Test comparativ: in pofida noului diesel, Opel Zafira pierde la limita

vezi galeria foto

Motoarele de generatie noua urmeaza sa scoata Opel din criza, insa comparativul nostru arata ca Zafira, cu noul diesel 1.6 CDTI, inca nu se afla in frunte.


 

La Opel, activitatea recenta este foarte intensa. Fiica deficitara a lui GM este din ce in ce mai aproape de iesirea din criza. Noile modele, precum Mokka sau Adam, sunt foarte apreciate si se vand bine, iar plusul dat de noile motoare si cutii de viteze se face si el simtit. Pana in anul 2016, Opel vrea sa prezinte mamei din Detroit un progres consistent, iar pana atunci, 80% din gama de motorizari actuale va fi schimbata.

Primul pas in acest sens este facut de propulsoarele turbo de 1,6 litri, diesel si benzina, care fac parte  dintr-o generatie complet noua. Dupa ce Opel a prezentat motorul turbo pe benzina de 1,6 litri si 170 CP la Astra, Zafira si Cascada, pasul urmator a fost reprezentat de dieselul de 1,6 litri, cu o putere de 136 CP, care este utilizat pentru prima data la Zafira Tourer, impreuna cu o cutie de viteze manuala imbunatatita.


Noua unitate de propulsie este foarte utila pentru Zafira, pentru ca vanzarile la nivel european ale monovolumului au scazut in ultimul semestru.

Dar oare noul motor diesel schimba totul in bine? Opel promite ca noile propulsoare sunt mai puternice, ofera prestatii dinamice superioare unitatilor vechi, au un consum de combustibil mai mic si emisii CO2 scazute. Ei spun ca aceste calitati vor propulsa modelele lor in topul claselor din care fac parte. De aceea, am pus in fata lui Zafira Tourer 1.6 CDTI alti patru competitori din segmentul monovolumelor de familie: Renault Grand Scenic, Ford Grand C-Max, VW Touran si Kia Carens.


 

 

 

5. Ford Grand C-Max 2.0 TDCi

Sportivul cel ferm – 463 puncte

Comportamentul agil la rulare aduce placere in clasa vanurilor, iar usile culisante sunt practice.

 

Monovolumele trebuie sa fie foarte practice pentru intreaga familie sau sa ofere o valoare utila cat mai buna pentru ocupantii sai. Vazut din acest punct de vedere, Grand C-Max cu usile sale culisante face totul corect, deoarece accesul e foarte bun. In special, oamenii mai in varsta sunt cei mai favorizati, practic, trebuie doar sa te lasi pe scaun. Sistemul Isofix e gandit pentru ca montarea scaunelor sa nu deterioreze tapiteria, iar in locurile de parcare stramte, nici macar o ceata de copii nu poate lovi usile de alte masini din parcare pentru ca sunt culisante. Asta menajeaza foarte bine nervii tatalui. Insa doar pana ce acesta priveste consola centrala, prea mult incarcata cu butoane de mici dimensiuni.


Insa dupa ce s-au facut toate setarile necesare, Grand C-Max arata ca Ford are o imagine sportiva. Dieselul reactioneaza bine, asa cum era de asteptat, dar impresia generala de vivacitate a motorului nu corespunde cu masuratorile noastre. Astfel, el il supara pe Zafira cu valorile de sprint, dar Carens ii arata care sunt limitele la elasticitate.

Prin directia sa incisiva, monovolumul din Koln este la acelasi nivel cu VW Touran. Aceasta ofera foarte multe informatii soferului, reactioneaza rapid la comenzi si trece abil prin virajele inguste. Trenul de rulare ferm vine in sprijinul unei dinamici bune, transmite foarte direct rosturile transversale, dar nu intr-un mod inconfortabil. Iar la acest capitol, Ford, spre deosebire de Opel si VW, se descurca fara un tren de rulare adaptiv. Astfel, el acumuleaza puncte bune si la dinamica.


In schimb, Grand C-Max cedeaza puncte la capitolul modularitate. Pentru a rabata spatarele scaunelor din spate este nevoie de doua manevre. Cel mai simplu ne arata cum se face Carens. In plus, echiparea de serie este mai saraca.

 

 4. Kia Carens 1.7 CRDi

Cel confortabil – 468 puncte

Garantia de 7 ani, o echipare generoasa si un diesel potent sunt calitatile propuse de Carens.

 

Impreuna cu garantia integrala de 7 ani, Kia face o pereche de vis. Prin urmare, monovolumul coreean are un avantaj major si are de partea sa si pretul de achizitie foarte bun. Privit in detaliu, in special in partea din spate, Kia nu prezinta minusuri: toate cele trei scaune se pot rabata printr-o singura manevra, fara a avea nevoie de forta, iar bancheta se face perfect plana cu portbagajul. Pacat doar de valoarea maxima de incarcare, de numai 1.694 de litri, cea mai mica din acest comparativ.


