In 1996, Citroën a inaugurat un nou segment de piata. Prima generatie Berlingo, care se vinde inca si azi sub numele de Berlingo First, a creat segmentul de masini pentru timpul liber.
Alternativa la breakuri si monovolume, acest tip de masina ofera un volum de incarcare mai mare decat un break sau un monovolum. De aceea, este potrivita atat ca masina de familie, fiind foarte incapatoare, cat si ca masina de munca, avand o sarcina utila la nivelul unei utilitare compacte. „Createur dautomobiles, Renault a propus – la mai putin de un an distanta dupa Berlingo, in 1997, modelul Kangoo.
Desi Kangoo a aparut ceva mai tarziu decat Berlingo, totusi Renault a fost cel care a venit cu principala inovatie in segment, propunand in premiera usa laterala culisanta. La primele Berlingo, pasagerii care doreau sa acceada in spate trebuiau sa foloseasca usile fata, la fel ca la o masina cu doar doua usi. In vara anului 2008 s-au lansat noile generatii Kangoo si Berlingo. Mai mari ca vechile generatii, ambele modele vin cu un design mai fluid, mai aproape de o masina de familie decat de o utilitara.
Conceptul de spatiu
Volumul de incarcare oferit este si mai mare ca in trecut: intre 675 si 3.000 litri la Berlingo si intre 660 si 2.688 litri la Kangoo. Lor li se opune o referinta a categoriei: VW Caddy, a carui capacitate de incarcare variaza intre 750 si 2.850 litri. Caddy este cu 2 cm mai lung decat Berlingo si cu 19 cm mai lung decat Kangoo, avand cel mai mare volum de incarcare cu toate scaunele montate, in timp ce Berlingo ofera cel mai mare volum maxim.
Standard, Caddy si Kangoo au hayon. Optional, pentru o suma derizorie, pot fi obtinute doua usi batante spate, disponibile si la Citroën, tot pentru o suma mica. Kangoo si Berlingo au standard doua usi laterale culisante, la Caddy Kombi a doua usa culisanta fiind optionala pentru 348 euro (standard la Caddy Life). Insa Caddy are un avantaj fata de francezi, pentru ca are cea mai mare deschidere a usii laterale culisante: 72 cm fata de 67 cm la Kangoo si Berlingo. Berlingo, in schimb, are cea mai joasa margine de incarcare: de 54 cm.
Modularitatea ar trebui sa fie un punct forte la acest gen de masini. Dar nu este. Nu exista scaune individuale sau alte lucruri tipice monovolumelor de ultima generatie. Dar totusi, Renault are o inovatie interesanta: prin rabaterea spatarului, sezutul banchetei coboara in jos si se creeaza o suprafata perfect plana. La celelalte doua, se rabate sezutul si apoi se pot ridica fractiunile banchetei pe verticala. Prin faptul ca scaunele nu mai ocupa loc in interior, Kangoo ofera, la mustata, cea mai mare lungime interioara maxima, de 1,72 metri, desi este cel mai scurt model din test. In schimb, cea mai mare latime utila o are Berlingo (1,20 metri), iar cea mai mare lungime interioara cu toate scaunele montate este la Caddy (0,94 metri).
De asemenea, Caddy este campion la sarcina utila. Cine vrea sa schimbe destinatia acestor masini si sa le foloseasca si pentru munca, optiunea numarul unu este Caddy, a carui sarcina utila, de 640 kg, este mult mai mare ca a lui Berlingo, si mai ales Kangoo.
Dimensiuni Volkswagen Caddy Kombi (mm) |
Dimensiuni Citroen Berlingo (mm) |
Dimensiuni Renault Kangoo (mm) |
Forma caroseriei lui Kangoo cu montantii curbati creeaza o mare senzatie de spatiu, desi, in realitate, nu este mai mare decat concurenta, din cauza ca bordul lui Kangoo este foarte masiv si foarte lat. Cel mai bine se sta in Caddy. Are cea mai joasa pozitie de condus, iar scaunele sunt confortabile si ofera o sustinere laterala foarte buna. Berlingo dispune, de asemenea, de scaune mari si confortabile, dar cu o sustinere laterala medie. In schimb, in Kangoo, scaunele sunt prea moi si au sezutul mult prea scurt. Aceeasi critica o avem si pentru bancheta spate la Kangoo, sezutul ei fiind prea scurt, lucru exprimat si de cifre.
