Clio, Fiesta si Polo sunt serii cu traditie in clasa mica si anul 2009 a insemnat pentru toate un moment de innoire. Polo si Fiesta au evoluat radical, in timp ce pentru Clio s-a abordat calea nuantarii si a rafinarii. Mai mult decat in cazul lui Clio si Fiesta, VW Polo insista pe mesajul unui progres important la nivelul laturii practice si al calitatii percepute. Fiesta mizeaza vizibil pe un stil dinamic cu nota hightech, in timp ce Clio propune o tusa de rafinament pe tema deja cunoscuta si un pret cu adevarat tentant.
Acum sa vedem daca aceste impresii desprinse la prima vedere corespund in profunzime cu realitatea.
Volkswagen Polo nu se abate de la sugestia de seriozitate caracteristica marcii. Toate detaliile sale, de la design si pana la cele mai mici detalii de finisare, reflecta consecvent ideea respectiva. Nu toata lumea va gasi designul masinii ca fiind entuziasmant, insa comentarii defavorabile la adresa conceptului functional sau a calitatii de fabricatie si finisare sunt imposibil de formulat. Chiar daca personalitatile celorlalte doua modele sunt mai calde, mai prietenoase, in comparatie cu a inaltei exigente pe care o degaja Polo, puterea subtila de convingere a modelului VW s-a facut simtita constant si sub multe forme de-a lungul testului.
Cu alte cuvinte: un specialist nu e neaparat simpatic, insa ramane un specialist si, oricum, nu va lasa o impresie de ansamblu discutabila. La VW se stie asta foarte bine.
Clio dispune de cel mai mare volum util cu bancheta rabatata
Dincolo de toate, fiecare dintre cele trei modele are argumentele sale demne de atentie. Astfel, interiorul cel mai bine administrat (chiar daca nu cel mai generos dimensionat, la masurare) in privinta spatiului pentru pasageri (in special locurile din spate) se regaseste la Clio.
Automobilul francez are cel mai mare volum util cu bancheta rabatata si cel mai mare rezervor. De asemenea, finetea materialelor din interior si culorile alese cu atentie retin privirea.
Spatiul oferit de habitaclul lui Polo asigura conditii comode de sedere la bord si nu se face simtita nicio senzatie de limitare. In configuratie normala, Polo are cel mai mic portbagaj. In volumul sau e inclus si un compartiment destul de incapator, aflat sub podea. In plus, Polo ofera cel mai bun sistem de modulare a volumului util, fiind singurul model la care, dupa rabatarea banchetei, rezulta o suprafata plana.
Designul cu stil de avangarda al plansei de bord de la Fiesta este un pic intrusiv in zona locurilor din fata, dar nu se poate vorbi de insuficienta de spatiu. In zona locurilor din spate, dimensionarea este conforma standardelor clasei, numai ca la Polo si Clio spatiul genunchilor este mai bine degajat. Fiesta are cel mai mare portbagaj, insa accesul este mai putin practic decat la celelalte modele. Rabatarea spatarului banchetei creeaza o denivelare destul de pronuntata in zona de incarcare.
In privinta vizibilitatii de jur imprejur, Polo si Clio se prezinta bine, dar vizibilitatea spre spate a lui Fiesta este problematica.
Polo are caroseria cea mai bine studiata, imbinand o buna exploatare a spatiului disponibil cu posibilitati de modulare novatoare in aceasta clasa.
Volkswagen Polo are cele mai rapide acceleratii datorita unei excelente alegeri a demultiplicarii treptelor de viteza. Cutia sa „scurta favorizeaza obtinerea unor performante meritorii de la un motor de cilindree relativ redusa si care afiseaza cea mai mica putere maxima din test (pe de alta parte, cuplul sau maxim este cel mai mare). Chiar daca vor fi necesare ceva mai multe schimbari de trepte decat la celelalte doua modele, ghidarea exemplara a levierului va inlesni aceste manevre. Si in privinta elasticitatii, Polo e avantajat de buna esalonare a treptelor de viteza.
Fiesta are cea mai ridicata turatie de cuplu maxim
In cazul lui Fiesta, cutia de viteze are trepte demultiplicate lunga. A patra si a cincea favorizeaza o deplasare economica la viteze mai mult sau mai putin ridicate, treapta a doua este buna pentru a circula in orasele aglomerate folosind intreaga plaja de turatie a motorului. A treia poate fi folosita la depasiri, mai ales in jumatatea superioara a plajei de turatie. Notam ca Fiesta 1.4 are cea mai ridicata turatie de cuplu maxim din test. Acceleratiile si reprizele sunt oarecum afectate de aceasta alegere constructiva.
