Limuzinele de clasa medie pierd teren in Europa. Totusi, marii constructori nu renunta si propun alternative tot mai interesante si mai atractive ca design. Cu Insignia, Opel merge pe cartea designului, oferind, practic, un coupé cu patru usi pe post de limuzina de clasa medie. Daca nu luam in considerare coupé-ul Calibra din anii 90, Insignia este, probabil, cel mai frumos Opel si cu siguranta cea mai atractiva limuzina de la Opel, total diferita de banala si plicticoasa Vectra. Insignia nu impresioneaza doar prin design, ci si prin nivelul calitativ, aspirand la liga premium. Lui i-am opus patru concurenti extrem de actuali: complet noul Toyota Avensis, Mazda6 cu noul motor diesel de 2,2 litri, noul Citroën C5 si Ford Mondeo.
Oferta de spatiu a crescut simtitor in clasa
Insignia a concurat in test cu noul diesel de 2 litri si 160 CP, care este incomparabil net superior dieselului de 2 litri de la Antara. Toate celelalte modele din test au fost echipate cu motoare diesel de 2,2 litri, care ofera mai multa putere si cuplu, dar sunt aproape la fel de economice ca si cele de 2 litri. Din pacate, trei dintre motoare – Mazda, Ford si Citroën – corespund doar normelor Euro 4. Desi sunt apropiate ca performante si spatiu interior, cele cinci modele au caractere foarte diferite. Mazda si Opel joaca cartea sportivitatii, Ford ofera un compromis excelent intre sport si confort, iar Citroën si Toyota pun accent pe confortul pasagerilor. Trei dintre modele – Ford, Opel, Citroën- dispun standard sau optional de suspensie controlata electronic.
Echiparea de siguranta este completa
Preturile echiparilor, luate in calcul la comparatia costurilor, oscileaza intre 21.512 si 23.714 euro fara TVA. In mod traditional, Mazda si Toyota vin cu o echipare standard foarte bogata, iar modelele europene de la Ford si Opel ofera o lista foarte lunga de optiuni. De apreciat este si nivelul de siguranta activa si pasiva oferit in standard, cele sase airbaguri si sistemul ESP fiind prezente la toate modelele. In plus, Citroën, Ford si Toyota au standard si airbag pentru genunchi – o inventie Toyota. De asemenea, toate modelele au crescut in dimensiuni, fiind cu circa 25-40 cm mai lungi ca vechile generatii si oferind mai mult spatiu interior si portbagaje mai voluminoase.
Locul 5
Citroen C5 2.2 HDI – Regele confortului
Un salon pe roti si o mare de liniste: Citroën are mult respect pentru pasagerii sai.
Cu suspensia hidropneumatica Hydractive III, noul Citroën C5 isi spulbera toti adversarii in materie de confort al suspensiei. Aceasta nu regleaza doar taria suspensiei, ci si garda la sol. Chiar pe modul sport, C5 ruleaza lin, ca un Boeing 747. In plus, Citroën este cel mai silentios model din test. Nu doar nivelul de zgomot masurat este cel mai mic, dar si impresia generala este ca C5 este o mare de liniste. La acest lucru contribuie din plin motorul extrem de rafinat, cu o functionare lina si fara niciun fel de vibratii. Acesta nu este doar rafinat, ci trage liniar si viguros. Din pacate, masa excesiva a masinii (Citroën cantareste intre 80 si 130 kg mai mult decat concurentii din test) penalizeaza performantele dinamice si consumul, care este cu 0,3-0,5l/100 km mai mare ca la celelalte modele.
Total opus lui Mazda, Citroën nu este foarte dinamic. Ruliul in viraje este semnificativ, iar directia este prea asistata, are un raport de demultiplicare mare si un feedback redus. La limita, masina se inclina, insa sistemul ESP pastreaza ferm masina pe traiectorie. Citroën este sigur, dar nu este sportiv. Ergonomia are si ea de suferit, butoanele de la sistemul multimedia fiind mult prea mici, mult prea multe si fiind plasate mult prea jos. Iar in ciuda dimensiunilor exterioare impresionante, Citroën nu ofera prea mult loc in spate, spatiul pentru cap fiind chiar mai restrans ca la Insignia. Si portbagajul este cel mai mic din test ca volum, dar are forma regulata si prin scoaterea sezutului si rabaterea banchetei se obtine o suprafata plana. Chiar in echiparea de baza Confort pentru 2,2 HDI, C5 nu este chiar ieftin.
