Chevrolet are ambitii mari. Vrea sa demonstreze ca o masina de clasa mini nu este doar o cenusareasa a industriei auto, o masina de buget cu cele mai ieftine materiale si cele mai putine optiuni. Cand Chevrolet a ales sa produca in serie conceptul Beat (au fost initial trei concepte, numite Beat, Groove si Trax, prezentate la Salonul de la New York in aprilie 2007), putini credeau ca masina de serie va fi atat de apropiata de designul conceptului.
Dar astazi avem confirmarea ca Chevrolet nu a facut compromisuri. Cum nu a facut nici in interior, care se prezinta deasupra pretentiilor acestei clase. Noului Spark i-am opus doua modele atractive pentru piata romaneasca: Hyundai i10 si Suzuki Splash.
Caroserie
Suzuki Splash forteaza limitele clasei mini, fiind mai lat si mai lung decat orice alt model mini si are o alura de minimonovolum, atat prin proportiile caroseriei, cat si prin layout-ul plansei de bord, cu schimbatorul in consola si prin modularitate.
Dimensiunile exterioare se regasesc si in interior, Splash oferind cel mai generos spatiu interior din clasa mini atat ca senzatie, cat si ca masuratori interioare. Este, de asemenea, cel mai modulabil. Prin rabaterea banchetei spate fractionabile, sezutul coboara automat si se creeaza o suprafata de incarcare perfect plana cu portbagajul supraetajat pe doua niveluri. Volumul portbagajului are 178 litri, dar cu compartimentul amovibil de dedesubt – foarte practic – ajunge la 225 litri.
Cu oglinzile mari si parbrizul panoramic, vizibilitatea spre fata este buna, dar montantii spate grosi obtureaza vederea trei sferturi spate. In versiunea de top GS, Suzuki ofera sase airbag-uri, fiind la fel de complet echipat ca si Spark. Japonezul Suzuki, fabricat in uzina Esztergom din Ungaria, are o calitate de fabricatie foarte buna, asamblarea este solida, insa plasticele tari in doua culori ne aduc aminte ca in clasa mini bugetul conteaza. In schimb, Chevrolet arata mai bine in interior, cel putin in echiparea de top LT. Nu sunt plastice mai moi, dar sunt mai aspectuoase, iar insertiile metalice in culoarea caroseriei sunt de mare efect. Spark nu este insa foarte practic.
Decuplarea sistemului ESP la Suzuki Splash
Volumul portbagajului este mic, marginea de incarcare este inalta, latimea utila este mica si, in spate persoane de peste 1,80 metri se lovesc cu capul de tavan, Spark platind tribut designului acoperisului, care coboara spre spate. Nici foarte modulabil nu este, pentru ca prin rabaterea banchetei nu se creeaza suprafata plana, si pentru rabaterea la maximum a banchetei trebuie scos sezutul, impinse mai mult scaunele fata spre inainte sau scoase tetierele.
La randul sau, Hyundai i10 are un coeficient mai bun de utilizare a interiorului. Desi este mai scurt decat Spark, ofera mai mult loc in spate, atat la genunchi, cat mai ales la cap. Are un portbagaj mai mare decat Spark, usor accesibil, si ofera o vizibilitate foarte buna. Modularitatea este cea mai slaba, pentru rabaterea banchetei trebuind scos sezutul si tetierele, care nu au un loc special de depozitare. In nota tipic coreeana, asamblarea este solida, dar plasticele sunt triste. Si echiparea de siguranta pasiva este foarte slaba chiar pentru versiunea de top, avand doar doua airbag-uri.
Confort
Noul Spark a facut un pas enorm in materie de confort. Visul urat generat de vechea punte spate, instabila, care topaia pe denivelari, este istorie. Confortul este unul din principalele atuuri ale noului Spark pentru care Chevrolet merita un sincer bravo. Denivelarile scurte sunt foarte bine absorbite, si la acest capitol Spark sta mai bine si decat Aveo, care ar trebui sa preia acest exemplu.
