Pana de curand, Mercedes SLK si BMW Z4 au evitat situatia concurentei directe care se regaseste la multe dintre seriile produse de BMW si Mercedes. Dar iata ca noul BMW Z4 a trecut la solutia pavilionului rigid escamotabil si, astfel, impactul Z4-SLK a devenit inevitabil.
Respectiva schimbare nu va ramane fara urmari privitoare la carierele comerciale ale celor doua automobile. Testul de fata va da indicii despre modul in care fiecare model cauta sa sensibilizeze cu argumente proprii clientela aceluiasi segment de piata. Dincolo de asta, evaluarea performantelor si a caracteristicilor esentiale pentru acest gen de automobil va implica desemnarea unui castigator. Oare va avea castig de cauza abordarea bazata pe seriozitate si experienta a celor de la Mercedes sau spiritul dinamic si solutiile tehnice noi, ilustrate de BMW?
Mercedes SLK 350 7G-Tronic a fost facut astfel incat din alcatuirea sa sa nu lipseasca nimic din ceea ce si-ar putea dori un client exigent: calitate de fabricatie ireprosabila, motor puternic cu sase cilindri, concept de ansamblu armonios conturat si bine personalizat. Nu lipseste o magulitoare aluzie stilistica la seria supersportivelor Mercedes SLR, data de infatisarea mastii frontale.
In interior, adeptii sportivitatii clasice se vor simti la ei acasa. Sobrietatea data de materialele inchise la culoare si ornamentele discrete cu aspect de aluminiu sunt principalii factori care compun caracterul designului interior. Privind mai indeaproape, plasticul folosit pentru comutatoarele climatizarii ar putea suscita comentarii de finete. Dat fiind spiritul sportiv al masinii, frana de mana este amplasata intre scaune si nu la pedala, conform tipicului Mercedes. Raman cateva comenzi care pastreaza o nota aparte (maneta stergatoarelor si maneta sistemului cruise control, ambele aflate in stanga volanului) si care presupun acomodare.
Forma scaunelor arata ca s-a urmarit gasirea unei imbinari intre o configuratie sport, cu elemente de sustinere laterala proeminente, si una confortabila, reflectata de o dimensionare generoasa. Cei aflati in cautarea sportivitatii tipice, care folosesc ceea ce se simte in scaun pentru a sesiza tendintele de mers ale masinii, nu vor fi incantati.
Motorul de 3,5 litri are resurse generoase de putere, dand totul in plaja superioara de turatie. La regimuri sub 3.500 rpm, masina poate fi condusa cu usurinta in traficul urban. Raspunsul la apasarea acceleratiei e progresiv, fiind de apreciat pentru confort, dar lasand loc de comentarii privind spontaneitatea.
Cutia de viteze automata cu 7 trepte a acestui model a reprezentat o premiera tehnica in momentul lansarii, iar imbinarea de dinamism si confort pe care o ofera nu e depasita nici astazi, atat timp cat facem referire strict la cutiile automate cu convertizor de cuplu. Cutia lui SLK 350 7G-Tronic are un buton ce permite alegerea intre modurile de functionare „normal“, „sport“ si „manual“. Chiar si in modul „sport“, schimbarile sunt destul de lente. Cel mai sportiv mod de lucru cu transmisia se dovedeste a fi cel manual. Din fericire, se pot schimba treptele prin intermediul clapelor de la volan. Altfel, folosirea selectorului aflat intre scaune (impulsuri laterale pentru alegerea treptelor) nu e o solutie inspirata. Cutia automata si cilindreea mare implica un consum destul de ridicat fata de Z4 sDrive 35i.
Ca detaliu exclusiv, SLK dispune de Airscarf, sistem a carui gura de ventilatie se afla la baza tetierei. Acesta produce un contracurent de aer cald care protejeaza gatul si zona cervicala cand se ruleaza decapotat. De altfel, SLK isi protejeaza mai bine ocupantii de turbulentele de aer din zona habitaclului la viteze mari, in comparatie cu BMW Z4.
