Clasa mica este in pierdere de viteza in Romania. Cumparatorii persoane fizice au fost afectati serios de criza economica continua si au disparut in masa, acest lucru afectand serios vanzarile in segmentul clasei mici, situate la o treime din cele ale clasei compacte. Tot din cauza costurilor, in clasa mica, versiunile pe benzina au prioritate in fata dieselurilor, sensibil mai scumpe. Acesta este motivul pentru care am ales pentru primul comparativ cu 208 versiunile pe benzina. Din pacate, deoarece 208 este disponibil la start doar cu motorizarile mai mari (noile motoare cu 3 cilindri de 1 si 1,2 litri vor urma foarte curand), am ales pentru comparatie versiunea de 1,6 litri si 120 CP. O mentiune si pentru Seat Ibiza, care a fost prezent in test in versiunea foarte scumpa, FR, echipata standard cu o cutie DSG. O alegere mai inteleapta este versiunea Style cu acelasi motor 1.2 TSI, sistem start&stop, care costa 13.341 de euro, adica cu 3.664 de euro mai putin decat FR si nici nu ne chinuieste cu rigida suspensie sport. Toate celelalte trei modele au intrat in competitie cu echiparile de top: Allure la Peugeot, Titanium la Ford si Comfort la Kia. Trei dintre ele au motoare aspirate, in timp ce Seat vine cu motorul turbo de 1,2 litri de origine VW.
Daca am fi rautaciosi, am scrie ca masinile din acest test pot fi comparate cu niste copii dezavantajati socio-economic. Si am avea o baza destul de solida pentru acest lucru. Vanzarile lui Peugeot merg prost in Europa, acesta fiind unul dintre motivele pentru care francezii s-au aliat cu marca Opel, aflata intr-o criza continua, Seat este singurul copil cu probleme al lui VW, viitorul lui atarnand de un fir de matase si de succesul lui Ibiza, Ford a fost nevoit sa aplice reduceri de program in Europa dupa cativa ani fructuosi si dupa o trecere lina peste criza, iar Kia a vandut in Romania o treime din cat vinde Hyundai. Dar noi nu suntem meschini. Si mai bine scriem despre faptul ca aceste patru masini de clasa mica au destule calitati. Versiunile din test fac parte din varful segmentului lor, iar masinile de clasa mica nu au fost niciodata mai bune. Cu 208, Peugeot a schimbat radical filozofia privind masinile mici: o noua ergonomie, masa mult redusa, motoare noi cu trei cilindri si dieseluri foarte economice. Seat ii da o noua sansa lui Ibiza, mixand tehnologia de top de la VW cu formele create de fostul designer de la Lamborghini, Luc Donckerwolke. Iar Fiesta, cel mai vechi model din acest comparativ, este in continuare una dintre cele mai vandute masini de clasa mica din Europa, cu toate ca este pe piata de patru ani si nu a suferit inca niciun facelift. Nu vrem sa divulgam prea multe: la final, punctajul celor patru fantastici este destul de strans.
Locul 4 – Seat Ibiza 1.2 TSI DSG FR – 295 PUNCTE – 17.005 euro
Din toate cate putin
Unde se plaseaza marca Seat? Nu este usor de dat un raspuns. Spaniolii produc masini care nu sunt nici asa de sportive ca Audi, nu au nicio calitate asa de buna ca VW si nu au nici raportul excelent pret/calitate precum Skoda. Iar acest lucru se poate observa si la Ibiza. Spaniolii au trimis pentru comparativ versiunea sportiva FR, care a suferit un facelift, ca de altfel toata gama. Este echipata standard cu un tren de rulare sport, foarte rigid, care face ca Ibiza sa ramana clar in urma la capitolul confortul suspensiei. Am putea trece cu vederea acest lucru, daca propulsia ar fi pe masura trenului de rulare. Dar nu este. In timp ce la Polo & Co., motorul turbo 1.2 TSI este flexibil si puternic, la Seat el isi arata alta fata: este lent, urca mai greu si zgomotos in ture, iar in zona superioara de turatie isi pierde vivacitatea. La acest lucru se adauga cel mai mare consum din test, care nu poate fi compensat nici de prezenta sofisticatei cutii automate cu dublu ambreiaj, care are totusi meritul ca schimba treptele fulgerator in regim sportiv. De asemenea, si calitatea lasa o impresie neunitara: pe de o parte, Seat a reusit sa infrumuseteze cockpitul cu plastice atragatoare, dar pe de alta parte, la trecerea peste rosturi transversale se aud tot felul de scartieturi, iar zgomotele la vant deranjeaza deja de la o viteza de 100 km/h. Toate acestea nu se potrivesc cu pretul de baza mare, Ibiza fiind singura din acest test cu un pret de baza de 17.000 de euro. Sanse de clasare mai bune ar fi avut 1.2 TSI Style cu start&stop si suspensie normala.
