Hyundai i30 în comparativ: Coreenii produc marea surpriză

Noua generație a lui Hyundai i30 a părut un adevărat succes încă de la primul test în România, pe care l-ați putut citi în numărul trecut. Însă cum se va descurca în fața rivalilor tradiționali din segment? Oare poate i30 să țină pasul cu aceștia sau chiar și mai mult, să-i depășească? Vedem în cele ce urmează.

Nu este neapărat un generator de plăcere atunci când o conduci, dar este, în schimb, construită foarte bine, fără să aibă minusuri evidente și oferă o garanție ce nu poate fi ignorată. Acesta a fost întotdeauna verdictul pentru modelele compacte de la Hyundai. Acum, i30 este la cea de-a treia generație și este complet nou, dar oare va avea succes în fața rivalilor din segment și a clienților? Asta vrem să aflăm și noi în acest test.

Pentru a exemplifica mai bine unde se poziționează i30 în acest moment am ales patru competitori care funcționează după un motto similar. Pentru a putea fi direct comparați cu Hyundai i30 1.4 T-GDi de 140 CP am ales: Mazda3 Skyactiv-G 120, care are un motor pe benzină de 2,0 litri (singurul din acest test care este aspirat), Opel Astra 1.4 Turbo cu 150 CP (cel mai puternic din test), Peugeot 308 1.2 PureTech (singurul cu trei cilindri), care dezvoltă 130 CP dintr-un motor turbo cu trei cilindri și Renault Megane TCe 130 (cea mai mică cilidree). Așadar, puteri apropiate, în concepte identice de mașină, dar cu motoare pe benzină care au fiecare ceva special și cutii de viteză manuale cu 6 trepte.

Chiar dacă aparențele par să indice că nu există diferențe mari, cele cinci compacte se delimitează destul de clar între ele. Mazda3 este singura din test care încă mizează pe un motor aspirat, Peugeot iese în evidență cu interiorul său, Opel a echipat noua Astra cu tehnologii unice în segmentul compact, iar Renault joacă rolul unei compacte de rasă cu o siluetă de coupe. Unde se poziționează noul Hyundai i30 aici? Haideți să aflăm în paginile care urmează.

Locul 5: Peugeot 308 Puretech 130

hyundai i30

Mai puțin este mai mult, pare să spună Peugeot. Conceptul de reducere a cilindreei este cel mai agresiv în acest caz, 308 fiind singurul model echipat cu un motor cu trei cilindri. Acesta chiar reușește să se detașeze de mai puternicul Megane la accelerații și reprize, dar pare și mai elastic la utilizare zilnică, având o valoare de cuplu mai bună. Acest propulsor este chiar vioi și nu se teme de turațiile înalte. Vibrațiile se mențin în cote acceptabile, iar zgomotul specific unui motor cu trei cilindri devine rapid obișnuință. Însă acest compromis optim nu este reușit de 308 la capitolul tren de rulare. Aici, francezul are un comportament prea rigid și are probleme la denivelările scurte din carosabil. Francezul este chiar mai rigid decât Mazda, recunoscută pentru setarea mai dură a trenului de rulare. Direcția este prea sensibilă și, corelat cu volanul de mici dimensiuni, face dificilă precizia în anumite momente. Însă, 308 este plăcut la denivelările lungi, unde menține un contact optim cu suprafața de rulare. În spate, spațiul pentru pasageri nu este cel mai generos, fiind de evitat o călătorie lungă cu cinci pasageri.

Locul 4: Renault Megane Tce 130

hyundai i30

Mégane caută Să fie special și asta îi reușește foarte bine. Portbagaj mare și ușor accesibil? Acest lucru îl pot face alții. Cea mai bună ergonomie? Mon dieu – atunci întregul caracter special al interiorului ar fi pierdut. Comenzi intuitive? Nu neapărat, dar cu siguranță originale. La Renault, forma este mereu prioritară înaintea funcționalității, iar asta nu poate decât să-i bucure pe cei care caută ceva special în acest segment. În schimb, la Megane trebuie să apreciem scaunele, care sunt corect profilate, generos dimensionate și oferă un sprijin lateral peste medie. Însă aveam așteptări mai mari de la motorul turbo de 1,2 litri care produce 132 CP. Acesta are un gol turbo destul de pronunțat și dă impresia că reacționează mereu cu întârziere. Un motor mai vivace ar face o pereche mai bună cu comportamentul dinamic de apreciat, direcția precisă, caracterul general vioi și agil.

