Niciodata! Asta afirma scandalizati fanii Porsche cand aud afirmatia ca modelul Cayman S poate fi invins de TT RS . Audi ar trebui sa fie un pradator extrem de rapid, care nu doar tatoneaza modelul din Stuttgart, ci il si musca fara scrupule. Dar cum sa poata, un model nascut cu tractiune fata, ce se bazeaza pe Golf, sa faca fata unui Porsche cu motor amplasat central? De la victima, la vanator profesionist? Pentru fanii Cayman este de neimaginat: niciodata!
Impatimitii Porsche vad mai degraba pericolul venind din Orientul Indepartat. De acolo, Nissan isi trimite noul 370Z la atac, iar acesta are un atu important in aceasta competitie: costa putin peste 47.000 de euro, in timp ce Cayman costa cu aproape 20.000 de euro mai mult, fara sa fie echipat la fel de bine. Alt aspect curios este faptul ca in acest trio de vis, Cayman S este cel mai slab model, cu „doar 320 CP.
Locul 1 – Audi TT RS
Cel mai nou model din gama TT are acum 340 CP, iar acest lucru ii face pe sustinatorii lui Cayman sa fie mai retinuti. Asa ar trebui, caci cu TT RS revine o mare traditie: legendarul motor de cinci cilindri. Acesta vine de la concernul mama, VW, care l-a montat in versiune de motor aspirat cu 170 CP pe modelul american Jetta. In cazul lui TT RS, motorul are chiulasa preluata de la Audi R8 V10 si o turbina mare de la Borg-Wagner, lucruri ce il transforma dintr-un motor lenes, de 2,5 litri, intr-un propulsor adevarat, cu putere dubla.
La 340 CP este logic ca RS sa existe numai in versiune quattro. „Si ce daca?! vor spune adeptii afirmatiei „Niciodata!, caci sistemul Haldex, adoptat de VW, directioneaza puterea printr-un ambreiaj lamelar si nu printr-un diferential Torsen, ca la motoarele Audi amplasate longitudinal. Este adevarat ca TT RS are o tendinta clara de subvirare, iar faptul ca se misca agil in curbe se datoreaza in mare parte si sistemului ESP in doua trepte. In setarea Sport, soferul nu va fi niciodata deranjat fara sa fie absolut necesar.
Electronica ajuta cu succes TT RS-ul in curbe. Felicitari: este primul competitor care obtine timpi mai buni pe circuit cu sistemul ESP activat in modul sport. Si asta nu e tot: cu 1:42,70 minute pe circuitul de manevrabilitate de pe Contidromul din Hanovra, Audi obtine cel mai bun timp, cu o diferenta de doua zecimi. Loc de imbunatatiri este numai la frane. Dupa cateva ture de circuit, eficienta franarii dispare ca gheata la soare si nu exista termen de comparatie cu franele ceramice ale lui Porsche. Realitatea este ca TT RS poate accelera mult mai bine decat se poate opri.
Pana la 200 km/h, TT RS accelereaza cu aproape doua secunde mai repede decat Cayman S, iar, optional, limitarea de viteza poate fi setata la 280 de km/h, in timp ce Porsche isi da sufletul la 275 km/h – o diferenta mica, dar importanta pentru prestigiu. Chiar si la un stil de condus normal, fara a se forta limitele, Audi are multe de oferit: scaune suplimentare in spate, bancheta spate rabatabila si un portbagaj ce poate ajunge la 700 de litri sunt elemente care il fac mai potrivit pentru viata de zi cu zi si pentru concediu. Doar suspensia prea rigida deranjeaza uneori.
Locul 2 – Porsche Cayman S
Cu toate ca Audi este superior in aproape toate privintele si mai rapid pe circuit, Cayman S este un model fascinant. Este greu de spus in cuvinte ce inseamna asta, pentru ca Porsche are o magie aparte. Motorul boxer amplasat longitudinal racneste isteric, directia este superprecisa, iar comportamentul dinamic este incitant – un Porsche ramane un Porsche.
Asa a fost si acum 20 de ani. Pe vremea aceea, VW Corrado G60 era la acelasi nivel cu Porsche 944, dar nu a fost luat niciodata in serios ca masina sport. Situatia de azi este asemanatoare: chiar daca Audi incearca, tot Porsche ramane teroarea pistelor pentru puristi. Ne-a placut cutia PDK a lui Cayman S pentru ca este foarte rapida. Insa butoanele pentru schimbarea treptelor sunt prea mici si am fi apreciat ca acestea sa fie inlocuite de padele in spatele volanului.
Cu sau fara PDK, Cayman S ramane o masina pentru cunoscatori. La limita, este mai putin docila ca TT RS si 370Z. Cand sistemul ESP este oprit, chiar si profesionistii au o privire speriata. Cine ar vrea sa arunce la gunoi 66.915 euro?
Locul 3 – Nissan 370Z
La Nissan 370Z nu vei intampina asemenea probleme pentru ca acesta ramane usor controlabil chiar si atunci cand iei curbele la limita, fara subvirare sau supravirare excesiva, astfel incat il poti manevra usor. Acest caracter se datoreaza ampatamentului mai mic decat cel al predecesorului lui si directiei imbunatatite. Aceasta este mai comunicativa si ofera mai multa incredere la limita. Cu toate acestea, 370Z nu are acelasi nivel de aderenta cu cel al coupe-urilor sport germane.
La turatii ridicate, motorul V6 „rage puternic si urca rapid in turatii, iar cutia cu sase trepte permite schimbari rapide, insa ar avea nevoie de mai multa usurinta in utilizare. Este interesant faptul ca, dupa repetate ture de circuit conduse la limita, temperatura uleiului a crescut la 135 de grade si electronica a limitat turatiile la 6000 rpm. Insa atunci cand totul functioneaza perfect, 370Z obtine pe circuit un timp cu doar jumatate de secunda mai slab decat Audi.
Pe sosele, 370Z este foarte placut. Propulsorul de 3,7 litri trage brutal si atinge cu usurinta viteza de 250 km/h, cu un nivel de confort uimitor de ridicat. Alt punct pozitiv este faptul ca pe soselele denivelate suspensia este cu doua clase peste cea a lui Audi. Intre timp, TT RS a devenit masina de referinta in aceasta clasa. Asadar, s-a terminat cu „Niciodata…