Suzuki Splash: compartiment depozitare sub podeaua portbagajului
Scaunele fata au o sustinere mult mai buna si sezutul este mai mare ca la vechiul model, dar totusi nu suficient de mare. Pozitia de condus este, de asemenea, din alta galaxie fata de vechiul Spark. Se sta mai jos, foarte confortabil, dar reglajul pe inaltime al scaunului putea fi mai practic. In spate, bancheta este bine profilata, dar sezutul este scurt, mai scurt ca in Hyundai. Asteptam mai mult de la nivelul general de zgomot, motorul fiind destul de zgomotos la turatii mai ridicate si viteze mari.
Ergonomia noului Spark este originala, cu turometrul ca la motocicleta, atasat de vitezometru, si climatizare automata – o raritate in acest segment. Suzuki a avut alta idee cu turometrul, nu prea inteligenta, pentru ca este amplasat departe de campul vederii, undeva pe bord, si nu este nicio solutie prea estetica. In rest, consola oblica, ca la monovolume, ofera acces bun la comenzi. Pozitia inalta de condus este tipica unui monovolum, scaunele nu ofera o sustinere suficienta, dar sunt mari si confortabile.
Tablou de bord la Hyundai i10
Cu suspensia mai ferma, necesara pentru a reduce ruliul, avand in vedere ca Splash este cel mai inalt model din test, Suzuki nu este cel mai confortabil pe drumuri proaste. In schimb, este cel mai silentios la viteze mari. Hyundai este zgomotos la viteze mari, dar ofera cele mai bune scaune fata – mari si bine configurate – si cea mai confortabila bancheta spate, unghiul dintre bancheta si spatar fiind optim, si sezutul mare. Nu i se poate reprosa nimic nici sub aspectul ergonomiei, toate comenzile fiind amplasate in modul cel mai clasic cu putinta.
Propulsie
Cel mai puternic invinge. Avand cel mai potent motor, Suzuki are cele mai bune acceleratii si reprize si cea mai mare viteza maxima. Nu este doar puternic, ci are si o curba de cuplu buna, un consum redus raportat la concurenta si o cutie bine etajata, cu o timonerie putin rigida. Chevrolet are aproape aceeasi cilindree si doar 5 CP in minus, dar pacatuieste – ca si vechiul model – printr-o cutie de viteze cu treptele 3,4 si 5 mult prea lungi, iar intre treptele 2 si 3 este o distanta mult prea mare.
In schimb, timoneria cutiei este de 100 ori mai buna decat la vechiul model, care era un dezastru la acest capitol. Din cauza cutiei, raspunsul nu este foarte prompt. In plus, rafinamentul motorului nu impresioneaza. Este insa economic, emite putin CO2 si este singurul care corespunde normelor Euro 5. Cu cel mai mic motor din test, Hyundai nu e totusi cel mai lenes, pentru ca reprizele sunt aproape identice cu ale lui Chevrolet, datorita unei cutii mult mai bine etajate. Motorul cu trei supape pe cilindri consuma insa relativ mult, este doar Euro 4 si are emisii egale cu Chevrolet, care are 20% mai multa putere.
Conducere
Ecartamentul si jantele mai late, impreuna cu suspensia ferma, favorizeaza o tinuta de drum impecabila pentru Splash. La condus, acesta se simte ca un model de clasa superioara. In plus, ESP-ul este standard la echiparea GS, directia este comunicativa, iar franele sunt acceptabile. Hyundai are o suspensie moale, directia este prea usoara si imprecisa, iar la limita subvireaza destul de pronuntat. La viteza mare, apare o usoara sensibilitate la vant lateral. Are, in schimb frane bune, dar sistemul ESP nu se poate comanda nici la versiunea de top. In schimb, la Chevrolet se poate comanda ESP. Directia este ceva mai precisa decat la Hyundai, dar ruliul este semnificativ in viraje si nu este foarte agil.
Tablou de bord la Chevrolet Spark
Costuri
Hyundai i10 este cel mai ieftin, dar ii lipsesc destule echipamente de siguranta din standard, care este mai sarac decat la concurenta. Are, in schimb, conditii mai bune de garantie. Splash are o echipare standard completa, ceva mai buna ca a lui Spark, dar la echipare comparata costa aproape la fel si au aceleasi conditii de garantie.