Situatia este dificila si la manevrele de parcare datorita partii frontale, care este greu de estimat unde se termina. In schimb, in interior, materialele sunt placute atat vizual, cat si la atingere. Instrumentele sunt plasate ergonomic si sunt usor accesibile, iar cu echipamente precum climatizarea automata cu doua zone, camera video pentru mersul cu spatele si tempomat, Carens e mai bine dotat decat competitorii lui. Chiar si cand vine vorba de propulsie nu se poate scapa prea usor de monovolumul coreean. Kia nu ramane in urma lui Opel si Ford, iar in treptele patru, cinci si sase, accelereaza chiar mai repede decat C-Max. Corespunzator cu ambientul este ajustat si trenul de rulare, setat pentru mai mult confort. Totusi, reglajul este prea moale si denivelarile il fac pe Carens sa vibreze, iar caroseria are un ruliu pronuntat. Nesigura este si directia, foarte fada si inexacta. Este deranjant faptul ca si in linie dreapta trebuie sa se faca multe corecturi din volan, ceea ce devine obositor in timp.

Insa adevarata problema este ca, la fel ca si la alte modele Kia, stabilitatea pe carosabil ud este deficitara. La manevrele bruste, ESP-ul intervine prea tarziu, iar masina are un comportament violent. Kia insa ne asigura ca se lucreaza la soft, iar acesta va fi actualizat curand.

 

 

3. Renault Grand Scénic dCi 130

Prietenul familiei – 470 puncte

Renault Grand Scenic este modulabil si foarte confortabil, dar este imprecis la rulare.

 

Renault i-a oferit lui Grand Scenic o operatie de facelift, dar cu aceasta ocazie a modificat doar partea frontala. Prin urmare, aceasta este mai putin un facelift si mai mult o ope-ratie de retusare a partii din fata a caroseriei. In interior, totul este la fel, cu exceptia catorva detalii minore. Insa este bine asa, deoarece Grand Scenic era foarte apreciat la interior de parinti. La drumurile lungi am gasit foarte utile jaluzelele de la geamuri, buzunarele largi pentru depozitare din usi, dar si mesele pliate din spatele scaunelor fata, toate in dotarea standard.

In acest comparativ, doar Renault ofera un sistem de prindere Isofix pentru toate cele trei scaune din spate. Dispozitivul faciliteaza montarea rapida si fara complicatii a scaunelor pentru copii. Francezul detine si recordul pentru volumul maxim al portbagajului, cu 2.083 de litri, dar are si o oferta foarte buna pentru sistemul multimedia. Accesul la internet si atentionarile de trafic in timp real sunt la nivelul actual. In schimb, dieselul este deja cunoscut. El reactioneaza prompt la comenzile pedalei de acceleratie, iar cuplul maxim de 320 Nm disponibil de la turatii joase se muleaza foarte bine pe caracterul masinii. Abia in treapta a sasea motorul pierde din vivacitate si creste mai greu in turatie.

Pe carosabil neted, trenul de rulare e placut si foarte flexibil. Insa, pe denivelari lungi, vanul francez are oscilatii mari, nu foarte placute. In virajele luate rapid, el are tendinta clara de subvirare, spatele oscileaza, iar caroseria se inclina puternic. Aceste alternante de sarcina sunt destul de greu de corectat datorita directiei imprecise, care da senzatia de sintetic. Ea reactioneaza lent, iar scaunul moale aproape ca nu ajuta deloc cu sprijin lateral in asemenea momente. Totusi, dupa atata agitatie, dieselul consuma doar 5,2 l/100 km.

 

 2. Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Uriasul silentios fara temperament

Cu mult spatiu interior si un diesel nou, Zafira ruleaza foarte placut.

 

Un lucru este cert: din punct de vedere al ofertei de spatiu, Opel Zafira este cel mai mare, iar de asta profita pasagerii din primele doua randuri de scaune. In fata, pernele ferme cu suport lateral bun ofera mult confort la deplasarile pe distante lungi, insa in spate era necesar un contur mai bun al spatarelor. Datorita unei izolari foarte bune a habitaclului, zgomotul provenit de afara nu patrunde in habitaclu, iar asta menajeaza nervii pasagerilor.