Locul 3: Mazda 3 Skyactiv-G 120

hyundai i30

Mazda a rămas printre ultimii mohicani care încă se mai bazează pe un motor de cilindree medie, fără turbo. În locul acestuia, niponii utilizează un propulsor aspirat de 2,0 litri, cu injecție directă și o compresie neobișnuit de mare. Este adevărat că acestuia îi lipsește explozia de putere de la turații mici, însă funcționarea sa liniară, silențioasă și rafinată este unică în segment. Odată cu creșterea turației, motorul Skyactiv nu mai are niciun complex față de frații săi mai puternici, deoarece se turează foarte plăcut. Este o adevărată plăcere ca în era turbo să mai poți conduce un astfel de motor, la nivel cu rivalii săi supraalimentați. În același stil funcționează și schimbătorul de viteze, cu acționare scurtă și directă. De asemenea, este absolut spectaculos că marele motor de la Mazda reușește să fie cel mai economic din acest test. Remarcabil. În rest, Mazda3 pare un model matur, dar are un tren de rulare setat inutil de rigid, ceea ce face ca mașina să fie ușor zgomotoasă și incomodă pe drumurile prost asfaltate. De asemenea, izolarea fonică de la pasajul roților putea fi mai bună.

Locul 2: Opel Astra 1.4 Turbo

hyundai i30

În acest test, Astra este candidatul în ton cu tehnologia – cameră video pentru mersul cu spatele, intervenții active pentru păstrarea benzii, hot-spot cu internet la bord, faruri cu matrice LED și servicii de asistență online. Nimeni de aici nu poate concura cu așa ceva. Păcat că Opel a bătut pasul pe loc la alte capitole. Motorul 1.4 Turbo nu este cel mai rafinat, fiind destul de prezent sonor la turații ridicate. Trenul de rulare este setat optim, dar și aici ne-am fi așteptat la mai mult. Scaunele sunt bine conturate și oferă reglaje multiple, însă sprijinul lateral putea fi mai bun. Astra nu reușește să se impună în acest test pentru că sunt multe mărunțișuri care se adună în punctajul final – cifrele de pe instrumentele de bord sunt prea mici, soluția de rabatare a banchetei este învechită, iar vizibilitatea spre spate este deficitară. Consolarea este că Astra se comportă excelent din punct de vedere dinamic, schimbă direcția rapid, este stabilă, are un comportament sigur și previzibil, ceea ce o face să se simtă sportivă în utilizare și plăcută la conducere. În plus, frânează ireproșabil.

Locul 1: Hyundai i30 1.4 T-GDI

hyundai i30

Trebuie să începem cu părțile cu adevărat prost făcute la noul i30. Sau, de fapt, stați așa că asta a fost una dintre probleme – nu am reușit să găsim puncte slabe serioase. Cel mult, sunt câteva lucruri minore care strică puțin imaginea generală bună. Nu ne plac pernele scaunelor față, care sunt prea moi și pot deveni obositoare pentru spate la drum lung, dar nici consumul, care putea fi mai mic. Dar, în rest, Hyundai i30 este construit foarte bine, cu atenție la toate capitolele, cu un plus față de generația anterioară la calitatea materialelor. Trenul de rulare arată cât de mult s-a maturizat Hyundai i30, direcția este corect asistată, iar motorul lasă impresia că poate fi utilizat chiar și în segmentul superior, având cele mai bune reprize. În plus, el funcționează silențios, lasă mereu impresia că are rezerve de putere și este rafinat. Cât de puternic este el în utilizarea cotidiană o arată măsurătorile, unde nimeni nu reușește să stea lângă Hyundai i30. În rest, modularitatea este de apreciat, cu un sistem de rabatare al banchetei rapid. Trebuie să remarcăm echiparea extrem de bogată chiar și pentru versiunea de bază.

Clasament

Locul 1: Hyundai i30 1.4 T-GDI, 524 de puncte
Punctează consistent la toate capitolele și are o garanție imbatabilă.

Locul 2: Opel Astra 1.4 Turbo, 520 de puncte
Mașina mai bună înainte de capitolul costuri. Pierde datorită garanției.

Locul 3: Mazda 3 Skyactiv-G 120, 497 de puncte
Cea mai sportivă setare pentru trenul de rulare. Confort redus.

Locul 4: Renault Megane TCe 130, 484 de puncte
Arată excelent, dar are un motor care putea oferi mai multe.

Locul 5: Peugeot 308 Puretech 130, 483 de puncte
În ciuda motorului cu trei cilindri, este rapid. Spațiu interior limitat.

 

În catalogul digital din secțiunea de mașini noi poți găsi toate prețurile și datele tehnice pentru mașinile vândute în România.

 

Verdict
Hyundai i30 este modelat după rețeta de succes de la Golf. El face totul bine și nu are puncte slabe, fiind solid la toate capitolele. În acest fel, el obține fără prea mari eforturi victoria, deși asta ar putea fi considerată o mare surpriză. Surpriza testului poate fi considerată motorizarea de la Mazda, care ne arată că se poate și fără reducerea excesivă a cilindreei.

Adaugă un comentariu