COMPARATIV: Ford Focus 1.0 Ecoboost vs VW Golf, BMW 116i, Hyundai i30, Renault Megane

VW Golf incepe sa imbatraneasca, iar concurenta – in special Ford †si-a actualizat tehnologia. Care mai este ierarhia in clasa compacta?

 Un nou test comparativ in clasa compacta? Pare tot atat de incitant ca si o campanie de alegeri in fostul partid comunist – castigatorul se cunoaste dinainte. La masini, asta inseamna ca VW Golf castiga inaintea lui Opel Astra, inaintea lui Ford Focus, inaintea lui Renault Megane sau Peugeot 308. Si asta nu pentru ca suntem atat de fascinati de bestsellerul german, ci pentru ca pur si simplu VW a ajuns la o maturitate tehnologica pe care competitorii sai nu o pot atinge.

Dar acum Ford incearca sa-l detroneze pe Golf, iar premisele nu au fost niciodata atat de favorabile. Pe de o parte, pentru ca Golf se apropie incet, dar sigur, de sfarsitul ciclului de viata – in toamna va fi prezentata la Paris generatia a saptea. Pe de alta parte, pentru ca cei din Köln au fost mai indrazneti decat pana acum. Ford ofera pentru prima oara in clasa compacta un motor mic, cu trei cilindri, cu care vor sa-l incoroneze pe Focus ca rege al economiei de combustibil. Cu toate ca are o putere de 125 CP, cei din Köln promit pentru micul propulsor de 1,0 litru un consum mediu de 5,1 l/100 km.

Dar nici ceilalti concurenti nu dorm. La noua generatie a Seriei 1, BMW a indulcit conceptul spartan al predecesorului, punand acum mai mult accent pe confort si oferta de spatiu – pentru a fi pe gustul maselor. In acelasi timp, bavarezii au trimis la pensie motorul aspirat cu cuplu motor slab si pun pret acum pe motoarele turbo moderne, mici si puternice. Hyundai, pe de alta parte, se bazeaza in continuare pe motoare conventionale pe benzina, dar a perfectionat la maximum noul i30, ajustat acum complet la gusturile europene. Printr-un pret convenabil si o garantie de 5 ani, i30 va avea un cuvant greu in clasa lui Golf. Francezii de la Renault, la randul lor, au pus pe roti o compacta eleganta, care, odata cu ultimul facelift, a primit si un nou motor turbo pe benzina. Acesta este insa prea mic pentru comparativul nostru, astfel ca am optat, in loc, pentru clasicul TCe 130, tot cu turbo. Reusesc competitorii sa-l invinga pe VW Golf? Fara sa vrem sa divulgam prea multe, sa spunem doar ca niciodata competitia nu a fost atat de stransa ca acum.

Locul 5 – Renault Megane TCe 130 – 296 puncte – 17.500 euro

Inconsecventul

Uita tot ceea ce crezi ca stii despre masinile franceze atunci cand te urci in Megane: dezamagirea ar fi prea mare. Inainte, masinile franceze erau asamblate neglijent, dar aveau mult farmec si confortul era principala lor calitate. Megane este, in schimb, destul de bine finisat, dar si-a pierdut, de-a lungul timpului, calitatile sale consacrate. Trenul de rulare destul de slab amortizat, cu suspensia de pe puntea fata relativ dura, nu se impaca deloc cu directia, care lasa impresia de imprecizie, si cu scaunele foarte moi. In schimb, motorul turbo pe benzina, de 1,4 litri, este o revelatie. Acesta functioneaza silentios si trage cu vigoare pe o plaja larga de turatii, fiind placut in exploatare. Insa nu-si respecta in totalitate promisiunile de economisire, reusind un consum in test mai mare decat al concurentilor sai: 7,2 l/100 km. Motivul principal este raportul final de transmisie prea scurt, care determina propulsorul sa functioneze intr-un regim ridicat de turatii. Cu aceste reglaje, Renault Megane nu are alura de invingator. 

