Tocmai asta isi propune sa faca acum BMW. Iar cu noua generatie a Seriei 1 are exact armele potrivite: mai mult spatiu interior decat modelul anterior, motorizari mai economice si un comportament de rulare mai dinamic. Aceasta este, potrivit BMW, reteta de succes pentru un model compact sportiv si economic. Cu o putere de 143 CP, 118d al bavarezilor afiseaza un pret de baza de 27.218 euro. Daca insa te joci putin cu mouse-ul pe lunga lista de echipamente optionale a configuratorului BMW, pretul sare rapid spre 35.000 de euro. Din fericire, ca si in cazul modelului anterior, BMW ofera standard pachetul de tehnologii „Efficient Dynamics, la care adauga acum noul mod „Eco Pro.
Nici concurenta Seriei 1 nu este deloc ieftina. Cel mai scump este Audi A3 Sportback. Cu motorul TDI de 140 CP sub capota, acesta se vinde la un pret de baza de 28.390 de euro (echiparea Attraction). Nu e tocmai un chilipir, dar motorizarea lui A3 este una ultra-moderna, cu injectie common-rail, care afiseaza un consum specificat record, de 4,4 l/100 km. La polul opus, cu o motorizare similara, se afla VW Golf. Cu un pret de pornire de 18.720 de euro, acesta este cel mai ieftin model din test, si la fel de economic. La asa cifre de consum, se poate obtine in practica o autonomie de peste 1.000 de kilometri. De aceea, astfel de motorizari diesel reprezinta cea mai buna alegere pentru cei care parcurg multi kilometri pe distante lungi. Dar acesta nu este singurul avantaj al motorizarilor diesel. Acestea vor fi deopotriva apreciate de cei carora le plac vitezele mari sau rularea in traficul urban cu o schimbare cat mai rara a treptelor de viteza. Toate cele cinci candidate ofera un cuplu maxim de peste 320 Nm, disponibil din zona de jos a turometrului. Totusi, ele se deosebesc mult prin caracter, viata la bord si experienta la volan.
In special, Alfa Romeo reprezinta o aparitie deosebita. Cu designul sau rasat nu va avea nicio problema sa-si atraga simpatia cumparatorilor. Dar Giulietta rezista si la o analiza mai atenta, dincolo de factorul emotional. |n ceea ce priveste placerea condusului, nu este cu nimic mai prejos decat concurenta din Germania, avand si avantajul pretului mai accesibil.
Ford Focus are renumele unui model mai putin extrovertit, dar care ofera valoare solida in clasa sa de pret. Exceleaza in ceea ce priveste tinuta de drum si placerea conducerii, iar in acest test nu isi contrazice deloc renumele.
Proaspat lansatul BMW Seria se intalneste asadar fata in fata cu patru oponenti redutabili, avand in comun motorul montat transversal si tractiunea fata – configuratie care permite maximizarea ofertei de spatiu interior. La randul sau, Seria 1 ramane singurul model compact cu motor longitudinal si tractiune pe puntea spate. Va reusi oare placerea condusului oferita de BMW sa invinga spiritul practic al rivalelor sale? Testul urmator va oferi raspunsul la aceasta intrebare.