Altadata o specialitate Renault, toate trei competitoarele din test au compartimente in podea in dreptul locurilor spate. De asemenea, exista numeroase spatii de depozitare. Sertarul din plafon este, de asemenea, un standard, in timp ce Berlingo este campionul spatiilor inteligente din bord. Le amintim pe cele din lateralele consolei centrale si pe cel din spatele indicatoarelor de bord.
Desi are un layout tipic unui model clasic cu schimbatorul in podea, Caddy are cea mai ergonomica plansa de bord. Kangoo si Berlingo au schimbatorul in consola dar climatizarea la Berlingo si sistemul audio la Kangoo sunt plasate prea jos si sunt obturate, intr-o anume masura, de schimbator. In plus, cunoscutul sistem audio de la Renault a fost criticat de nenumarate ori pentru butoanele mici si ergonomia slaba.
Propulsie
Motorul diesel este cea mai buna combinatie pentru astfel de modele. In testul nostru se infrunta doua motoare de cilindree redusa cu tehnica commonrail (Renault si Citroën) contra unuia cu cilindree mai mare si sistem pompa injector (VW).
Deoarece Berlingo nu se ofera in Romania si in versiunea 1,6 HDI de 110 CP, am luat in test modelul de 90 CP. Insa el nu este inferior ca performante celorlalte doua modele. Accelereaza aproape la fel de bine, desi are 15 CP in minus.
La reprize, VW Caddy are cele mai bune reprize, urmat de Renault si Citroën. Renault este usor avantajat pentru ca reprizele au fost masurate in treptele a patra si a cincea, a sasea treapta prezenta doar la Renault fiind foarte lunga.Surprinzator, desi motorul lui Renault beneficiaza de tehnica commonrail, si pe Clio, de exemplu, este mai silentios, pe Kangoo este destul de zgomotos, nivelul general de zgomot fiind cel mai ridicat din test, chiar mai mare decat la Caddy. Motorul lui Renault este si cel mai setos, consumand destul de mult. Explicatia este simpla: din cauza cilindreei mici, el functioneaza de multe ori aproape de sarcina maxima si acest lucru se plateste.
Tren de rulare
Toate modelele din acest test au o inaltime destul de mare si din aceasta cauza centrul lor de greutate este plasat mai sus. De aceea, niciunul dintre ele nu este un maestru al virajelor. Totusi, Caddy are ruliul cel mai mic, suspensia cea mai ferma si directia cea mai precisa si incisiva. Berlingo ofera cel mai bun compromis pentru suspensie. Amortizeaza foarte bine denivelarile scurte si are un ruliu moderat. Si Renault este confortabil la trecerea peste denivelari scurte, dar ruliul caroseriei este prea mare, iar directia este destul de indirecta.
Sistemul ESP este optional la toate modelele, dar este recomandabil sa optati pentru el, deoarece masinile au inertie destul de mare, din cauza masei si gabaritului.
Renault are cele mai slabe frane. Explicatia este si una tehnica: este singurul model din test care nu are discuri ventilate pe fata. La o masa totala de aproape 2 tone, este o eroare impardonabila. Si, in plus, dozarea pedalei de frana este neliniara, o apasare cat de mica a pedalei generand o reactie intempestiva a servofranei.
Costuri
Din punctul de vedere al pretului, Renault este cel mai ieftin, urmat de Berlingo si Caddy. La raportul pret/puncte, cel mai bun compromis il ofera Berlingo. Acesta este si cel mai ieftin in versiune de baza, dar are si cea mai sumara echipare standard. Caddy este scump si in versiune standard si are si optionale scumpe, plus un impozit mai mare, din cauza pretului, si un Casco mai scump, din cauza pretului mai mare.