Teoretic, Skoda Roomster si Dacia Logan MCV nu au prea multe in comun. Roomster este un minivan de clasa mica foarte original, iar Logan MCV un break compact, suprainaltat, cu doua usi la portbagaj in loc de hayon, ca la o utilitara, dar cu usi clasice in spate, pentru a pastra costurile reduse. Usile de la portbagaj afecteaza insa vizibilitatea spre spate.
La dimensiuni similare cu un break compact, Logan MCV are cel mai mare ampatament din clasa si dispune de sapte locuri (420 euro, plus TVA suplimentar). Este unul dintre putinele breakuri compacte, daca nu singurul, care permite acomodarea a doi adulti pe al treilea rand de scaune, fiind un „sapte locuri full size. Si chiar cu toate scaunele montate, ramane un volum de 198 litri in spatele celui de-al treilea rand, suficient pentru depozitarea sacoselor cu cumparaturi.
Logan: 7 locuri in format compact
Pe al treilea rand, Logan MCV dispune de o bancheta cu sezut dintr-o bucata si spatar fractionabil 1/2-1/2. Astfel, spatarele se pot rabate fractionat, bancheta se poate ridica cu totul la verticala sau se poate scoate si depozita acasa. Din pacate, depozitarea banchetei de pe al treilea rand in masina nu este o solutie, pentru ca aceasta ocupa loc in portbagaj, neputandu-se camufla in podea, ca la VW Touran sau Opel Zafira. Pe randul al doilea, bancheta este clasica: fractionabila 1/3-2/3 cu posibilitate de rabatare la verticala.
De retinut ca, in situatia rabatarii banchetei de pe randul al doilea, volumul util ajunge la 2.350 litri. Roomster ofera doar cinci locuri, dar coeficientul de utilizare a spatiului este remarcabil. La doar 4,20 metri, Roomster are un portbagaj de 450 litri, care poate ajunge pana la 1.780 litri daca se scot scaunele de pe randul al doilea. Minivanul produs independent de Skoda, fara ajutorul lui VW, este cel mai modulabil din clasa lui. Pe randul al doilea, exista trei scaune individuale, care culiseaza individual inainte-inapoi, au spatarul inclinabil la diverse unghiuri, pot fi rabatate, ridicate la verticala sau scoase complet si manevrate foarte usor. Meriva, Modus &Co. nu dispun de asemenea facilitati.
Roomster mai are o facilitate care va fi foarte apreciata de copii: randul al doilea de scaune este plasat mai sus, iar geamul spate este decupat mai jos decat cel din fata, astfel ca cei mici vor avea vizibilitate foarte buna.
Roomster: modularitate maxima
Skoda are un avantaj evident la echiparea de siguranta si la calitatea materialelor din interior. Airbagurile laterale sunt standard la Skoda si optionale la Dacia, iar cele pentru cap pot fi comandate doar la Skoda, la care se poate opta si pentru controlul presiunii in pneuri. Diferenta de pret intre cele doua modele se observa si la calitatea plasticelor: ieftine si dure la Dacia, fata de cele mai moi si mai aspectuoase de la Skoda. Este de apreciat totusi calitatea asamblarii de la Dacia, care nu este cu nimic inferioara celei de la Skoda.
Ergonomia este unul dintre punctele slabe ale Daciei. Comenzile pentru aerul conditionat sunt prea jos, butonul de recirculare – acum rotativ, este incomod de actionat, butonul pentru reglat oglinzi este sub frana de mana, iar butoanele pentru geamurile electrice sunt la baza tunelului median, ca la vechiul Clio. La Skoda, in schimb, totul este la locul lui, cu o remarca speciala pentru plasarea in campul vederii a comenzilor climatizarii si a sistemului audio. si echiparea de confort este net superioara la Skoda.
Pentru doar 133 euro se poate comanda display maxi-DOT, pilotul automat costa doar 93 euro, volanul se regleaza pe 2 directii (la Logan MCV doar pe verticala), climatizarea este semiautomata si cea automata costa doar 205 euro.
In Skoda, pozitia de condus este joasa, ca intr-o limuzina, iar scaunul ofera o sustinere laterala buna. In Dacia se sta mai sus, scaunul este mai moale si configurarea laterala putea fi mai buna. In schimb, gratie ampatamentului urias, Logan MCV este mai confortabila pe drumuri proaste in conditiile in care ruliul este moderat. Skoda are o suspensie mai ferma, care ofera totusi un bun compromis pentru confortul unei familii.
La drum, ambele modele au performante echivalente. Motorul 1,5 dCi de 85 CP de la Logan MCV marcheaza un plus evident fata de cel de 70 CP, oferind performante decente. Skoda ii opune un motor similar ca cilindree si apropiat ca putere, dar cu doar trei cilindri. Un cilindru mai putin nu aduce nimic bun. Motorul Skoda vibreaza, iar rafinamentul este redus, din cauza sistemului de alimentare cu pompa-injector. In schimb, este vanos si trage bine, fiind ajutat si de cutia de viteze foarte bine etajata.
Dacia are un motor mai rafinat, mai bine echilibrat, dar cutia etajata mai lung in treptele superioare o priveaza de reprize si mai bune. Ambele modele sunt foarte economice, cu un usor avantaj pentru Dacia. Ca ambianta sonora, Skoda este superioara, in ciuda sunetului strident al motorului la acceleratii. Logan MCV inregistreaza un nivel de zgomot general mai mare, din cauza zgomotelor la rulare, iar la peste 120 km/h, acesta creste sensibil fata de Roomster. In ceea ce priveste tinuta de drum, Roomster este o referinta. Centrul de greutate usor mai ridicat ca la Fabia nu are nicio influenta negativa.
Roomster este agil si manevrabil ca un hatchback compact. La limita, este controlabil si usor subvirator. Logan MCV nu este la fel de agil, dar este foarte sigur. La limita, este ceva mai subvirator, dar previzibil. ESP-ul se poate comanda optional doar la Roomster.