In aceste zile in care toata lumea vorbeste numai despre automobile pe combustibili alternativi, hibride sau full-electrice, se depun inca eforturi pentru optimizarea motoarelor cu combustie. In special, motoarele diesel au un potential bun, datorita randamentului superior.
Singura lor problema pare sa fie insa gazele nocive emise de aceste motoare. Daca pentru particule exista de ani buni filtrele de particule, pentru oxizii de azot solutia este mult mai complicata si presupune folosirea unui convertor catalitic complex.
Unul dintre primele modele diesel curate de pe piata este Audi Q7 3.0 TDI clean diesel, al carui motor respecta deja standardul Euro VI. Prin injectarea unui aditiv pe baza de uree (botezat AdBlue) in galeria de evacuare, acesta asigura descompunerea oxizilor de azot in azot si apa, doi compusi inofensivi. Pentru a vedea cat de eficient este acest sistem, am testat modelul Audi umar la umar cu unul dintre cele mai populare SUV-uri hibride ale momentului: Lexus RX 450h.
Ce au in comun cele doua modele? Ambele sunt SUV-uri premium, fara veleitati deosebite pentru off-road si ambele fac din economie si protectia mediului un port-stindard, fara a fi in esenta nici foarte economice si nici foarte ecologice. Care este insa mai bun?
Caroserie
Exista o diferenta evidenta de dimensiuni intre cele doua SUV-uri, Q7 fiind mai lung, mai lat si mai inalt decat RX 450h. De aici si diferentele de spatiu interior. Daca in fata aceasta diferenta este mai putin vizibila, in spate si, in special, la portbagaj, oferta lui Q7 eclipseaza fara rezerve modelul japonez.
Audi Q7 are chiar posibilitatea instalarii unui al treilea rand de scaune (optional, costa 802 euro). Calitatea finisajelor si a materialelor este fara repros in cazul ambelor modele, dar nivelul dotarilor este destul de diferit. Q7 are un pret de baza semnificativ mai mic, dar ofera posibilitati largi de personalizare. De cealalta parte, RX 450h inglobeaza in versiunea sa de varf „President tot ce are disponibil Lexus in materie de tehnologie, existand si versiuni mai putin echipate pentru bani mai putini (cea mai ieftina, la 60.082 euro).
La echiparea de siguranta, RX 450h sta ceva mai bine, avand in plus airbag-uri de genunchi pentru ocupantii locurilor din fata.
Propulsie
Pe cat de diferite sunt cele doua modele ca dimensiuni, pe atat de diferite sunt sistemele lor de propulsie. Q7 este un clasic cu motor V6 turbo-diesel si transmisie integrala cu diferential central Torsen, in timp ce RX 450h are un sistem de propulsie hibrida, cu un motor V6 pe benzina si doua motoare electrice, dintre care unul actioneaza puntea spate.
In cazul modelului Lexus, niciun alt sistem mecanic nu leaga rotile puntii spate la motorul termic. In conditiile in care motorul electric din spate ofera numai 68 CP si numai atunci cand bateriile sunt suficient de incarcate, Lexus RX 450h trebuie sa se multumeasca cu transmisia fata in cea mai mare parte a timpului. Acest lucru isi pune amprenta asupra tinutei de drum, modelul japonez fiind puternic subvirator.
In schimb, motorul termic si cutia de viteze cu variatie continua lucreaza armonios, RX 450h fiind foarte placut la condus in majoritatea situatiilor. In ceea ce priveste Audi Q7, versiunea curata a motorului TDI de 3,0 litri este puternica si rafinata, reusind in acelasi timp o economie de combustibil de 0,2 l/100 km fata de versiunea standard. Din pacate, cutia de viteze Tiptronic are dificultati la retrogradarea treptelor, avand intarzieri de ordinul secundelor.
Confort
Ambele modele se adreseaza unei clase de consumatori foarte sensibili la capitolul confort, astfel ca, din acest punct de vedere, atat modelul japonez cat si cel german isi satisfac pe deplin utilizatorii.
In dotarea standard, Lexus are mai multe de oferit in materie de confort, desi pasagerii din spate se vor simti mai bine in Q7. Scaunele din piele perforata ale lui RX 450h, cu reglare electrica, incalzire si ventilatie, ofera o pozitie foarte buna si un suport lateral foarte bun, avand avantajul ca se gasesc in echiparea standard. Ceva asemanator la Audi costa peste 3.100 euro.
In schimb, un sistem de climatizare cu patru zone ca al lui Q7 (optional, 768 euro) nu poate fi comandat la Lexus. In ceea ce priveste zgomotul, cele doua modele se completeaza perfect, Lexus fiind extrem de silentios la viteze mici, in timp ce Q7, destul de zgomots la turatia de mers in gol, asigura un confort sonor mult mai bun la viteze mari.
Dinamica
Q7 are un motor puternic, dar cutia de viteze ezitanta strica placerea condusului. Practic, in modul automat, puterea motorului nu este niciodata la dispozitia soferului atunci cand are nevoie de ea, afectand agilitatea. Trecerea in modul manual imbunatateste situatia, dar nu rezolva problema. In schimb, modelul Audi isi surclaseaza concurentul la tinuta de drum in viraje, beneficiind de o suspensie mai ferma si de o directie precisa si incisiva.
Lexus RX 450h exceleaza la agilitate, iar sprinturile sunt fulminante atunci cand motorul termic este ajutat si de cele doua motoare electrice. Directia este precisa, dar relativ izolata de calea de rulare. Comportamentul in curbe este influentat negativ de suspensia moale si de tractiunea spate firava, dar buna repartizare a maselor salveaza intrucatva situatia. Cu toate acestea, RX 450h subvireaza vizibil.
Costuri
Daca preturile de achizitie a celor doua modele sunt comparabile la echipari asemanatoare, nu acelasi lucru se poate spune si despre costurile de exploatare. Avand o cilindree mai mare, RX 450h este mai scump la impozite si asiguarea obligatorie, dar recupereaza la consumul de combustibil, care este mai mic decat la Q7. In special la mersul in oras, modelul japonez se distanteaza mult de Q7, care poate consuma in aceste conditii sensibil mai mult.
Un alt capitol la care RX 450h puncteaza este intretinerea, care costa la jumatate fata de Audi.