De asemenea, o privire pe lista de optionale scoate in evidenta o multitudine de sisteme de asistenta, ceea ce ne multumeste. Competitorii nu ofera faza lunga inteligenta sau asistent activ la franare. Cine isi permite trenul de rulare adaptiv FlexRide (950 de euro) poate selecta intre trei moduri distincte de rulare pentru mai mult confort sau mai multa sportivitate. In modul Confort, monovolumul reuseste sa treaca peste denivelarile scurte fara neplaceri pentru pasageri. Totusi, cursa pedalei de frana e prea lunga, directia nu este asa de incisiva precum la VW, iar sistemul ESP intervine ceva mai riguros decat la Touran.

Care e insa situatia cu noua inima CDTI? La scurt timp dupa ce motorul porneste, problema devine clara. In sfarsit nu mai bate nimic, iar functionarea este silentioasa si fara vibratii. Noua arhitectura a motorului, cu pompa de ulei repozitionata si cu noua turbina protejata suplimentar, alaturi de noua protectie fonoabsorbanta, a schimbat lucrurile radical. Zgomotul propulsorului nu devine mai puternic nici la turatii ridicate, pentru ca injectoarele sunt mai performante, iar injectia este mai fina ca pana acum.

Zafira nu are deloc probleme de tractiune, insa motorul este destul de lipsit de vivacitate la turatii mici. Credem ca in gama de turatii mici si i­nalte era nevoie de mai multa forta pentru a impinge energic masina spre inainte. Chiar si monovolumele de la Renault si Kia, mai usoare cu 150 kg, pleaca mai sprinten de pe loc. Insa totul se schimba in mers, pentru ca in gama medie de turatii Zafira este chiar dinamica.

Din pacate, ca si pana acum, nu ne place cutia de viteze, care sufera din cauza etajarii lungi si trecerii greoaie prin treptele de viteza. Oricum, consumul este clar mai bun, iar valoarea de 5,5 l/100 km este a doua din test, dupa cea de la Renault. Un sistem de recuperare a energiei cinetice precum cel de la VW ar fi adus o valoare si mai buna.

 

 

VW Touran 2.0 TDI BMT

Premiantul – 490 puncte

Touran nu aduce lucruri spectaculoase, dar el aproape ca nu are niciun minus.

 

In acest test, Touran a fost foarte aproape sa piarda si asta s-a datorat in cea mai mare parte distantei de franare de peste 39 de metri. Aceasta este cu 3 metri mai mare decat la Zafira, dar este mare si la modul general, iar asta nu trebuie sa i se i­ntample unui VW modern.

Vestea buna este insa ca reprosurile se termina aici. Calitatea de fabricatie este buna atat la interior, cat si la exterior, totul dand senzatia de soliditate. Interiorul ofera, ce-i drept, mai putin spatiu decat la Zafira, dar vizibilitatea de jur-imprejur si ergonomia sunt exceptionale.

In spate, conditiile de spatiu nu sunt la fel de bune ca in fata si asta indiferent ca pe cele trei scaune iau loc trei adulti sau trei copii. Totul este destul de ingust. In schimb, portbagajul are un volum maxim de 1.989 de litri, doar Renault oferind mai mult decat atat. Datorita hayonului vertical, Touran poate fi i­ncarcat fara probleme pana sub acoperis. Dieselul este vivace de la start. El are multa vivacitate, nu are un gol turbo sesizabil si la proba de sprint lasa competitorii in urma. Propulsorul vioi se armonizeaza perfect cu trenul de rulare, care, in functie de reglajul amortizoarelor adaptive, reactioneaza mai sportiv sau mai flexibil. Astfel, Touran este agil in viraje si poate fi mentinut sigur pe traiectorie.  Corecturile si schimbarile bruste de directie sunt convertite suveran si incisiv de sistemul de directie, iar denivelarile autostrazilor sunt trecute cu eleganta de trenul de rulare. Acestea sunt resimtite mai dur doar atunci cand se ruleaza in modul sport, cand socurile sunt usor resimtite de pasageri la interior. Totusi, s-ar putea ca si ceea ce taticul considera dinamic sa irite copiii din spate. Parintii pot fi si ei iritati de pretul de achizitie mare al lui Touran.

 

Verdict

Cu toate ca este mai greoi la plecare, noul diesel aduce un suflu formidabil pentru Zafira Tourer. Prin oferta de spatiu foarte generoasa, prin confortul foarte bun si caracteristicile sale de rulare placute, Zafira reuseste sa-i
tina la distanta pe Renault Grand Scenic, Ford Grand C-Max si Kia Carens. Opel rateaza cu foarte putin tinta de a ajunge in fruntea segmentului si pune presiune foarte mare pe Touran, care este un adevarat perfectionist si nu isi permite puncte slabe evidente. Cu noul diesel de 1.6 litri si 136 CP, Zafira Tourer devine o alternativa solida in segment, cu reale calitati si cu un pret de achizitie bun.

 

[table id=455 /]

 

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE