Hyundai îl numeşte Fastback. Spate rapid. Prospectul vorbeşte măgulitor despre un coupé, cu toate că are patru portiere. Dar apoi, Hyundai deschide marele său hayon din sticlă şi se demască a fi o limuzină cu hayon foarte practică.
Al treilea i30 din gamă, după modelul cu cinci portiere şi break, nu este un fast-back, ci mai degrabă un fast-break. Unul dintre acele notchback-uri polivalente, care ambalează şic întreaga sa valoare utilă. Maestrul neîncoronat al acestei „bresle este Skoda Octavia – deci, pentru acest comparativ să trecem numaidecât în spate.
Ah, ce aerisit! Aceasta este o banchetă grozavă. Uşi înalte, spaţiu generos în ori ce direcţie, la care se adaugă geamuri mari – asta le place cel mai mult familiilor şi pasagerilor din taxiuri. Skoda nu este doar cel mai spaţios derivat din Golf, ci şi cu un întreg număr mai mare decât Hyundai. |n modelul coreean, genunchii ating spătarele din faţă, iar linia mai coborâtă a acoperişului îi poate pune în dificultate uneori pe cei mai înalţi de pe locurile din spate. Sâmbăta este zi de sport: trebuie să ridici lăzi cu apă minerală peste marginea de încărcare, care este cu 10 cm mai înaltă decât la Skoda, în timp ce portbagajul înghite cu două valize mai puţin. Ne-au plăcut, în schimb, deschiderea largă a portbagajului şi podeaua plană care se formează la rabatarea spătarelor banchetei.
Oare Fastback la Hyundai înseamnă, de fapt, mai mult un coupé? Nu, pur şi simplu este cu un lat de palmă mai scurt, în timp ce Octavia se apropie mai mult de clasa medie şi impune în centrul oraşului găsirea unor locuri de parcare mai mari. Ca fapt divers, o vizibilitate deficitară spre lateral-spate la Skoda ar fi impus o cameră de mers cu spatele, pe care Hyundai o oferă în standard.
Odată aşezat la volan, Hyundai şi Skoda sunt mult mai apropiate una de cealaltă. Nu-i de mirare, ele fac parte din crema segmentului, ambele străduindu-se să concureze premiantul clasei, Golf. Ambele la fel de confortabile, cu scaune ferme, având plaje de reglaj generoase. Comenzile sunt în mod deosebit intuitive, evitând astfel situaţii în care mâna bâjbâie ezitantă. „Unde era oare… – aşa ceva nu există aici. În special i30, care de ani buni face progrese incredibile, de la maşina de calitate îndoielnică la rivalul de drept al lui Golf, are la această generaţie un cockpit care preferă comenzi perfecte în locul electronicii celei mai moderne. Dezavantajul: informaţiile în timp real privind blocajele vin doar prin telefonul mobil, comanda vocală are o funcţionalitate limitată, iar WLAN nu există deloc. Cine poate renunţa la aşa ceva poate să se aştepte la fiabilitatea cea mai bună – după cum a dovedit în testele de anduranţă Auto Bild.
O idee mai modernă este şi tehnologia de sub capota Octaviei. Motorul de 1,5 litri dezvoltă cu 10 CP în plus, sprintează mai rapid şi reuşeşte să asigure pe autobahn o viteză maximă mai mare. În plus, Skoda pare mai sprintenă, chiar dacă numai cu o idee. În schimb, motorul său funcţionează o idee mai aspru.
Cât de blând „toarce, în schimb, Hyundai! Ai putea crede că unitatea turbo de 1,4 litri este o pisică răsfăţată, el toarce atât de silenţios şi de relaxat, încât la viteza de 180 km/h se aude doar zgomotul discret de la vânt. În aceeaşi situaţie, Octavia foşneşte ca o pădure de foioase pe furtună, dar are o suspensie mai confortabilă. Însă modelul de test este echipat cu trenul de rulare adaptiv (DCC), care îşi schimbă caracterul la o apăsare de buton: blând cu denivelările în modul Comfort, ferm şi atletic pe modul Sport. |n schimb, Hyundai are o suspensie cu un reglaj mai sever, astfel că denivelările le transmite sportiv mai departe, în interior. Acesteia i se potriveşte cutia de viteze inspirată şi direcţia care, în ciuda volanului mai mare, informează foarte precis ce se întâmplă la puntea faţă.
Coreenii evoluează deci la dinamica rulării la fel de rapid ca şi la calitatea de fabricaţie: oriunde te uiţi sau pui mâna, totul se potriveşte, iar îmbinările nu produc zgomote, chiar şi la trecerea pe străzi foarte deteriorate. Cu echiparea Exclusive, multe dotări sunt oferite în standard, dar absenţa unei liste de echipamente opţionale poate deveni şi frustrantă, atunci când descoperi că Hyundai nu oferă pentru i30 Fastback faruri cu LED sau xenon.
Cu echipări apropiate, Hyundai costă cu 3.500 de euro mai puţin şi vine cu faimoasa garanţie de cinci ani, în timp ce Octavia impresionează prin mărimea sa. În final, Fastback este un i30 mai modern, mai practic, iar Skoda se apropie de limitele clasei medii.
Verdict
În final, Hyundai este totuşi mai mult fastback decât hatchback: mai scurt, mai uşor, mai manevrabil şi echipat mai generos decât uriaşa Octavia. Skoda rămâne un Golf mai practic, în timp ce Hyundai este un i30 mai pretenţios.
Hyundai 30 Fastback 1.4 T-GDi 7 DCT Exclusive 19.736 euro Skoda Octavia 1.5 TSI ACT DSG Style 21.932 euro
Avans (20%) 3.385 3.815
Perioadă de finanţare (luni) 48 48
Rată lunară (valoare reziduală 0) 340 203**
*Toate preţurile sunt exprimate în euro. Cu excepţia cotaţiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotaţii de leasing sunt orientative. **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru SKODA Octavia Style 1.5 TSI DSG 150 CP, preţ 19.074 euro fără TVA cu bonus financiar scăzut, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanţare 48 luni, avans 20% (3.815 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,59%, volum finanţat 15.259 euro, rata nu include CASCO şi TVA. Oferta se adresează persoanelor juridice şi se supune unor termene şi condiţii.