Locul 5 – Alfa Romeo Giulietta 2.0 Mjet
Dracul gol
Nume mare, emotii mari: aceasta Alfa ramane fidela valorilor traditionale ale marcii. Calitatea este decenta, ca si la Ford. Dar nu mai mult. Cel pe care-l deranjeaza plasticele dure, zgomotele din plansa de bord, comutatoarele rotative netede, sistemul ciudat de comenzi, ar trebui sa caute altceva, Alfa Romeo nu este pentru el. Perfectiunea Giuliettei se refera la forma, nu la continut. |ntr-adevar, niciun model din test nu arata mai bine decat frumoasa italiana. Iar placere la rulare ofera din plin, odata ce-ai trecut selectorul DNA in modul Dynamic. Functia overboost creste cuplul maxim cu 30 Nm si accentueaza raspunsul la apasarea pedalei de acceleratie. Motorul diesel sprinteaza vioi pana la 3500 rpm, dar apoi isi pierde suflul, iar zgomotul pregnant tradeaza sistemul de aprindere prin comprimare. Pentru oras, modul Dynamic se dovedeste a fi prea nervos, in schimb in afara localitatilor face toti banii. Mai putin inspirat: dupa schimbarea treptelor, motorul raspunde de fiecare data cu o usoara intarziere. Din aceasta cauza, nici sistemul start&stop nu este prea functional, motorul „dand in nas la plecarea de la semafor. |n ciuda pretentiilor sportive, scaunele nu ofera suficient suport lateral pentru o conducere dinamica. Iar suspensia are dificultati in amortizarea denivelarilor de pe drumurile deteriorate. Italienii nu pun mare pret aspectele practice, astfel ca sarcina utila, volumul portbagajului si oferta de spatiu pentru pasageri sunt printre cele mai mici din test.
Locul 4 – Audi A3 Sportback 2.0 TDI
Seniorul rutinat
O noua generatie a lui Audi A3 va fi lansata anul viitor, dar nici modelul actual nu-si arata varsta. Finisajele sunt in continuare de top, iar portbagajul, suficient de incapator. Doar ocupantii locurilor din spate se pot plange ca plafonul este prea jos pentru persoanele inalte. Cu toate ca nu este echipata cu un tren de rulare sport, masina de test are o suspensie ferma. La viteze mici se simte inchegata insa, iar la viteze mari ofera stabilitate, fara sa fie sacrificat confortul la rulare – un compromis aproape ideal.
Numeroase detalii tradeaza grija cu care Audi se straduieste sa diferentieze A3 de VW Golf. Pedala de ambreiaj necesita mai putin efort pentru apasare, iar dieselul de 140 CP porneste printr-o rasucire scurta a cheii, gratie sistemului Easy Start, in timp ce la VW actionarea demarorului este controlata de sofer. Audi mai pluseaza cu un sistem Start&Stop, dar, cu toate acestea, consumul in test a fost ceva mai mare decat in cazul lui Golf. Cauza nu poate fi masa, diferenta dintre cele doua modele fiind nesemnificativa, si nici performantele, A3 fiind modelul mai lent din test. Compacta Audi se deosebeste de Golf si in ceea ce priveste directia, care la A3 este mai asistata si ofera un feedback mai firav in viraje. Ei, da, varsta isi spune cuvantul. Acest lucru este vizibil si prin faptul ca A3 este singurul model din test care nu ofera standard airbagurile cortina.
Locul 3 – Ford Focus 2.0 TDCi
Carausul discret
Nici nu are jumatate de an pe piata, si deja noul Ford Focus nu mai este atat de actual. Astfel, motorizarea diesel de 2,0 litri nu beneficiaza de sistem Start&Stop, iar un tren de rulare reglabil nu este disponibil nici optional. |n aceste conditii, confortul la rulare nu poate fi foarte convingator. La aceasta se adauga si cockpitul care nu are o ergonomie foarte clara, sau maneta schimbatorului de viteze, pozitionata neinspirat. Dar Focus este tipul caruia nu-i place sa riste nimic. Niciun model din test nu are in lista de optionale atat de multe sisteme de asistenta cum ar fi sistemul de franare de urgenta automat, asistentul la mentinerea benzii de mers, sistem de monitorizare a unghiului mort sau cel de recunoastere a indicatoarelor de circulatie. La asa de multa tehnologie, ar fi fost de dorit un display mai mare si o claritate mai buna a comenzilor. Ford a defilat elegant prin testele de rulare, iar avantajele oferite in exploatarea cotidiana se situeaza la nivelul lui Golf. Totusi, Focus nu iese cu nimic in evidenta: nu ofera o placere la rulare debordanta ca BMW, nici o calitate a fabricatiei ireprosabila ca Audi si nici un design extraordinar ca Alfa Romeo. Doar intr-un singur punct exceleaza: niciun alt model din test nu reuseste sa incarce aproape 600 kg. Focus este un adevarat cal de povara. Iar daca raportam aceasta calitate la pretul relativ relativ accesibil, obtinem o valoare solida pentru investitia noastra. Mai ales ca intervalul de 20.000 de km intre revizii promite costuri reduse de intretinere.
