Fara indoiala, marca Dacia se apropie cel mai mult de filozofia IKEA. Acest concept de low cost a suscitat un interes deosebit in lumea intreaga. Dacia a fost prima firma din lume care a pornit de la zero in crearea unei masini low cost, insa fara a face rabat de la principalele cerinte ale unui automobil modern.
Conceptul low cost apartine lui Dacia
In Coreea de Sud, General Motors a revitalizat defuncta marca Daewoo, sub brandul Chevrolet, si ofera modele low cost concurente cu Dacia. Practic, Chevrolet, ca marca low cost a lui GM, este singura care urmeaza aceeasi strategie cu Dacia. Alti producatori au cautat alte cai de a contracara oferta Dacia, pastrand in productie modele cu o generatie mai veche si oferindu-le la preturi mai mici, in conditiile in care lista echipamentelor disponibile este restransa. Initiatorul acestei idei a fost Skoda, cu Octavia Tour (fosta Octavia I), urmata de Opel Astra Classic. Apoi, in clasa mica, aceeasi strategie a fost implementata de Renault – cu Clio Campus, Peugeot – cu 206 si Fiat – cu Punto Classico. Un caz deosebit este Skoda.
Dacia are cel mai competitiv pret
Marca din tarile fostului bloc comunist, Skoda a fost preluata dupa caderea sistemului comunist de Grupul VW si, initial, a fost marca low cost a concernului VW. Cel putin, prima generatie Octavia a urmat acest concept. Apoi insa, noile generatii Fabia si Octavia, realizate pe platformele moderne ale Grupului VW si avand un nivel de calitate superior, au afisat preturi la nivelul segmentelor lor.
Prezentul test pune fata in fata Dacia Sandero 1.6 MPI cu Chevrolet Aveo 1.2 16V – un alt model low cost, Skoda Fabia 1.4 16V – referinta categoriei, si Peugeot 206 – un model dintr-o veche generatie aflat inca in productie, in paralel cu actualul 207.
Locul 4
Chevrolet Aveo
La urcarea la bord, Aveo face o buna impresie, datorita interiorului elegant. Plansa de bord arata foarte bine, iar ergonomiei nu i se poate reprosa nimic.
Chiar daca plasticele sunt ieftine, ele arata bine si sunt placute la atingere. Si la echiparea de siguranta, Aveo sta mai bine ca Dacia, avand standard airbaguri laterale. Insa la fel de adevarat este ca Aveo are un pret standard destul de mare comparativ cu Sandero.
Motorul cu patru supape pe cilindru este cel mai economic din test, este relativ zgomotos peste 3.500 rpm, dar nu la fel de zgomotos ca cel al Daciei, insa performantele lui sunt drastic penalizate de cutia mult prea lunga. Este anormal sa se atinga 140 km/h in treapta a treia, la 6.200 rpm si repriza de la 80 la 120 km/h in treapta a cincea sa dureze aproape jumatate de minut.
Look atragator, mecanica perfectibila
Motorul nu are o placere prea mare in a urca in ture, rafinamentul nefiind un punct forte. Aveo are suspensie moale, insa la trecerea peste denivelari amortizarea lasa de dorit. Directia este imprecisa, mai ales in jurul punctului mort, si transmite un feedback redus. Si la franare, Aveo sta destul de slab, avand cele mai lungi distante de franare din test. Interiorul este destul de mic, mai ales in spate, iar bancheta spate nu ofera o sedere prea confortabila.
Portbagajul are cel mai mic volum din test, suspensia spate rapeste mult din latimea lui, iar marginea de incarcare este prea sus. Intretinerea este mult prea scumpa.
Locul 3
Peugeot 206
206 este unul dintre cele mai de succes modele Peugeot. Lansat in august 1998, 206 traieste astazi a doua tinerete. Este oferit in continuare cu doua motorizari si o gama de echipamente restransa. Din pacate, sistemul ABS este optional si nu se ofera decat airbaguri frontale. Nu sunt disponibile nici prea multe echipamente de confort, lista de optionale fiind foarte scurta.
In schimb, 206 ofera o mare placere in conducere, fiind foarte „fun to drive. Este foarte agil si manevrabil, la acest lucru contribuind si directia incisiva si sportiva, care necesita o forta ceva mai mare de actionare. Tinuta de drum este sigura, insa apar unele reactii la alternanta de sarcina.
