Hyundai ix35 a polarizat atentia doritorilor de modele SUV compacte inca din momentul prezentarii. Pentru asa ceva, un design spectaculos este suficient si, trebuie sa recunoastem, ix35 are o infatisare iesita din comun. Ford Kuga a reprezentat un salt asemanator in designul segmentului respectiv, la aparitia sa si iata ca acum este amenintat cu arme de acelasi fel din directia Extremului Orient. Unghiurile ascutite prezente din plin in stilul caroseriei, aspectul montantului din spate si tratarea partii frontale cu doua prize de aer (cea de sus, mai subtire; cea de jos, mai larga) sugereaza ca ix35 este continuatorul tendintei initiate de Kuga, sub numele de Kinetic Design.
Alaturi de aceste modele, Volkswagen Tiguan pastreaza atitudinea germana serioasa, fara a renunta la stilul caracteristic intregii game de modele VW. Astfel, Tiguan mizeaza mult pe calitatea perceputa si nu se aventureaza in zona efectelor de stil mai mult sau mai putin condi- tionate de tendintele momentului. E adevarat ca prima impresie conteaza, dar sa vedem ce ti se ofera, de fapt, sub forma automobilelor Ford Kuga, Hyundai ix35 si Volkswagen Tiguan.
Caroserie
Volkswagen Tiguan ramane etalonul in materie de buna exploatare a spatiului din habitaclu. Nici pasagerii din fata, nici cei din spate nu vor gasi motive sa spuna ca au gasit vreun detaliu incomod in masina sau ca sesizeaza vreo limitare de spatiu. Hyundai ix35 a fost foarte atent proiectat in zona pasagerilor din fata, la dispozitia carora se afla un spatiu generos, un bun studiu ergomonic al bordului si vizibilitate bine degajata.
Climatizare VW Tiguan
In spate, spatiul pentru genunchi si pentru cap este vizibil mai putin generos decat la Tiguan. Merita mentionat ca profilul banchetei a fost proiectat pentru a primi doi pasageri in conditii bune de confort. In interiorul lui Ford Kuga, consola centrala este lata si ocupa mai mult spatiu decat ar fi fost de preferat. In spate, forma banchetei putea fi mai bine profilata, iar spatiul din zona capului nu este la fel de bine degajat ca la celelalte doua modele.
Fara a acorda atentie detaliilor, in Tiguan si in ix35 nu se fac simtite senzatii claustrofobice. In Kuga, linia inalta a geamurilor, panourile late ale portierelor si unele elemente de finisare de mari dimensiuni lasa o vaga impresie de restrangere a spatiului.
Cei de la VW si-au facut cu atentie temele in privinta laturii practice. Astfel, Tiguan ofera cel mai mare portbagaj, iar modularea acestuia nu presupune vreun efort deosebit. Dupa culcarea banchetei, rezulta o suprafata de incarcare plana. La fel se intampla si in cazul lui Hyundai ix35, numai ca pasajele proeminente ale rotilor intervin in forma paralelipipedica a portbagajului. Kuga este singurul model din test la care, pentru modularea portbagajului, este necesara manevrarea sezutului banchetei. Dincolo de aceasta, volumul sau util este cel mai redus din test, insa ramane corespunzator standardelor clasei.
Vizibilitatea este, in general, buna la toate cele trei modele. Avem o singura observatie aici: vizibilitatea spre spate a lui ix35 este sesizabil obstructionata de linia inalta a caroseriei si de forma montantilor hayonului.
Climatizare Hyundai ix35
Cei doi competitori europeni, Kuga si Tiguan, sunt greu de departajat in ceea ce priveste calitatea finisarii. In ambele cazuri s-a lucrat minutios pentru alegerea unor materiale cu aspect placut si a unor moduri de asamblare fine. Hyundai ix35 se prezinta la fel de bine in zona superioara a plansei de bord si a panourilor de portiere, insa in zona inferioara, mai umbrita, a habitaclului s-au folosit materiale de calitate mai putin pretentioasa.
Propulsie
Motorul lui Hyundai ix35 impresioneaza prin caracteristica de cuplu. Nu se pune problema ca propulsoarele TDI, de la Volkswagen, si TDCi, de la Ford, ar lasa ceva de dorit in materie de rezerve de putere sau prestatii, dar Hyundai reuseste sa ofere ceva in plus. Propulsorul coreean are cea mai buna caracteristica de cuplu, iar accelerarile rapide pot fi prelungite pana la limita de sus a plajei de turatie fara a aparea efectul de plafonare. Reprizele exceptionale obtinute in test demonstreaza asta prin cifre.
Tiguan a tinut pasul cu ix35 in proba acceleratiilor, dar nu si in cea a reprizelor. Nici Ford Kuga nu lasa impresia unei masini lente, raspunsul la apasarea pedalei de acceleratie fiind destul de spontan, dar cronometrarile au aratat ca exista o diferenta in defavoarea sa in comparatia cu celelalte doua modele.
