spune ca mai bine calatoresti decat sa alergi

Niciuna dintre cele trei compacte nu abordeaza cu adevarat stilul sportiv in acest test. Dar are oare vreun rost? Familiile tinere cu un buget limitat apreciaza cu totul alte lucruri. De exemplu, propulsorul turbo de 1 litru de sub capota lui Focus. Acesta are doar 3 cilindri, dar functioneaza surprinzator de flexibil si silentios. Pentru baza clasei compacte cei 100 CP trebuie sa fie suficienti. Este cert ca nu se pot stabilii recorduri deoarece Ford vede doar stopurile concurentilor sai la proba de acceleratie, fiind cel mai lent cu cele 12,7 secunde necesare pentru a atinge 100 km/h. Totusi, ne place modul elastic de functionare si dezvoltarea uniforma a puterii. Doar la turatii mici exista ceva ezitari si un suierat interesant al turbinei. Desigur ca tatal sportiv din familie si-ar dori versiunea de 125 CP, insa aceasta este cu 600 de euro mai scumpa. Cu siguranta ca mamica ar investii cei 600 de euro in echipamente optionale care sa faca viata la bord mai placuta sau mai sigura. Spre exemplu senzorii de parcare spate (200 euro) si scauanele incalzite fata (300 euro). In afara de aceste aspecte, Focus este singurul care trebuie sa se multumeasca cu 5 trepte de viteze, dar se poate recomanda cu cel mai mic consum. El are nevoie de doar 6,3 l/100 km, in timp ce Golf necesita mai mult cu 0,2 l/100 km, iar Seria 1 cu 0,4 l/100 km. Asta face ca mamica sa dea aprobativ din cap.



In cea mai mica Seria 1 nu putem spune ca gasim prea mult din ceea ce ne-am astepta de la un BMW. Cu cei 102 CP din motorul de 1,6 litri, bavarezul reuseste sa atinga 100 km/h cu o secunda mai repede decat Focus, dar treptele superioare sunt etajate lung, ceea ce necesita multa atentie la depasirile efectuate la viteze ridicate. Pe autostrada, 114i ne arata clar ca este greu de exploatat la viteze ridicate. Cu toate ca viteza maxima din fisa tehnica este de 195 km/h, cea mai mare valoare din test, nimeni nu spune ca ea poate fi atinsa doar de oameni foarte rabdatori care au la dispozitie trasee foarte libere. Iar cine spera ca atinge viteza maxima mai repede in treapta a cincea trebuie sa nu-si ia ochi de pe indicatorul de carburant si sa-si astupe urechile. Asta pentru ca, la turatii ridicate motorul turbo de 1,6 litri consum destul de mult si devine zgomotos. {i de parca nu ar fi suficient, 114i are o greutate de 1386 kg, ceea ce se traduce printr-un raport greutate/putere de 13,6 kg/CP. Departe de ideal si chiar mai slab decat la Focus (13,2 kg/CP) si departe de Golf (11,8 kg/CP).


Compacta din Wolfsburg are doar 1240 kg, cu aproape 150 kg mai putin decat 114i, ceea ce faca ca Golf sa poata fi numit sef la dinamica in acest comparativ. Cu cei 105 CP dintr-un motor de 1,2 litri acesta isi depaseste competitia la aproape orice proba. Acesta ajunge la 100 km/h foarte relaxat in doar 10,8 secunde si atinge o viteza maxima de 192 km/h. Micul propulsor TSI de 1,2 litri lasa impresia ca este oricand pregatit sa i se ceara mai mult si se descurca foarte bine si la rulare in traficul urban in zona de turatii joase si medii. In privinta dinamicii la rulare concluziile noastre sunt moderate pentru ca niciunul dintre concurenti nu poate excela la acest capitol. Nu trebuie inteles gresit, pentru ca toate cele trei au trenuri de rulare armonios setate si sisteme electronice de asistenta si siguranta care mentin directia dorita in cele mai aprige conditii. Gofl-ul nu are slabiciuni la rulare nici cu noua punte spate semi-rigida, Seria 1 nu are suficienta putere pentru a crea placerea spacifica la rulare a unui model cu tractiune spate, iar Focus are o setare corecta, cu o tinuta de drum agila.