La Clio, diferentialul are demultiplicare lunga (4,36). Astfel, in pofida unei esalonari destul de scurte a treptelor cutiei de viteze, acceleratiile in treptele inferioare nu au o spontaneitate prea buna. Depasirea pragului de 120 km/h in treapta a cincea presupune deja rularea la turatii ridicate (asta confirma ca avem la Clio 1.4 o cutie „scurta) atrage cresterea considerabila a nivelului de zgomot. Aceasta pare a fi cea mai putin fericita configurare a transmisiei din test.
Clio sta cel mai bine in privinta autonomiei, avand rezervorul mai mare decat ale concurentilor sai si beneficiind de un consum relativ economic. Polo, de asemenea, consuma destul de putin, in timp ce consumul mediu al lui Fiesta a fost ceva mai mare, cu aproximativ 0,5 l/100 km.
Grupul motopropulsor al lui Polo e cel mai reusit, oferind performante foarte bune la acest nivel de cilindree. De asemenea, consumul sau este competitiv.
Fiesta are o tinuta de drum care pune accentul pe dinamism, motiv pentru care suspensia sa este ceva mai ferma si mai putin confortabila. Clio si Polo ofera mai mult confort la rulare. Filtrarea denivelarilor scurte pe care o ofera suspensia lui Polo este impresionanta, aducand o tusa premium ambiantei de mers. La aceasta se adauga cea mai reusita configuratie a scaunelor si a banchetei din spate. La Fiesta, scaunele din fata sunt bine configurate, in timp ce bancheta din spate este relativ plata. La fel stau lucrurile in privinta lui Clio, cu amendamentul ca plaja de reglare in inaltime a scaunului pentru sofer nu este suficient extinsa in jos.
Cel mai silentios model este Polo, care lasa impresia ca te afli la bordul unei masini dintr-o clasa superioara. Fiesta are un nivel sonor ceva mai ridicat, dar care nu ajunge sa genereze disconfort acustic. Timbrul motorului are o unda interesanta de sportivitate, chiar daca performantele nu sustin consecvent aceasta idee. La bordul lui Clio, ambianta este silentioasa pana se trece dincolo de pragul celor 3.000 rpm sau al vitezei de 120 km/h. Mai departe, intensitatea zgomotului interior creste mult si nu e vorba despre o sonoritate rafinata.
In privinta ergonomiei, toate comenzile lui Polo sunt amplasate cat se poate de bine, fara nicio surpriza. Te acomodezi imediat cu amplasarea lor si asta se simte in confortul utilizarii. Aceasta abordare a atras un design conservator, in contrast cu conceptul futurist al bordului pe care il propune Fiesta. Consola sa centrala aminteste de tastaturile telefoanelor mobile hightech si, chiar daca este nevoie de un scurt interval in care sa te acomodezi cu comenzile, conceptul ofera o satisfactie aparte utilizatorului.
Cei care au proiectat bordul lui Renault Clio au tinut neaparat sa-i dea o tusa originala, insa au rezultat si mici imperfectiuni ergonomice: butoanele de pe consola centrala sunt mici, cele doua manete de langa volan sunt prea scurte si subtiri, iar comenzile audio de langa volan sunt destul de complicate.
Ergonomie bine studiata la bordul lui Volkswagen Polo
Polo a punctat cel mai mult la confort, mizand atat pe introducerea unor caracteristici demne de clasa compacta (de exemplu, confortul suspensiei, ambianta silentioasa) si pe un concept ergonomic traditional bine pus la punct, care nu risca nimic (spre deosebire de abordarile propuse de Fiesta si Clio).
Toate cele trei modele se prezinta foarte bine in privinta comportamentului rutier, avand tendinte de subvirare minime in curbele parcurse la limita si inclinari laterale reduse. In plus, nivelul puterii motoarelor aspirate de 1,4 litri nu pune probleme de motricitate. Apar diferente in privinta acuratetei si preciziei directiei, criteriu la care Polo se prezinta cel mai bine (asistare electrohidraulica). Fiesta este foarte aproape, insa feedback-ul privind solicitarile ce intervin in mers asupra masinii este intrucatva estompat de asistarea exclusiv electrica a directiei sale.
Acelasi fenomen il afecteaza in mai mare masura si pe Clio. Agilitatea modelului francez are de pierdut din acest motiv, dar, pe de alta parte, Clio are raza de bracaj cea mai redusa, reprezentand un avantaj pentru manevrele in spatii restranse. Diferentele de punctaj care apar la siguranta activa se datoreaza faptului ca Polo este dotat standard cu ESP, in timp ce pentru Fiesta 1.6 acest dispozitiv este optional. Singurul model din test pentru care nu se ofera sistemul ESP la acest nivel de motorizare este Clio.
In urma modernizarii, Clio se dovedeste a fi foarte competitiv in compania celor doua modele complet noi de la Ford si Volkswagen. Ceea ce l-a propulsat pe Polo mai sus in puncte fata de Fiesta tine in special de mai buna valorificare a potentialului motorizarii si de nivelul fara precedent al calitatii de fabricatie la aceasta clasa.