Tiguan se impune fara discutie in privinta functionarii silentioase a motorului. De asemenea, nu exista cutie de viteze cu manevrare mai precisa a schimbatorului. Pe de alta parte, cel mai ridicat consum mediu l-a inregistrat VW. Nu este vorba de diferente mari in privinta consumului, dar trebuie mentionat ca Kuga si ix35 reusesc sa fie mai economice. Desi are motorul cel mai puternic, Hyundai s-a dovedit a fi si cel mai economic model din test.
Confort
Tiguan si ix35 au un comportament rutier orientat foarte clar spre dinamism. Fermitatea suspensiei este accentuata in cazul lui ix35 si Tiguan, ceea ce favorizeaza stabilitatea si rigoarea tinutei de drum la viteze mari sau in regim de condus sportiv. Suspensia lui Kuga este mai elastica, permitand un condus dinamic, dar fara a inhiba ferm oscilatiile caroseriei. Kuga ramane cel mai confortabil model dincolo de limitele drumurilor asfaltate.
Cea mai bine studiata configurare a scaunelor si banchetei din spate se regaseste la Tiguan. Tapiteria este ferma, oferind o sustinere buna a corpului, cu o distribuire uniforma a greutatii pe suprafata scaunului. Se vede ca si la Hyundai s-a acordat importanta acestui aspect, dar fara ca rezultatul sa fie la fel de bun ca la VW. Scaunele lui Kuga sunt confortabile, dar nu ofera suficienta sustinere laterala, iar spatarul si sezutul banchetei puteau fi mai bine profilate. In privinta nivelului sonor general, nu este surprinzator ca Tiguan ofera cea mai silentioasa ambianta de calatorie. Ne-am fi asteptat ca Hyundai, noutatea testului, sa ofere mai mult rafinament din acest punct de vedere, dar Kuga s-a dovedit a fi mai silentios. Asadar, coreenii mai au de lucru la caracterul ambiantei acustice, nefiind vorba neaparat de intensitatea zgomotelor, cat de tonalitatea lor.
Butonu „Lock” la Hyundai ix35
In schimb, ix35 va face o buna impresie prin echiparea standard generoasa. Pe de alta parte, cei care au bani de alocat pentru a-si configura o masina mai generos echipata, vor fi sedusi de foarte larga oferta de optiuni din catalogul lui Tiguan.
Referitor la ergonomie, comenzile cu butoane mari si usor de identificat ale lui Kuga au fost apreciate. Singurul sau inconvenient: identificarea butonului de pornire, aflat intre gurile de ventilatie de pe consola centrala. Acomodarea cu masina va elimina acest mic neajuns. La VW, butoanele de pe consola sunt relativ mici, iar la ix35, desi separarea zonelor de comanda pentru clima si audio este clara, identificarea functiilor pentru diversele butoane pune ceva probleme de acomodare. Mai notam ca eficienta climatizarii din ix35 este remarcabila, desi nici celelalte doua modele nu stau rau la acest capitol.
Conducere
Volkswagen Tiguan a demonstrat inca o data ca rigoarea comportamentului sau dinamic este exemplara. Chiar si in abordarea agresiva a virajelor, cand se fac simtite solicitari laterale considerabile, nu apar semne evidente de destabilizare. Sistemul de tractiune integrala si ESP-ul lucreaza discret si eficient pentru pastrarea traiectoriei dorite.
Climatizare Ford Kuga
La Ford Kuga, conceptul general orientat ceva mai mult spre confort rapeste ceva din finetea directiei si din eficienta suspensiei in a limita inclinarile laterale. In viraje abordate strans, se fac simtite semne ale unei tendinte de subvirare. Hyundai ix35 este lesne de condus in maniera sportiva pentru ca feedback-ul referitor la solicitarile ce apar asupra masinii este transmis foarte clar de suspensia ferma celui aflat la volan. Directia este precisa, chiar daca asistarea sa lasa o oarecare impresie de „artificial. La limita, sistemul ESP intervine destul de brutal, dar intelegem si de ce: ix35 are cea mai clara nota subviratoare in comportamentul dinamic.
Modelul coreean lasa o impresie buna in privinta dozarii fortei de apasare a pedalei de frana si a eficientei franelor in utilizare intensa. La fel putem spune si in ceea ce priveste motricitatea. Sistemul sau de tractiune integrala valorifica foarte bine potentialul ridicat al motorului.
Costuri
Hyundai are cel mai mare interval de revizii si costurile de intretinere cele mai reduse. Acestea se adauga la pretul cel mai mic din acest test. In cazul lui VW Tiguan, valoarea de revanzare ridicata compenseaza, oarecum, evaluarea situatiei sale de ansamblu. Ford Kuga se face remarcat prin conditiile de garantie interesante (nu exista limita de km in cei 4 ani de garantie), in timp ce posesorul lui ix35 are toate sansele sa depaseasca un rulaj de 150.000 km intr-un timp mai scurt decat cei 7 ani mentionati in conditiile de garantie, ceea ce ar anula durata avantajoasa a acesteia.