Familia spuna ca Golf este cel mai spatios

Bavarezul, cunoscut pentru faptul ca este agil, este recomandat in special familiilor mai mici, fara nevoie ridicate de spatiu. In spate si in portbagaj Seria 1 ofera semnificativ mai putin spatiu decat la Golf si Focus. In schimb, compacta lui BMW are acum un tren de rulare mult mai elastic decat cel de la vechea generatie si este mult mai placut pe drumurile prost asfaltate, iar parintii stau foarte bine pe locurile din fata, ergonomia fiind foarte buna.

Focus, in schimb, are o consola centrala proeminenta si comenzi dispuse nu foarte logic. Calitatea materialelor si a finisarilor este sensibil sub ceea ce se gaseste la VW si BMW. Cu toate acestea, in spate sa calatoreste confortabil, spatiul fiind generos, iar trenul de rulare, desi ferm, trece elegant peste denivelari.

Golf mizeaza pe aceeasi setare mai rigida, insa trenul de rulare este suplu si elastic si lasa cea mai buna impresie generala in acest comparativ. {i in privinta spatiului interior Golf sta cel mai bine dintre cei trei, plus ca ofera materiale atent studiate, scaune foarte bune si o ergonomie excelenta.

Finantistul spuna ca Seria 1 arunca in aer economiile

Indiferent daca vorbim despre pretul de baza sau pretul comparat, 114i trebuie luat in considerare de familiile bine asigurate financiar. Chiar si pretul de baza de 23.436 euro este peste al celorlalti intr-o echipare extrem de buna. Diferenta este uriasa, deoarece Golf si Focus costa doar 17.000 de euro, ceea ce inseamna o diferenta de peste 6.000 de euro. La aceste motorizari si in aceasta clasa, diferenta este uriasa. Singurul avantaj notabil la acest capitol pentru Seria 1 este valoare foarte buna de revanzare, chiar peste cea a lui Gofl. Focus este dezavantajat de faptul ca nu este prea usor configurabil, existand pachete care te obliga sa cumperi lucruri pe care poate ca nu le vrei, iar unele echipamente lipsesc complet.

 

Clasament

  1. VW Golf 1.2 TSI

Golf se impune chiar daca vorbim despre modelul cu punte spate semi-rigida. In acest comparativ el este cel mai spatios, cel mai vivace  si ofera cel mai confortabil tren de rulare.

  1. BMW 114i

114i se conduce sigur, dar este greu si oferta de spatiu este sub medie. Fara valoarea de revanzare buna si puntajul maxim pentru revizii, acesta ar fi fost depasit de Focus in clasament.

  1. Ford Focus 1.0 EcoBoost

Motorul cu trei cilindri isi face treaba foarte bine chiar si in versiunea de 100 CP. Fata de Golf, lui Focus ii lipseste spatiul interior echivalent si un tren de rulare la fel de bine echilibrat.

 

Verdict

Este uimitor ceea ce se ofera in acest moment in clasa compacta in segmentul celor 100 CP. O Seria 1 cu tractiune spate, dar care este croita pentru familii. Un Ford Focus cu un motor cu 3 cilindri de 1 litri, care iese mai bine in clasamentul intermediar decat un BMW si un VW Golf foarte solid la toate capitolele, chiar in cazul in care este echipat cu o punte spate semi-independenta. Acesta nu lasa prea multe aspecte imperfecte. Concluzia noastra este ca industria auto a progresat extrem de mult si este grozav ca exista asemenea masini.

 

Pneuri pentru prima echipare la Golf

O distanta de franare cu pana la 1,7 metri mai mare

 Golf VII este un model care atrage atentia, dar nu neaparat optic, ci si prin rezultatele bune de la teste. Capitolul la care ne-a impresionat destul de mult inca de la inceput au fost franele. Valorile obtinute au variat intre 33 si 35 metri, iar acestea sunt considerate foarte bune pentru clasa compacta. Prin urmare ne-am intrebat ce il face un stopper atat de bun pe Golf. Pe langa sistemul de franare foarte performant, am studiat aspectul penuri la compacta din Wolfsburg. Cauciucurile Dunlop Sport Maxx RT, care au echipat masina noastra de test, au fost special proiectate pentru Golf, ceea ce este un aspect normal pentru un model ce face parte din prima echipare.