Locul 2 – BMW 118d
Lupul singuratic
Da, Seria 1 a devenit mai incapatoare. Nu, inca nu este o limuzina adevarata, cu patru locuri adevarate pentru calatorii pe distante lungi. Dar, cel putin, dintr-un model cu 2+2 locuri a devenit un model cu 2+2,5 locuri. Cresterea dimensiunilor exterioare cu 8,5 cm a avut ca rezultat o crestere a spatiului in spate de doar 1 cm, spatiul pentru pasagerii din spate ramanand restrans. Iar portbagajul inghite acum cu o sacosa mai mult decat modelul anterior. Dar nu acestea sunt argumentele pentru care cumperi un BMW. Ci acesta: Seria 1 se simte aproape ca un Seria 3. Dieselul sau puternic este mai bine izolat fonic, si stapaneste ca nimeni altul compromisul dintre placere si economie.
Cu trenul de rulare adaptiv (1.146 de euro), Seria 1 are dubla personalitate, putand fi, la alegere, foarte confortabil sau ferm si sportiv. Directia sport (469 de euro) isi merita toti banii: niciun A3 sau Golf nu se misca atat de agil. Prin urmare, pentru fanii dinamicii de rulare, tractiunea spate ramane in continuare etalon. |n echiparea standard, la noul 118d avem selectorul modului de rulare. Prin comutarea in modul Eco Pro, 118d intra trece climatizarea, inclazirea scaunelor si gestionarea motorului intr-un program de economisire. Care chiar functioneaza, dupa cum au confirmat-o masuratorile noastre: in loc de 5,7 l/100 km, motorul a consumat cu 0,3 litri mai putin pe traseul de test. |n ceea ce priveste tehnologia si cu experienta de rulare variabila, Seria 1 primeste punctaj maxim.
Locul 1 – Volkswagen Golf 2.0 TDI
Invingatorul de profesie
Motor TDI de 140 CP, echipare Highline si tren de rulare adaptiv DCC – asa ar trebui sa arate Golful ideal. VW ar fi putut oferi sistemul climatronic standard pentru echiparea de varf, dar 188 de euro nu este oricum o suma semnificativa. |n rest, avem paleta clasica de calitati care a facut din compacta germana castigatoarea in serie a comparativelor la clasa sa: cea mai buna organizare a spatiului interior, un confort la rulare greu de depasit si o calitate a fabricatiei ireprosabila. Tapiteria din piele, disponibila la 1.942 de euro, innobileaza interiorul lui Golf, apropiindu-l si mai mult de concurentii sai din segmentul premium. Siguranta este o prioritate inalta la VW: Golf este singurul model din test care este dotat cu airbag de genunchi pe partea soferului si al doilea dupa Audi A3 care poate oferi airbaguri laterale pentru locurile din spate, contra cost, pentru 291 de euro. Portbagajul, atunci cand spatarele scaunelor sunt in pozitie verticala, se situeaza in partea de jos a clasamentului, alaturi de cel de la Alfa Romeo. |n schimb, prin rabatarea banchetei, Golf asigura cel mai mare spatiu pentru bagaje din comparativ, cu un volum total de 1.305 litri. Prin amortizoarele reglabile ale suspensiei DCC (858 de euro), VW acopera o paleta mai larga de setari decat o poate face prin suspensia standard si cea Sport, insa nu se poate apropia de nivelul oferit de BMW. La limita aderentei, are o tendinta mai mare de subvirare si asigura mai putina precizie la inscrierea in viraje.