Un numar sacru din istoria Peugeot
Motorul de 1,4 litri si 75 CP cu doar doua supape pe cilindru face o figura foarte buna. Beneficiind si de faptul ca masina are o masa redusa si o cutie bine etajata, motorul ofera reprize bune si un raspuns foarte bun, platit insa cu un consum la fel de mare ca la Dacia, care are totusi 15 CP in plus. Insa motorul este prea zgomotos peste 3.500 rpm. Din pacate, timoneria cutiei este imprecisa, nemaifiind la nivelul cerintelor actuale. Desi este cea mai mica masina din test, 206 ofera un spatiu acceptabil pentru locurile din spate si o pozitie de condus joasa si confortabila. Plasticele de pe bord tradeaza varsta masinii, insa asamblarea este foarte solida, iar materialele de pe fetele de usi sunt foarte rezistente in timp. 206 mai are un avantaj notabil, fiind ieftin la intretinere.
Locul 2
Dacia Sandero
Ca gama de preturi, versiunea hatchback a lui Logan face parte din clasa mica, dar ca oferta de spatiu, concureaza in clasa compacta. Dacia ofera cel mai mult loc in fata si in spate si cel mai mare portbagaj din test. Fata de Logan, bancheta spate este fractionabila 1/3-2/3 si manevra este foate simpla, fara a fi nevoie sa se scoata sezutul. In ciuda unor materiale ieftine si a unei arhitecturi simple si minimaliste in interior, Sandero ofera o buna calitate de fabricatie. Un plus este si faptul ca sistemul ABS este standard. Din pacate, airbagurile laterale sunt optionale la Laureate, iar cele pentru cap nu se pot comanda deloc. Ergonomia are unele lacune, datorate in special politicii low cost: butoanele de la aerul conditionat sunt plasate prea jos, cel de recirculare este greu de actionat, comenzile pentru geamuri sunt pe consola centrala, iar butonul pentru reglat oglinzile este plasat pe tunelul median, sub frana de mana.
Confortabila, spatioasa, ieftina
In schimb, Sandero ofera un confort la rulare excelent si un ruliu moderat in viraje. La limita, este foarte controlabila, avand un comportament subvirator normal. La testul elanului realizat de Auto Bild, Sandero a avut un comportament neutru, fara reactii negative. Chiar daca nu mai este nou, motorul de 1,6 litri si 90 CP ofera performante bune, iar cutia de viteze este precisa si bine etajata, reprizele fiind competitive. Din pacate, motorul este prea zgomotos peste 3000 rpm, iar consumul – relativ mare. Pretul este insa fara concurenta, Sandero fiind ideala pentru familie.
Locul 1
Skoda Fabia
Veritabil model de clasa mica construit pe platforma lui VW Polo, Skoda Fabia are un spatiu interior generos, mai mare ca la Chevrolet sau Peugeot, dar ceva mai mic decat la Dacia.
De asemenea, portbagajul are un volum generos, apropiat de la Daciei, si poate fi partitionat. Modelul ceh impresioneaza prin calitatea fabricatiei si prin calitatea plasticelor, superioare oricarui concurent din test.
Calitate VW la preturi vestice
Ergonomia este fara repros, toate instrumentele si comenzile fiind plasate in campul vederii. Skoda ofera si cele mai bune scaune, fiind si singura care acorda atentie sporita pasagerilor care stau pe bancheta spate. Aceasta ofera un confort bun, spatarul fiind foarte bine configurat, in timp ce la Dacia este prea tare si plat, iar la Chevrolet sezutul este prea moale si scurt. Fabia are o tinuta de drum sigura si neutra, iar suspensia ofera un bun compromis, fiind mai ferma ca la Dacia, dar aproape la fel de confortabila ca la Sandero. Cutia de viteze are o timonerie precisa si este foarte bine etajata. Motorul nu are cele mai bune reprize si acceleratii, dar este silentios, rafinat si are o curba de cuplu optimizata. In plus, consuma ceva mai putin decat Dacia sau Peugeot. Skoda are si cele mai bune frane si este singura din test la care se poate opta pentru ESP si airbaguri pentru cap. De asemenea – lucru important in caz de accident – Skoda este singura care are clante la usi si nu clape, ca 206, Aveo sau Sandero.