BMW Z4 constituie o realizare exuberanta. Stilul provocator al roadster-elor de altadata a fost transpus intr-o forma moderna, iar in privinta tehnologiei, nu s-a lasat deoparte nimic din noutatile aplicabile la ora actuala. Farmecul si incisivitatea roadster-elor britanice din anii ’60 au fost reeditate de BMW in 2009 pe baze tehnice noi, la un nivel de siguranta actual si cu performante remarcabile.
Plansa de bord are un design original, ornamentul care se afla sub nivelul instrumentelor de bord si al gurilor de ventilatie fiind folosit ca zona de amplasare a tuturor comutatoarelor cu contur rotund. Astfel, totul arata a fi grupat la indemana conducatorului, iar tema clasicei console dispare. Singurul repros la adresa acestei administrari a spatiului de pe plansa de bord tine de dimensiunile mici ale butoanelor pentru actionarea pavilionului si a celor din zona sistemului audio. Frana de mana este comandata de la un mic buton, asa ca artificiul sportiv al intoarcerilor cu frana de mana nu e posibil. Altfel, postul de conducere se prezinta perfect din punct de vedere ergonomic.
Scaunele sunt configurate tipic sportiv si, dincolo de forma bine reliefata, mai e posibil si reglajul elementelor de sustinere laterala. In plus, segmentul din fata al sezutului poate fi manevrat inainte-inapoi, pentru o sedere cat mai comoda.
Pentru a-si pune in miscare noul roadster, bavarezii au recurs la motorul de 3,0 litri cu sase cilindri in linie si supraalimentare cu doua turbocompresoare. Acest sistem elimina intarzierea la raspuns in timpul acceleratiilor si ofera o caracteristica de cuplu excelenta, cu valoarea maxima deja atinsa la 1.300 rpm. Amplasarea motorului, situat aproape complet in spatele puntii anterioare, a permis obtinerea unei repartitii a maselor neobisnuita la o masina cu motorul in fata: 51% din masa apasa pe rotile puntii din spate. Cu siguranta, acest fapt are o contributie semnificativa la obtinerea excelentei motricitati. Z4 sDrive 35i DKG se dovedeste deosebit de sensibil la apasarea pedalei de acceleratie, iar usurinta cu care motorul urca in ture este impresionanta. Fiindca deja am mentionat initialele DKG, este neaparat necesar sa spunem ca in lipsa unei cutii de viteze atat de eficiente, agilitatea masinii nu ar fi fost atat de bine pusa in valoare.
Este vorba despre o cutie de viteze mecanica, dotata cu ambreiaj dublu si avand comanda automatizata. Functionarea e gestionata de un soft numit Drivelogic. Fiecare dintre clapele de pe volan destinate schimbarii vitezelor asigura atat treceri in sus, cat si in jos; spre deosebire de SLK, la care clapa din stanga e pentru retrogradare, cea din dreapta fiind pentru „urcare“. In principiu, Z4 reactioneaza rapid si precis la comenzi. Alaturi de selector se afla butonul sistemului Dynamic Driving Control, care permite selectarea modurilor de rulare „confort“, „sport“ si „sport plus“. Prin selectarea modurilor sportive, suspensia si directia devin din ce in ce mai mai ferme, iar atingerea pedalei de acceleratie e urmata instantaneu de un raspuns viguros. Schimbarea treptelor in regim automat pe mod sport urmareste clar ideea dinamismului.
Printre detaliile specifice lui Z4 notam un paravan rigid intre tetiere (la SLK, rolul revine unei plase din material textil, un paravan rigid fiind propus optional) si a unui buton care permite ridicarea simultana a tuturor celor patru geamuri. De asemenea, la proiectarea mecanismului pentru pavilion s-a avut in vedere o integrare fina in linia masinii, astfel incat capota portbagajului sa nu fie prea inalta si nici sa nu aiba marginile rasfrante peste aripile din spate.
Pana acum, Mercedes a fost liderul incontestabil in segmentul modelelor coupé-cabrio rafinate de doua locuri. In termeni de rafinament, SLK 350 7G-Tronic sta foarte bine, mai ales ca a beneficiat de un facelift anul trecut. BMW pluseaza cu argumentele pe care insista de obicei atunci cand prezinta o noutate: tehnica avansata si dinamismul. Iar in clasa sportiva, despre care tratam aici, influenta acestor argumente este determinanta.
ypRVtq http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com