Perfomantele la franare au fost influentate pozitiv de pneul SportMaxx, iar asta a fost dovedit in masuratorile noatre comparative cu un Dunlop SP Sport. De la viteza de 100 km/h, Golful echipat cu modelul SP Sport are nevoie de pana la 1,7 metri suplimentari pentru franare, ceea ce reprezinta o distanta considerabila care poate decide producerea sau evitarea unui accident. Pe de alta parte mixtura mai moale a compozitiei de pe cauciucul Sport Maxx RT presupune un rulaj semnificativ mai mic in timp. Intr-un sondaj pe care l-am efectuat la dealerii VW a rezultat ca la jantele de 16 inci mai vin montate urmatoarele pneuri:

Producator/Model/Apreciere

–       Michelin Energy Saver – foarte economic

–       Dunlop SP Sport Fast Response – echilibrat

–       Bridgestone Turanza ER 300 – aderenta ridicata

Fiecare pneu are o paleta de performante proprie, are calitati si slabiciuni sau se evidentiaza prin proprietati foarte echilibrate, asa cum am aratat in toate testele de pneuri anterioare din revista. Pana aici totul este clar. Golf s-ar putea adapta la preferintele clientilor in privinta alegerii penurilor. Un sofer mai sportiv va alege Bridgestone, cel economoc se va decide pentru Michelin, iar cel care pune pret pe siguranta va opta pentru Dunlop. Asta daca ar putea alege.

Din pacate realitatea arata cu totul altfel. In lista de optionale nimeni nu poate bifa cu ce marca de pneuri sa fie echipata masina lui. O absurditate! In definitiv un client poate alege in cel mai mic detaliu cum sa fie configurata si construita masina lui. Dar in schimb i se ia puterea de decizie intr-o chestiune atat de importanta cum sunt pneurile, care pe o suprafata cat o palma trebuie sa pastreze contactul  cu carosabilul. Oare de ce este asa de fapt.

Comentariu

Clinetul noastru este stapanul nostru? In cazul alegerii penurilor la cumpararea masinii aceasta stare ideala devine o himera. Clientul poate sa aleaga totul dupa preferintele sale, de la materialul tapiteriei, pana la jante si culoare, dar in rpvinta marcii pneurilor de pe masina totul este lasat la voia intamplarii sau la bunul plac al producatorilor. Nu le admitem ca scuza eventualele costuri logistice mai mari, deoarece marimea pneurilor se poate alege liber.

 

Puntea spate semi-rigid la Golful de baza

Noua puntea spate mai ieftina are dezavantaje?

Specialistii in trenuri de rulare de la Wolfsburg nu vor sa auda nimic despre o „punte ieftina’. Ei vorbesc despre o punte spate cu o contructie usoara, modulara, foarte moderna si la nivelul de performante ale actualelor punti independente. Primele noatre impresii pot confirma aceste lucruri. Noua punte spate semi-independenta utilizata de noul Golf pentru motorizarile mai mici de 122 CP este foarte sigura si confortabila la rulare. Totusi, ce diferente concrete exista fata de puntea spate multi-link. Aceasta este cu 11 kg mai grea, dar stie sa faca aproape totul mai bine, ceea ce este normal pentru ca are costuri tehnologice mai mari. La schimbarea directiei caroseria se inclina evident mai putin spre exteriorul virajului, pe pistele speciale cu denivelari pasagerii sunt tratati cu un nivel de confort mai bun, iar la schimbarea brusca a benzi puntea spate multi-link este mai facil de controlat. Acest lucru devine evident n momentul in care masina este incarcata. La schimbarea brusca a benzi, Golful echipat cu puntea spate semi-rigida si incarcat la maxim este franat mult mai puternic de sistemul ESP. Acelasi lucru este valabil si in virajele in care exista denivelari, dar si in momentul in care se ridica brusc piciciorul din acceleratie la virajele rapide. Asta nu face mai nesigur Golf-ul echipat cu puntea spate semi-independenta, dar face utilizarea in conditii la limita mai aspra, mai putin rafinata.

 

[table id=397 /]

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE