Sedanurile compacte sunt ideale pentru familii, ofera mult spatiu interior si, cu un propulsor diesel, sunt foarte economice. Noua Octavia este pusa fata in fata cu Opel Astra Sedan si VW Jetta.
Sedanurile sunt probabil cele mai iubite masini in Romania. Poate zecile de ani in care romanul a condus o Dacia berlina au influentat modul in care acesta priveste utilitatea acestei caroserii. Pentru multi, sedanul este foarte elegant, ceea ce conteaza poate cel mai mult, dar ramane si practic si, in general, ofera un portbagaj foarte generos. In clasa compacta, aproape toate modelele importante ofera o versiune sedan, iar ultima prezenta este probabil si cea mai importanta din ultimul timp. Skoda Octavia este cel mai bine vandut model de import din Romania in anul 2012, in conditiile in care limuzina ceha se afla anul trecut inaintea unui model complet nou. Cea de-a treia generatie a Skodei Octavia este deja disponibila pe piata, iar aceasta este piesa de rezistenta a comparativului urmator. Totul este complet nou, de la platforma la motorizari si tren de rulare. Alaturi de Octavia, am ales pentru acest test Opel Astra Sedan si VW Jetta, toate echipate cu motorizarile diesel de cilindree mica. Jetta si Octavia utilizeaza acelasi propulsor 1.6 TDI de 105 CP, dar numai in teorie, asa cum vom vedea mai jos. Astra Sedan are sub capota dieselul 1.7 CDTI in versiunea care dezvolta 130 CP.
Ce ofera
Foarte rar se intampla ca in testele comparative sa ai modele care sa se potriveasca din punct de vedere al dimensiunilor atat de bine. Astra si Octavia masoara 4,65 m, iar Jetta 4,64, astfel incat lupta pare egala din acest punct de vedere. Insa, surprinzator, la interior lucrurile stau foarte diferit pentru cele trei modele. La capitolul spatiu interior, Skoda Octavia este campioana absoluta, indiferent ca vorbim de senzatia de spatiu, de spatiul pe care il au la dispozitie pasagerii din fata sau de conditiile generoase in care calatoresc cei aflati pe bancheta din spate. Octavia este probabil cel mai spatios model compact din intregul segment, in special pentru ca este gandit de la inceput intr-o versiune de caroserie notchback. Portbagajul sau este urias, cei 590 de litri pentru bagaje fiind si cei mai facili de accesat, datorita hayonului ce descopera o gura de incarcare uriasa. Jetta poate fi considerat un model cu un nivel bun de spatiu interior, fiind generos la acest capitol si pentru cei care stau pe bancheta spate, iar portbagajul sau de 510 litri este suficient pentru nevoile unei familii chiar si in concediile lungi. Astra Sedan este un model care ofera cel mai redus nivel de spatiu interior. In fata, aceste valori sunt la un nivel bun, dar senzatia de spatiu nu este la nivelul celorlalte doua modele. In spate, la cap este spatiu suficient, precum la concurenta, dar la genunchi, pasagerii au parte de un nivel de spatiu mai mic, care totusi nu pune probleme reale pentru pasageri. Portbagajul este cel mai mic, doar 460 de litri. In materie de modularitate, toate cele trei modele stau identic. Rabatarea banchetei nu creeaza o suprafata plana cu portbagajul, astfel incat bagajele voluminoase vor fi mai greu de incarcat spre habitaclu. La capitolul caroserie, Octavia primeste puncte suplimentare si pentru vizibilitate si calitate a fabricatiei, unde are avantaje clare fata de concurenta.
