Daca la preferintele profilate pe confort se mai adauga si o serie de necesitati practice legate de viata familiala, solutia cea mai fericita pentru ambele genuri de probleme va fi un monovolum compact. Renault tocmai a lansat cea de-a treia generatie a seriei Scenic, avand grija, ca de obicei, sa vina cu idei de design novatoare si detalii practice perfectionate.
Pe de alta parte, Ford C-Max este genul de masina cu care te acomodezi foarte usor, iar Mercedes Clasa B mizeaza pe o clara amprenta de rafinament, specifica marcii germane. Tinand cont ca aceste masini vor circula adesea incarcate, consideram ca motorizarile turbodiesel puternice reprezinta o alegere inspirata.
Asta ofera
Este greu de spus daca Ford C-Max si Mercedes Clasa B ar fi existat asa cum le vedem astazi daca francezii nu ar fi inventat segmentul monovolumelor compacte in 1996, lansand prima generatie a seriei Renault Scenic. Succesul acestuia i-a determinat si pe multi alti producatori de mare serie sa abordeze tema.
Noul Renault Scenic face totul pentru a mentine vie imaginea deschizatorului de drumuri, specifica seriei. Tabloul de bord digital, al carui afisaj poate fi configurat in sase moduri, impreuna cu multele compartimente utile din habitaclu, al caror volum insumeaza 86 litri, sunt primii factori de impresionare cu care Scenic incearca sa-si convinga potentialul cumparator.
Ford C-Max: compartiment depozitare pe consola centrala
Oricum, din punctul de vedere al dimensiunilor interioare, Scenic constituie referinta testului de fata. Cei trei pasageri de pe al doilea rand de locuri dispun de scaune individuale comode, reusite ergonomic. Acestea, in caz de necesitate, pot fi manevrate sau scoase din masina fara mare efort. In configuratie interioara standard, portbagajul sau este cel mai mic din test (470 litri). Exista o gandire in spatele acestei cifre: s-a acordat prioritate spatiului pentru pasageri (cel mai generos din test), iar daca se pune problema unor transporturi de obiecte voluminoase, prin modularea habitaclului se poate degaja un volum util de pana la 1,87 mc (cel mai mare din test, superior cu aproximativ 300 l fata de ceea ce ofera C-Max sau Clasa B).
In contrast cu pozitia la volan foarte bine studiata a lui Scenic, conducatorul lui Mercedes Clasa B este asezat un pic cam prea sus (din cauza podelei cu structura de tip sandvis) si picioarele ajung sa fie intinse ceva mai mult decat ar fi fost ideal. Interiorul masinii este vizibil mai ingust, urmare a inrudirii tehnice cu mini-monovolumul Clasa A. Formele plansei de bord asigura o buna degajare a spatiului in zona pasagerilor din fata.
Mai putin fericita este situatia pentru cei care urmeaza sa ia loc in spate. Spatiul pentru picioare este suficient, inaltimea interioara este in regula, dar latimea masinii nu este destul de mare pentru ca trei persoane sa aiba loc comod. Din acest motiv, nici nu a fost posibila amplasarea a trei scaune individuale, Clasa B oferind pe al doilea rand de locuri o bancheta conventionala, fractionabila asimetric. Odata culcat, spatarul acesteia vine in prelungirea podelei portbagajului, rezultand o suprafata de incarcare perfect plana. Daca masina este echipata cu sistemul optional Easy Vario (298 euro), spatarul scaunului din fata, de pe partea dreapta, se apleaca inainte, si lungimea utila totala ajunge la 2,60 m (in acest caz, poate fi luata la bord o placa de surf). Mercedes Clasa B se remarca si prin calitatea finisarii, evident superioara fata de ceea ce propun Renault si Ford.
