În duelul SUV-urilor compacte plug-in, Kia pune ștecher pe Sportage și se întâlnește cu Opel Grandland.
GRĂBEȘTE-TE, ÎNAINTE DE A FI PREA TÂRZIU. Mașinile hibride plug-in sunt amenințate cu sfârșitul bonusului de mediu, semaforul putându-se schimba în roșu din 2023. Anul acesta, încă, fondul de finanțare este încă plin, beneficiindu-se (în Germania) de o reducere de până la 7177,50 euro (inclusiv taxe). Bonusul de mediu este acum disponibil și pentru noul hibrid plug-in de la Kia Sportage, iar Opel Grandland Hybrid4 beneficiază în continuare de o reducere de doar 5981,25 euro, din cauza prețului general mai mare. Deci, merită investiția mașinile hibride cu acces la priză? Comparația clarifică acest lucru – nu numai în termeni financiari, ci și în toate celelalte aspecte.
CE NE OFERĂ: PENTRU VIAȚA DE ZI CU ZI, KIA ESTE LEJER ÎN AVANS
Patru centimetri fac diferența mică, dar subtilă aici. La fiecare dimensiune (lungime/lățime/înălțime), Sportage este cu patru centimetri mai mare decât Grandland, iar asta se simte la interior. Pasagerii dispun de mai mult spațiu în față și în spate, persoanele mai înalte rareori ating limitele și dispui de o capacitate suplimentară de încărcare în portbagaj, ce variază între 150 și 187 de litri. De asemenea, pe locurile din spate se stă confortabil și dacă înălțimea picioarelor este cu doi centimetri mai mare și, în plus, beneficiezi și de un spătar înclinat reglabil ﹘ la Opel stai foarte drept, ceea ce nu este distractiv în călătoriile lungi. Și în timp ce ne plângem: geamurile laterale din spate ale Opelului nu dispar complet în ușă, rămânând întotdeauna câțiva centimetri de sticlă. Un mic amănunt, dar supărător. La fel ca și pragul de încărcare din interiorul portbagajului Opel sau înclinația mare a podelei după rabaterea spătarului din spate. Dar nici interiorul portbagajul din Kia nu trebuie omis, cu mult plastic dur, sensibil la zgârieturi. Grandland se detașează însă cu scaunele sale confortabile din față cu suporturi extensibile pentru picioare ﹘ la Kia, lungimea pernei scaunului este mai scurtă cu unul până la șase centimetri.
Un mic avantaj are Opel și cu sistemul de navigație. Harta poate fi accesată în format complet direct în monitorul cu instrumentele digitale din bord, așa că șoferul nu trebuie să se uite la ecranul central. În Sportage, șoferul are acces la săgețile direcționale de navigație, afișate însă în tabloul de bord cu instrumente, de asemenea, digitale. În rest, însă, sistemul Kia arată mai modern, înțelege mai bine instrucțiunile liber formulate vocal și poate activa vocal chiar și încălzirea/ventilația scaunului. Opel trebuie încă să se adapteze, pentru că atunci când vine vorba de destinații de navigație, mai întâi cere strada și apoi localitatea.
Aproape nu există diferențe în calitatea procesării cuvintelor. Ambele SUV-uri compacte sunt bine asamblate și rar scârțâie, chiar și pe drumuri proaste. Cu toate acestea, materialele plastice par mai simplu de utilizat, dacă sunt în afara câmpului vizual ﹘ atât la Opel, cât și la Kia.
CUM SE CONDUC: DINAMIC, OPEL ESTE DE NESTĂVILIT
Interacțiunea dintre motorul pe benzină și motorul electric funcționează complet discret și fără probleme în ambii hibrizi plug-in, schimbarea putând fi doar auzită, nu și simțită. Datorită puterii totale a sistemului de tracțiune cu 13% mai mare (300 față de 265 CP), Opel este mai dedicat și mai performant, obținând un avantaj de două secunde până la 100 km/h și de patru secunde până la 160 km/h. Pe autostradă rulează cu 235 km/h, Sportage nu reușește decât 191 km/h.
Dar, practic, SUV-urile plug-in nu sunt oricum bune pentru o conducere sportivă, bateria este mică (Opel 13,2 kW/Kia 13,8 kWh), se descarcă rapid și apoi mașinilor le este sete. Așa că mai bine o luați mai ușor, vă simțiți confortabil și încercați să vă gestionați în mod inteligent alimentările cu energie electrică. În timpul testului, Kia a reușit să parcurgă cel puțin 60 de kilometri în modul electric, putând fi încărcată cu 7,2 kW în dotarea standard, dar recuperarea energiei s-a dovedit a fi un punct mai slab pentru ea. Dacă însă doriți să încărcați mai intens bateria utilizând frânarea electrică, trebuie să selectați modul de condus Eco. În comparație, un încărcător de 7,4 kW poate fi instalat pe Opel pentru 500 de euro în plus (standard, încărcător de 3,7 kW), iar Grandland hibrid plug-in de 300 CP are o autonomie electrică de doar 50 de kilometri.
Când vine vorba de suspensie, Opel se simte dezechilibrat. Atunci când nu se leagănă precipitat pe un carosabil ondulat sau se scutură pe un drum cu denivelări, lui Opel îi place mersul extrem de relaxat. Iar direcția, extrem de suplă și artificială, este mai puțin perceptibilă. Cel puțin la Kia simți o rezistență mai agreabilă în volan, dar, la fel, feedbackul oferit este redus. Coreenii au reglat suspensia mai strâns și, per ansamblu, ea este mai dură.
CÂT COSTĂ: KIA ESTE SCUMPĂ, DAR OPEL COSTĂ MULT MAI MULT
Opel cere, de fapt, peste 50 000 de euro pentru Hybrid4, iar în versiunea de testare, Grandland este cu aproape 7 000 de euro mai scump decât Sportage. Când vine vorba de garanție, Opel îndrăznește doar doi ani. Ca de obicei, Kia oferă șapte ani, dar solicită întreținere la fiecare 15 000 de kilometri sau anual (Opel: la fiecare 30 000 de kilometri sau anual).
CONCLUZIE
Două SUV-uri compacte bune devin mai rapide în variantele mai puternice hibride plug-in, dar nu neapărat mai bune. Două sisteme de propulsie cântăresc greu și costă o mulțime de bani. Dar dacă vă doriți un hibrid plug-in, atunci vă recomandăm Kia Sportage, mai echilibrată și mai ieftină.