Cum se conduc
Atat Jetta, cat si Octavia utilizeaza acelasi propulsor diesel de 1,6 litri si 105 CP. Desi acestea par identice, Octavia are un avantaj, pentru ca motorul sau este ultima evolutie, in timp ce Jetta nu beneficiaza de ultimele update-uri ale acestui propulsor. In practica, aceste diferente sunt evidente, motorul din Octavia fiind mult mai rafinat, mai silentios, mai elastic si semnificativ mai economic. Acesta reuseste sa accelereze mult mai vivace si se tureaza extrem de vioi. La acest aspect ajuta si noua platforma MQB, care a redus greutatea totala a masinii cu pana la 102 kg. Astra dispune de un plus semnificativ de putere, iar asta se vede in timpul acceleratiilor si reprizelor. Totusi, dieselul de 1,7 litri nu este foarte silentios si nici elastic, deoarece uneori se lasa asteptat datorita golului turbo, mai pronuntat la turatii scazute. Astra este avantajata si de faptul ca in dotarea standard 1.7 CDTI vine impreuna cu o cutie manuala cu 6 trepte, in timp ce rivalii dispun de doar 5 trepte, ceea ce face ca la viteze de autostrata turatia propulsoarelor din Octavia si Jetta sa fie destul de ridicata, la fel ca si consumul si zgomotul motorului. Precizia timoneriei nu impresioneaza la niciunul dintre cele trei modele, toate avand momente in care cutia agata’ sau nu este foarte precisa. Din punct de vedere dinamic, cele trei modele nu pot impresiona pentru ca scopul lor principal este sa fie masini de familie. Totusi, acest capitol este important pentru ca atunci cand mergi cu familia in masina vrei sa fii in siguranta la o manevra de evitare a unui obstacol mobil, asa cum se intampla destul de frecvent pe drumurile autohtone. Octavia si Astra sunt destul de similare din punct de vedere al comportamentului, diferentele minime fiind facute de faptul ca Astra are un tren de rulare mai elastic si implicit un ruliu al caroseriei usor mai pronuntat. Ambele modele subvireaza la limita, insa moderat si controlabil. Jetta insa tradeaza faptul ca are la baza o platforma de Golf V. De aceea, are un comportament subvirator mai pronuntat si un nivel de tractiune mai scazut. Directia este destul de fada la toate cele trei modele, fara prea multe informatii pentru sofer, dar cu o demultiplicare corecta si o asistare potrivita pentru o masina de familie. Confortul, care probabil este cel mai important aspect pentru cei care cauta o masina de familie, este un capitol disputat la varf de Astra si Octavia. Din punct de vedere al trenului de rulare, cele doua modele sunt destul de apropiate, cu un plus insa pentru Astra, care are un tren de rulare mai elastic, ce poate trece mai elegant peste denivelari. In plus, trenul de rulare este mult mai bine izolat fonic, iar zgomotele ce ajung in habitaclu sunt sensibil mai mici decat la Octavia. Aceasta are un tren de rulare mai rigid, ce transmite mai multe vibratii in habitaclu. Platforma de la Jetta este cea mai veche si asta se vede si la capitolul confort. Desi trenul de rulare este setat destul de moale, trecerile peste denivelarile scurte se resimt destul de pregnant in habitaclu, atat sonor, cat si ca vibratii. La capitolul ergonomie, Astra a fost depunctata pentru faptul ca portbagajul nu poate fi deschis decat din interior sau din cheie, iar Jetta pentru imposibilitatea de a rabata bancheta decat din portbagaj.
Cat costa
Cel mai bun pret de achizitie din comparativ este cel de la Astra Sedan. In echiparea Enjoy, aceasta are un pret de 17.499 de euro cu TVA, datorita campaniilor permanente. Pretul comparat cu optionalele alese ajunge la 21.784 de euro cu TVA si este cu peste 1.100 de euro mai mic decat cel de la Octavia (22.943 de euro cu TVA) si cu peste 3.700 de euro mai mic decat la Jetta (25.568 de euro cu TVA).
Clasament
1. Skoda octavia 1.6 TDI
Noua platforma MQB de la Octavia are avantaje clare. Octavia este mai usoara, se conduce placut si are un interior urias, atat pentru bagaje, cat si pentru pasageri. Aproape ca nu are puncte slabe.
2. Opel Astra Sedan 1.7 CDTI
Astra Sedan nu reuseste sa castige in special pentru ca este cea mai mica la interior. Motorul sau nu este foarte rafinat, insa este cel mai puternic. Confortul oferit de trenul de rulare este de top.
3. VW Jetta 1.6 TDI
Jetta are la baza un concept bun si este spatioasa,
insa platforma tehnica este destul de veche. De aceea, Jetta nu poate excela nici la capitolul confort, nici la dinamica. Pretul sau este cel mai ridicat.
Verdict
Noua Octavia are avantaje clare in ceea ce priveste tehnologia si conceptul. Este extrem de spatioasa la interior, are un portbagaj urias si un motor diesel foarte economic. Pretul de achizitie este bun, dar putea fi mai confortabila. Astra Sedan este surprinzator de confortabila si are sub capota un propulsor potent. Nu poate castiga pentru ca este prea mica la interior si, in ciuda faptului ca are un motor puternic, acesta nu este cel mai rafinat. Jetta promite un concept echilibrat, insa nu exceleaza la niciun capitol, platind tribut tehnologiei de generatie mai veche. In plus, este si cea mai scumpa.
[table id=417 /]