In cazul lui Ford C-Max, specialistii marcii au mers clar pe ideea confortului maxim pentru patru pasageri. Interiorul este, in linii mari, bine pus la punct ca studiu ergonomic. Desi automobilul are cote exterioare mai mari decat ale lui Mercedes Clasa B, interiorul e cam la fel dimensionat. Pe cel de-al doilea rand de locuri se gasesc trei scaune individuale. Cele situate lateral ofera conditii de sedere intr-adevar comode. Pe cel din centru (mai ingust), un pasager adult sta in conditii de confort convenabile. Sectiunea sa de spatar poate fi transformata in cotiera sau intregul scaun poate fi pliat si coborat, pentru a degaja mai mult spatiu dedicat pasagerilor din scaunele laterale. Sistemul e optional (150 euro).
Asa se conduc
Ford C-Max 2.0 TDCI sustine convingator pretentiile de dinamism ale marcii. Stim ca sub caroseria sa se gaseste platforma tehnica a seriei Focus, o reusita notabila din punctul de vedere al rigorii si acuratetei comportamentului. C-Max este cel mai agil model din test si are cele mai rapide reprize. Adeptii conducerii cu tenta sportiva vor sti cum sa compenseze turbo lag-ul sesizabil in raspunsul la acceleratie, printr-o apasare anticipata a pedalei.
In conducere relaxata, acest fenomen trece neobservat. Cu exceptia fazelor de acceleratie in plin, nivelul sonor interior este redus. Desi permite acceleratii viguroase, cutia de viteze cu etajare relativ lunga e potrivita mai ales pentru o conducere economica. Suspensia este un pic cam ferma pentru acest gen de vehicul.
Mercedes B 200 CDI nu confirma intru totul rafinamentul tehnic caracteristic marcii din Stuttgart. Motorul sau are o sonoritate mai degraba aspra, a carei tonalitate nu este indeajuns de bine flitrata de insonorizarea caroseriei. Cutia de viteze are treptele etajate mai degraba scurt, permitand o buna exploatare a resurselor de cuplu motor. Din comportamentul rutier, altfel sigur, nu lipseste acea vaga senzatie de „greu, adesea folosita de Mercedes pentru a lasa o impresie de confort de limuzina de lux.
Turometru Mercedes B 200 CDI
Asadar, B 200 CDI nu e un exponent al agilitatii (inclinarile laterale ale caroseriei in viraje sunt evidente si nici incisivitatea directiei nu convinge), insa confortul la rulare e excelent.
Tinuta de drum a lui Renault Scenic completeaza foarte bine caracterul modern/confortabil al masinii. Suspensia filtreaza eficient toate tipurile de denivelari, rezultand un confort la rulare foarte bun, comparabil cu ceea ce ofera B 200 CDI. Inclinarile laterale in viraje sunt sesizabile, dar nu ajung sa ia amploare in conducere rapida. Desi motorul lui Scenic dCi 130 nu este cel mai modern din punct de vedere conceptual si are cilindreea cea mai mica, resursele sale de putere sunt demne de respect. Raspunsul la acceleratie in plaja inferioara de regimuri este viguros, cu un turbo-lag neglijabil.
Etajarea cutiei de viteze este in perfect acord cu caracteristica de cuplu a propulsorului, rezultand acceleratii uniforme, lipsite de orice semn de efort. Consumul mediu este doar un pic mai mare fata de cel al concurentei. Neaparat trebuie sa mentionam: Scenic este cel mai silentios model din test.
Atat costa
Renault Scenic dCi 130 Privilege are cea mai bine garnisita echipare standard, chiar daca pretul sau de baza este ceva mai ridicat decat al lui C-Max Titanium (acest model nu are ESP in dotarea de serie). Situatia se schimba in cazul pretului comparat, cand Scenic se dovedeste mai atractiv in maniera clara fata de C-Max.
Renault Scenic dCi 130: display LCD pentru bord, cu sase variante de grafica
In plus, intretinerea lui Scenic este mai putin costisitoare. Pe de alta parte, conditiile de garantie pentru C-Max retin atentia: patru ani fara limita de kilometri. Mercedes B 200 CDI nu dezminte reputatia marcii in materie de preturi, fiind cel mai scump model din test. Pretul se reflecta in aspectul finisarii si in calitatea de fabricatie, in general. Ramane la latitudinea cumparatorului cat de importanta este pentru el tusa de lux in segmentul monovolumelor compacte.