In ultima perioada, s-a acreditat ideea ca mai putini cilindri inseamna pret mai mic, emisii si consum mai mici. Este oare asa? Si ce se intampla cu vibratiile si zgomotul?
Sa o luam sistematic. Teoretic, un motor cu trei cilindri are o biela, un piston, un bolt si doua sau patru supape mai putin ca un motor cu patru cilindri. Un motor are in jur de 400 componente, astfel ca piesele enumerate mai sus nu reprezinta foarte mult, dar inseamna totusi ceva.
Avand in vedere ca, de exemplu, la Opel, motoarele in trei si patru cilindri se asambleaza pe aceeasi linie, este evident ca exista un avantaj mic privind costul de productie. Un motor cu trei cilindri poate fi cu cateva procente mai ieftin ca unul cu patru cilindri. Trei inseamna mai putin ca patru.
In al doilea rand, teoretic, un motor cu trei cilindri ar trebui sa consume mai putin ca unul cu patru cilindri. Poate fi valabil in oras, dar, la viteze mari, aceste motoare mici functioneaza la turatii si sarcini mari, lucru care nu favorizeaza deloc consumul redus. Iar testul comparativ confirma logica noastra. Si acelasi lucru este valabil si la emisii.
Dar vibratiile? Un motor cu trei cilindri are vibratii de ordinul I, care nu exista la un motor cu patru cilindri. Cu arbori de contraechilibrare, motorul cu trei cilindri poate elimina acest tip de vibratii. Dar acesti arbori nu exista la toate motoarele in trei cilindri. De aceea, in general, in practica, motoarele in trei cilindri vibreaza mai mult decat cele in patru cilindri. Teoretic, vibratiile mai mari genereaza si un zgomot mai mare. Iar motoarele diesel sunt mai afectate de vibratii decat cele pe benzina, pentru ca au piese in miscare mai grele si inertie mai mare.
In ceea ce priveste vibratiile, conteaza mult si felul in care este prins motorul de caroserie.
In prezent, in Romania sunt 15 modele disponibile cu motoare cu trei cilindri, si dintre acestea doar patru sunt cu motoare diesel. In fapt, e vorba doar de doua motorizari diesel: 1.4 TDI de la Grupul VW si 0.8 CDI de la Smart.
Motoarele pe benzina cu trei cilindri disponibile in oferta actuala sunt doar aspirate. Tehnologia cu turbo si injectie directa deschide noi perspective pentru motoarele pe benzina de cilindree mica. Multi constructori au in plan un astfel de motor cu trei cilindri. VW are deja pe Polo si planuieste unul pentru Golf, chiar si Mercedes se gandeste la un astfel de motor pentru Clasa C, iar BMW a prezentat conceptul Vision Efficient Dynamics cu motor cu trei cilindri diesel de 1,5 l si 163 CP si a anuntat ca va introduce in serie aceasta configuratie. Iar Fiat a dat unda verde unui motor cu doi cilindri in linie.
Locul 3 – Opel Corsa 1.0
Cel mai confortabil
Corsa ofera mult confort, dar este lipsit de vlaga din cauza motorului in trei cilindri.
Motorul cu trei cilindri al lui Opel nu mai este foate nou, fiind disponibil pentru Corsa inca din anul 1997. Cand vine vorba de nivel de zgomot si distributie a puterii, este mai slab fata de concurentii sai mai moderni din test. Motorul cu patru supape pe cilindru se tureaza greoi, si atunci cand atinge 4.000 rpm nu da semne ca ar mai avea rezerve de putere.
Corsa este clar dezavantajat de cilindreea mai mica, de doar 998 cmc. In cadrul testului de consum, desi Corsa are o cutie de viteze etajata mai lung, acesta a consumat mai mult decat Polo – e adevarat, cu doar 0,1l/100 km. Alaturi de motorul care urca lent in ture, nici directia nu te ajuta daca vrei sa conduci sportiv in viraje, pentru ca este prea mult asistata. In schimbul acestor minusuri, Corsa ofera foarte mult confort. Trenul de rulare trece cu usurinta si fara zgomote peste orice denivelari.