Locul 3 – Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT Titanium – 298 PUNCTE – 15.100 euro
Maturizat, dar nu imbatranit
Ford Fiesta este pe piata din 2008 si de atunci nu a primit niciun facelift. Varsta i se poate observa la unele detalii: ergonomia este afectata de butoanele mici si de climatizarea plasata foarte jos, displayul multimedia nu mai este in pas cu moda, iar plasticele din interior sunt, amabil formulat, robuste. Dar toate astea nu mai au importanta cand te asezi la volanul lui Fiesta. Ea castiga la capitolul grup motopropulsor. Accelereaza cel mai rapid, pare si din punct de vedere subiectiv cea mai puternica, iar nivelul de zgomot ramane foarte scazut. In acest caz, se poate trece cu vederea faptul ca Ford a renuntat la a sasea treapta de viteza, care ar putea reduce turatia pe autostrada. Totusi, chiar si numai cu transmisia in 5 trepte, consumul este in limite rezonabile. La fel de bun este si trenul de rulare, corect reglat: ca si Peugeot, Fiesta ofera cel mai bun confort, fara ca trenul de rulare sa fie prea moale sau sa existe prea mult ruliu. Nu se poate gasi niciun cusur nici la comportamentul de rulare, cu toate ca are cele mai mici si mai inguste pneuri din test. Fiesta abordeaza curat virajele stranse, iar in cazuri extreme, este adusa pe drumul cel bun de ESP-ul care intervine bland. La siguranta pe traiectorie contribuie si comanda precisa a directiei. De ce se claseaza doar pe locul 3? Chiar si in versiunea de top Titanium, este echipata mai slab decat unii competitori si este scumpa. La acest lucru se adauga faptul ca in spate este sensibil mai mica, iar modularitatea este slaba.
Locul 2 – Kia Rio 1.4 Comfort – 306 Puncte – 12.535 euro
Pretentii de clasa superioara
Da, aproape ne-am plictisit sa auzim in fiecare zi cat de mult au progresat coreenii in ultimii ani. Si totusi, nu e o intoxicare de marketing, ci purul adevar, asa cum o dovedeste si Kia Rio. Designul este agreabil si modern. In interior, Kia reuseste sa se puna bine in valoare: datorita ampatamentului de 2,57 m, aceasta ofera sensibil mai mult spatiu decat competitorii sai – mai ales in spate, masuratorile interioare fiind apropiate mai mult de cele ale unei masini de clasa compacta. De asemenea, si plansa de bord, cu o calitate de fabricatie solida si ergonomie buna, cu monitorul de 7 inci de rezolutie inalta al sistemului de navigatie (967 de euro extra), ar avea succes si la o clasa superioara. La condus insa, Kia pierde ceva teren in fata lui 208 si a lui Fiesta: trenul sau de rulare este cam prea subamortizat si prea moale , dar, in ciuda moliciunii, nu este cu adevarat confortabil. Nici directia imprecisa si fara feedback suficient nu poate convinge. Consolarea este ca progresul fata de generatia precedenta este imens, dar inca nu suficient. Propulsia poate convinge doar conditionat: aceasta da impresia ca nu are suficienta putere, aproape de parca te-ai deplasa cu frana de mana trasa. Iar consumul de 6,8 l/100 km, cu tot cu sistemul start&stop de pe masina de test (250 de euro), este mai mare decat cel de la Peugeot si Ford. In schimb, Rio atrage foarte mult prin pretul de achizitie fara concurenta, echiparea standard foarte buna si conditiile de garantie exceptionale. Aici europenii au cate ceva de invatat de la coreeni.
Locul 1 – Peugeot 208 1.6 VTi Allure – 307 Puncte – 15.241 euro
208, salvatorul lui Peugeot?
Istoria se repeta. Viitorul lui Peugeot atarna, din nou, de o masina mica. La inceputul anilor 80, marca a fost salvata de 205, iar acum, urmasul urmasului urmasului sau are scopul de a da aripi concernului aflat in dificultati financiare. Premizele sunt favorabile: Peugeot a schimbat radical filozofia succesorului lui 207, pornind pe o noua cale. Cu 7 cm mai scurt si cu 100 kg mai usor decat predecesorul sau, 208 are gabaritul ideal pentru o masina moderna de clasa mica, fostul model fiind criticat pentru masa excesiva. Desi este mai compact, oferta de spatiu din 208 este corecta. Este insa nevoie sa te familiarizezi cu ergonomia postului de conducere, cu volanul de diametru mic plasat mai jos si cu instrumentele de bord, pe care le privesti pe deasupra volanului, si nu prin spitele lui. Finisarea nu este la cel mai inalt nivel si parca la 207 perceptia calitatii era mai buna. In schimb, tipic frantuzesc, trenul de rulare este confortabil, scaunele sunt destul de moi si confortabile si tinuta de drum este sigura. Per total, 208 ofera un compromis mai bun pentru trenul de rulare decat rivali ca Polo, Yaris sau Aveo. Iar motorul pe benzina cu cuplu potent si functionare silentioasa are performante dinamice foarte bune si consuma cel mai putin din test. Doar cutia de viteze imprecisa si cu timoneria mai rigida creeaza oarecare indispozitie. In plus, chiar cu promotia de start de 992 de euro, 208 este scump: aproape 16.000 de euro la pretul comparat. Ne consolam insa cu faptul ca versiunea de top Allure ofera o echipare standard buna.