Locul 4
Toyota Avensis 2.2 D-CAT – Passat-ul japonez
Noul Avensis este o limuzina de familie puternica, silentioasa si spatioasa.
Ca si Ford Mondeo, Toyota joaca cartea masinii de familie. Noul Avensis are un design atractiv, o calitate de fabricatie foarte buna, ofera un spatiu interior destul de mare si un portbagaj incapator. In acelasi timp, motorul diesel de 2,2 litri cu tehnica de depoluare sofisticata corespunde normelor Euro 5, are acceleratii si reprize rapide, este silentios si economic. Cutia de viteze este bine etajata, dar este lenta la schimbari rapide si timoneria este destul de rigida. De altfel, Toyota Avensis nu pune accentul pe sportivitate. Suspensia asigura un bun confort la drum si la trecerea peste denivelarile lungi, doar la trecerea peste denivelari scurte amortizarea fiind ceva mai seaca.
Tinuta de drum este sigura si neutra, dar setarea sistemului ESP nu este cea mai fericita. In cazul negocierii unui viraj care se inchide in partea sa finala, la bracarea suplimentara a directiei, spatele are o tendinta supraviratoare, dar reactia ESP-ului este destul de tarzie si interventia este relativ brusca. Directia este destul de asistata si nu ofera un feedback suficient. In schimb, Avensis franeaza cel mai bine, la fel ca si Mazda, rezistenta la oboseala a franelor fiind excelenta. Toyota ne incanta si cu ergonomia ireprosabila: display cu touchscreen foarte vizibil, indicatoare optitron, butoane mari si comenzi clare. Totul este la locul lui, iar versiunea Elegance are o echipare foarte bogata, care include faruri bi-xenon adaptive. Cu costuri moderate pe kilometru (taxe mici datorita motorului Euro 5, costuri de intretinere acceptabile), Avensis se prezinta cel mai bine la acest capitol din test, iar la raportul pret/puncte sta mai bine ca Ford sau Citroën.
Locul 3
Mazda6 2.2 MZR-CD – BMW-ul japonez
Cine vrea o limuzina de familie sport, cea mai potrivita alegere este Mazda6.
Nu a fost niciun BMW in acest comparativ, dar nu i-am simtit lipsa, pentru ca Mazda i-a luat locul cu succes. Mazda6 este cea mai agila si dinamica masina din test. Explicatia: masa mai mica si puntea fata sofisticata cu trei brate – o delicatesa in acest segment. Placerea in conducere este pe locul intai: directia are demultiplicare scurta, cutia este bine etajata, iar motorul ofera performante de varf si consuma putin. Iar noul diesel de 2,2 litri a mai rezolvat un lucru: este mult mai silentios decat vechiul diesel de 2 litri, care era zgomotos si nu foarte rafinat si are emisii mai scazute. Mazda6 ofera loc mult pe bancheta din spate, iar rabaterea banchetei este foarte simpla. Impresioneaza placut si ergonomia plansei de bord. Consola centrala este inclinata iar sistemul audio si clima au comenzile plasate in zona superioara, la vedere. Toate comenzile pot fi actionate de la butoane clasice, dar sunt dublate si de un buton magic de pe volan, care desi nu pare, face ce face si iDrive la BMW sau Comand la Mercedes.
De ce nu a castigat totusi Mazda? Confortul suspensiei este mult prea tare pentru o limuzina de familie si asteptam materiale mai bune la interior si o echipare de confort si de siguranta cu mai multe optiuni. La echiparea TE Plus se ofera standard faruri bi-xenon adaptive si sistem audio Bose, dar nu exista suspensie controlata electronic, frana de parcare automata, display cu touchscreen sau scaune ventilate. Mazda6 in echiparea TE Plus are un pret extrem de atractiv, avand cel mai bun raport pret/puncte din test. Din pacate, la fel ca la Ford si Citroën, motorul este omologat Euro 4, fiind afectat de taxele mari.
Locul 2
Ford mondeo 2.2 TDCI – Valoare sigura
Dinamic, spatios si cu un design placut, Ford Mondeo are multe calitati, fiind un allrounder ideal.