Opel sta foarte bine si la capitolul sisteme electronice de siguranta pentru ca manevrele brutale de evitare a unor obstacole sunt foarte curat „supravegheate de sistemul ESP, disponibil optional. Vizibilitatea are putin de suferit, datorita formei caroseriei si datorita montantilor fata prea lati, din cauza carora poti sa nu vezi pietonii cand virezi.
Oferta de spatiu este corecta pentru o masina din clasa mica, asta si datorita faptului ca Opel Corsa este cel mai lat model din test.
Locul 2 – Skoda Fabia 1.2
Cel plin de viata
Etajarea cutiei de viteze si trenul de rulare rigid fac din Skoda cel mai sportiv model din test.
Fabia are calitati care fac din modelul ceh unul foarte practic. Are cel mai mare portbagaj (300/1.163 litri), cea mai joasa margine de incarcare (63,5 centimetri) si un pret foarte competitiv pentru echiparea standard pe care o ofera (9.627 euro cu TVA).
Astfel, Fabia este cea care atrage cumparatorii rationali. Cei care calculeaza totul la sange trebuie sa fie atenti, caci motorul de 60 CP a inregistrat cel mai mare consum din test: 6,4 l/100 km. De „vina este cutia de viteze, care are o cursa scurta si datorita careia Fabia are cele mai bune acceleratii. Fabia este vioaie la plecare si, chiar pe sosea sau pe autostrada, motorul sau face fata cu brio oricaror solicitari.
Repriza intre 80 km/h si 120 km/h, importanta pentru depasiri, este realizata de Fabia in cel mai rapid timp din test. Un minus din partea motorului este zgomotul mai mare ca in Polo, care beneficiaza de o izolare fonica mai buna. Soferii cu spirit sportiv se vor bucura, datorita reglarii mai rigide a trenului de rulare si reprizelor bune.
Interiorul are materiale de calitate buna, dar acestea nu sunt totusi la nivelul lui Polo. Skoda a facut economii fata de Volkswagen si la sistemul de franare pentru ca, desi ambele masini au aceeasi greutate, Fabia are o distanta de franare mai mare cu 3 metri decat VW Polo.
Locul 1 – Volkswagen Polo 1.2
Cel mai silentios
Polo este un model matur, dar totusi nu asteptati recorduri in materie de consum.
O intrebare care se pune des de la aparitia noului Polo este cat de mult s-a inspirat acesta de la Golf. Asemanarile sunt multe, dar Golf nu are inca un motor cu trei cilindri. Sa vedem la ce te poti astepta de la acest motor.
In traficul din oras, acesta este placut de exploatat. Cutia de viteze mai lunga decat la Skoda transforma Polo intr-un model lipsit de temperament. Chiar si pentru a ajunge la viteza maxima (157 km/h) este nevoie de multa rabdare. In schimb, motorul nu deranjeaza deloc din punct de vedere acustic, fiind foarte silentios. Chiar si la viteze ridicate pentru acest model, nu vei fi deranjat de zgomote sau de vibratii nedorite.
Consumul insa ne-a dezamagit, pentru ca valoarea de 6,1 l/100 km este cu doar 0,2 l/100 km mai mica decat la versiunea de 86 CP cu patru cilindri. Unde este economia? Trenul de rulare trece foarte elegant peste denivelari si doar un balans mai mare si o punte spate mai „jucausa pot fi trecute la minusuri. Directia este foarte incisiva pentru un model de clasa mica si este placuta in exploatare. In materie de spatiu interior, Polo ofera sentimentul ca te afli de fapt intr-o masina de clasa compacta si doar in partea din spate este mai ingust. Plasticul din interiorul versiunii Trendline este de o calitate buna, fiind exact ceea ce asteptam, avand in vedere pretul.