Locul 4 – Hyundai i30 1.6 GDi – 309 PUNCTE – 17.550 euro

Aspirantul

Gata! Nu mai vrem sa vorbim despre Martin Winterkorn, bossul VW, si celebra deja lauda adusa lui Hyundai („aici nu scartaie nimic“) in timpul vizitei la standul Hyundai de la Salonul auto de la Frankfurt. Producatorul coreean nu are nevoie de asa ceva pentru a demonstra calitatea produselor sale. Chiar daca rezultatul la puncte il claseaza abia pe locul al patrulea in testul nostru, Hyundai i30 a devenit o masina cu adevarat buna. La capitolul „Caroserie“ se claseaza doar cu putin in urma lui Golf, oferind mult spatiu, in special in spate si in portbagaj – aspect foarte important pentru familii. Insa lui Hyundai ii lipseste rafinamentul in ceea ce priveste configurarea trenului de rulare: acesta nu este nici extrem de confortabil, dar nici foarte agil. Iar motorul aspirat, mai putin vivace in zona inferioara de turatii, face fata cu greu motoarelor turbo moderne ale concurentei. Tragand linie la final, pretul atractiv, echiparea bogata si garantia de cinci ani nu sunt suficiente pentru a prinde un loc pe podium.

 Locul 3 – BMW 116i – 318 PUNCTE – 25.668 euro

Dinamicul

Cu prima Serie 1, BMW nu a facut niciun efort pentru a le usura viata clientilor sai: acesta era scump si destul de inghesuit, in special pentru pasagerii din spate, iar anemicele motoare pe benzina cu patru cilindri abia reuseau sa tina pasul cu trenul de rulare sofisticat, proiectat pentru placere pura. A doua generatie este mult mai pregatita pentru a face placere unei mase mult mai largi de potentiali cumparatori. Acum 116i ofera suficient spatiu interior, chiar si pentru locurile din spate. Iar sub capota toarce un modern motor turbo de 1,6 litri, dezvoltat impreuna cu francezii de la PSA. Acesta ofera performante suficiente si un consum scazut (in test, 6,6 l/100 km), fiind in acelasi timp extrem de rafinat. Din fericire, chiar daca imbunatateste confortul, BMW nu a scapat din vedere nici dinamica. Niciun alt candidat din test nu este atat de placut de condus ca 116i, cu tinuta de drum agila si directia precisa. Un spectacol grozav, dar din pacate scump, iar sub linia de total, mult prea inconsecvent pentru a castiga comparativul. 

Locul 2 – VW Golf 1.4 TSI – 319 PUNCTE – 18.345 euro

Maturizatul

Cu Golf se intampla ceva similar cu lantul de fast-food McDonald’s: multi critica preturile nejustificate si considera calitatea insuficient de buna si, cu toate acestea, afacerea prospera. Doar in primul trimestru s-au vandut in Europa aproape 160.000 de unitati, ceea ce-l pune pe prima pozitie in topul vanzarilor de pe batranul continent. Rareori a fost cizelat un concept de vehicul intr-un asemenea grad, generatie dupa generatie. Golf ofera spatiu generos pe scaune comode, trenul de rulare are o suspensie confortabila, fara sa sacrifice din agilitate (meritul suspensiei adaptive DCC – 858 de euro), iar motorul TSI trage viguros si nu consuma exagerat – doar 6,7 l/100 km in testul nostru. Totusi, VW Golf ajunge pe locul doi dupa numararea punctelor realizate la clasamentul intermediar, plasandu-se in final la egalitate cu Ford Focus pe prima pozitie a clasamentului general, doar datorita plusului obtinut la capitolul „Costuri“. Conditiile de garantie, cu cei patru ani oferiti acum in tara noastra, au cantarit greu in acest sens.

Locul 1 – Ford Focus 1.0 EcoBoost – 319 PUNCTE – 19.300 euro

Tehnocratul

125 CP/litru dintr-un motor turbo de 1,0 litru cu doar trei cilindri e o mare realizare, dar si un motiv de mandrie pentru noi, romanii, deoarece acest motor se produce si la Craiova. Chiar si fara arbori de contraechilibrare, acesta nu vibreaza deloc si este extrem de silentios pe toata plaja de turatii, pana la 6000 rpm. Golul turbo este insesizabil, in ciuda faptului ca presiunea de supraalimentare este destul de mare, iar reprizele sunt comparabile cu cele de la BMW, care are o cilindree mai mare cu 60%! In ciuda dinamicii neasteptat de bune, consumul in test este senzational: doar 5,6 l/100 km, cu 1l/100 km mai mic decat la Seria 1 sau Golf. In plus, Focus este agil si incisiv, iar confortul este superior vechii generatii. Echiparea de varf Titanium ofera dotari complete, iar din punct de vedere al sistemelor de asistenta, Focus a devenit o referinta. Critici: doar interiorul mai mic in spate si unele detalii legate de ergonomie. Concluzia: marimea nu conteaza. Cu noul motor, Focus il egaleaza in premiera pe Golf si il invinge la clasamentul intermediar fara costuri.

Adaugă un comentariu