Ford Mondeo are cateva calitati care il recomanda drept alegerea ideala ca limuzina de familie. Este cel mai spatios model din test in zona locurilor spate si dispune de o bancheta cu un sezut mare si confortabil, care asigura un confort foarte bun pasagerilor. De asemenea, portbagajul este imens, iar la versiunea cu cinci usi, testata de noi, accesul este foarte bun. In al doilea rand, Mondeo a reusit sa atinga compromisul ideal intre sport si confort. Suspensia nu este nici tare, ca la Mazda, si nici moale, ca la Citroën. Fara a avea vreun ajutor electronic (suspensia controlata electronic IVDC, optionala pentru 1.008 euro, fara TVA, nu a fost disponibila pe modelul nostru de test), suspensia amortizeaza bine denivelarile, dar pastreaza in acelasi timp ferm masina pe traiectorie. In ciuda gabaritului, Mondeo este agil si manevrabil si are cea mai buna directie din test, care ofera cel mai bun feedback. La limita se comporta normal, subvirator, dar limita de subvirare intervine mai repede ca la Mazda sau Opel. In schimb, sistemul ESP reactioneaza discret si eficient. Motorul lui Ford, de origine PSA, confera performante bune, dar nu este la fel de silentios ca la Citroën. Insa consuma cu 0,3 l/100 km mai putin ca la Citroën.
Din punctul de vedere al ergonomiei, consola centrala inclinata prezinta toate comenzile la vedere, cu butoane mari si clare. Insa am depunctat Ford pentru ca accesarea informatiilor de la computerul de bord este greoaie. Trebuie setata de fiecare data fiecare informatie, neputand accesa succesiv consumul instantaneu, mediu, autonomia etc. De asemenea, unele detalii de pe consola centrala si unele materiale nu sunt la nivelul pe care il asteptam de la Ford, in ciuda faptului ca plasticul de pe plansa de bord este ireprosabil. Si pozitia de condus este usor ciudata, in sensul ca bordul este plasat destul de jos si chiar cu scaunul reglat la maximum in pozitia de jos si volanul la maximum in pozitia de sus, volanul este prea jos. Ford pierde si la costurile de intretinere prea mari si la faptul ca motorul de peste 2 litri cilindree este doar Euro 4, fiind aspru taxat. Iar in echiparea de baza pentru 2,2 TDCI –Titanium – nu este chiar ieftin.
Locul 1
Opel Insignia 2.0 CDTI – Regina Frumusetii
Design, calitate, dinamica, tehnologie de ultima ora: Insignia este un invingator meritat si are si un pret competitiv.
Insignia reprezinta inceputul unei noi ere pentru Opel. Cu designul de coupé cu patru usi, noul model de clasa medie este cea mai frumoasa limuzina Opel desenata vreodata. Dar acest lucru are si un revers. Spatiul interior in spate este destul de restrans, mai ales la cap. La acest capitol, Ford, Mazda si Toyota ofera mai mult. In schimb, Insignia are cea mai buna calitate de fabricatie oferita vreodata de Opel, avand chiar aspiratii premium. Nu este doar cel mai bun calitativ Opel din toate timpurile, ci si cel mai bun in test la acest capitol. Ambianta interioara este cu doua clase peste orice Opel din trecut: scaune mari cu plaje largi de reglaj, o consola centrala ca pe nava capitanului Picard – ergonomica si completa (modelul de test avea sistem de navigatie DVD 800 Navi, 1261 euro pus TVA optional), frana de parcare electronica si controller pe tunelul median pentru centrala de comanda ca la BMW si Mercedes.
Sistemul Flex Ride (optional pentru 714 euro plus TVA) permite alegerea a trei moduri de rulare – normal, touring si sport. In modul sport se poate seta raspuns sport pentru directie, motor si suspensie. Din pacate, pe modul touring sau normal, suspensia este destul de tare, confortul fiind usor inferior celui oferit de Ford sau Citroën. Jantele de 18 inci au si ele o contributie negativa in acest caz. In schimb, suspensia tare favorizeaza o stabilitate foarte buna. Insignia este cel mai placut la condus Opel din toate timpurile. Este agil si manevrabil, reactia subviratoare apare tarziu, iar ESP-ul intervine discret. Directia nu are feedback-ul celei de la Ford, dar este précisa si incisiva.
Cutia de viteze este excelent etajata si are curse scurte, dar nu este chiar perfecta la schimbarile rapide. Insignia are cel mai mic motor din test, dar se descurca onorabil, avand acceleratii si reprize comparabile cu concurenta de cilindree mai mare si consuma putin. Opel impresioneaza si prin dotari, lista fiind lunga ca la un model premium. Amintim aici farurile bi xenon adaptive inteligente AFL, sistemul de navigatie DVD 800 Navi, suspensia controlata electronic, climatizarea inteligenta. In ciuda multiplelor echipamente, chiar versiunea de top Cosmo are un pret extrem de atractiv pentru ce ofera.