Mercedes si BMW sunt mereu in cautarea perfectiunii si cu fiecare model nou lansat sunt tot mai aproape de a o atinge. Chiar daca nu si-au concentrat mereu atentia asupra acelorasi detalii ale modelelor create, concurenta dintre cei doi mari constructori a fost acerba.
BMW a excelat intotdeauna in ceea ce priveste motorizarile, trenul de rulare, dinamica, iar Mercedes a construit unele dintre cele mai elegante, mai rafinate si mai confortabile masini.
In acest comparativ, am testat un BMW 320d ce produce 177 CP si un Mercedes C 220 CDI de 170 CP. Ambele masini din test au avut cutii de viteze automate, insa daca cea prezenta, pe 320d, dispune de sase trepte, cea de pe C 220 CDI este disponibila doar cu cinci rapoarte.
Interioare cu materiale premium
Una dintre primele impresii din test a fost creata de designul Clasei C de la Mercedes si putem spune ca designerii au reusit sa realizeze un desen fara greseala. Asta nu inseamna ca masina va placea oricui, ci doar ca orice element, muchie sau detaliu regasit pe masina se imbina perfect in imaginea generala a Clasei C.
Masina este „fluida, denota eleganta si are prestanta de a fi prezenta in orice cadru oficial. In interior, totul se poate rezuma doar prin a spune „Mercedes. Materialele folosite, imbinarile, senzatia la atingere sunt la nivel foarte inalt, iar senzatia de lux este atot prezenta.
Pozitia comenzilor din interior este foarte buna, cu o singura exceptie, specifica tuturor modelelor Mercedes: maneta de semnalizare este plasata mult prea jos pe coloana de directie si nu poate fi accesata cu usurinta.
Clasa C se poate lauda cu un tren de rulare care reuseste sa ofere un confort foarte bun atat ca amortizare, cat si ca nivel de zgomot la trecerea peste denivelari. Directia necesita o forta moderata pentru folosire, insa, in anumite momente, nu transmite suficiente informatii soferului. La viteza constanta, zgomotul interior este mai mic in Clasa C decat in Seria 3, insa in timpul acceleratiilor, propulsorul este destul de galagios.
C220 CDI: confort foarte bun la rulare
Motorul raspunde bine solicitarilor si este foarte vivace, mai ales in palierul 2.000-3.000 rpm, unde cuplul de 400 Nm se simte din plin. In partea de sus a turatiilor, motorul dezamageste putin pentru ca, dupa aproximativ 3.800 rpm, forta cu care trage scade considerabil.
De asemenea, consumul inregistrat a fost considerabil mai mare decat al oponentului din test. Aceste probleme vin insa dinspre cutia de viteze care, pentru anul 2008, este una depasita. Din cauza faptului ca dispune de doar 5 rapoarte, cutia este etajata mai lung si acceleratiile sunt penalizate. De asemenea, setarea electronicii cutiei nu este, nici ea cea mai fericita. In majoritatea timpului, motorul merge subturat, deoarece cutia schimba in treapta superioara imediat ce se ridica piciorul de pe pedala de acceleratie, indiferent de turatia motorului din momentul respectiv. Astfel, se pierde timp cand este nevoie de o acceleratie mai rapida, lucru imposibil de realizat fara retrogradarea unei trepte.
Modul Sport de care dispune cutia nu rezolva prea multe, comportamentul fiind prea putin modificat. Cu un trafic ca cel din Romania, sunt destule situatii cand ai nevoie sa te misti rapid. Dinamica pe drumuri virajate este buna si, chiar daca tractiunea este pe puntea spate, masina ramane, cu ajutorul sistemului ESP-ului, aproape neutra. Interventia sistemelor electronice apare destul de repede, la cea mai mica pierdere a aderentei. Chiar daca sistemul de control al stabilitatii este oprit de la butonul de pe bord, acesta intervine cand masina tinde sa piarda prea mult aderenta.
320d: Cutie automata foarte rapida
Seria 3 a primit recent un facelift care a adaugat elemente de design ce fac masina mai agresiva in exterior. Muchiile de pe capota sau farurile si stopurile cu leduri sunt printre cele mai importante detalii noi.
In interior, ambianta nu se ridica la nivelul Clasei C, designul fiind parca prea simplu. In ceea ce priveste calitatea materialelor sau a finisarilor, totul este asa cum trebuie sa fie intr-un BMW. Adica fara greseala.
In spate, spatiul disponibil pentru genunchi este mai mic decat in Clasa C, insa la nivelul capului spatiul este similar pentru ambele modele. Pozitia la volan este mai joasa in Seria 3, lucru ce permite soferului sa simta mai bine masina aproape de situatiile limita.
Motorul diesel de 2 litri al Seriei 3, dezvolta 177 CP si 350 Nm, este foarte elastic si ofera suficiente rezerve de putere. De asemenea, consumul obtinut in test a avut o valoare foarte buna. Propulsorul BMW-ului este ajutat foarte bine de cutia automata cu sase rapoarte. Acesta schimba treptele foarte repede la orice fel de solicitare, chiar si atunci cand se retrogradeaza trei trepte.
Modul Sport al cutiei de viteze mentine turatia motorului sus in ture si chiar in frana de motor, lucru ce nu se intampla la modelul concurent. Daca se tine apasata la podea pedala de acceleratie, iar cutia este lasata sa schimbe treapta singura, la BMW acest lucru se produce la 4.800 rpm, pana unde motorul trage foarte bine, fata de doar 4.300 rpm pentru Clasa C.
Directia Seriei 3 este mai comunicativa si ofera informatii foarte bune soferului. Desi Clasa C are distante de franare mai scurte, la Seria 3 pedala ofera posibilitatea unei dozari mai bune a fortei de franare. La Seria 3, suspensia este mai tare si mai putin confortabila, dar in viraje ofera o viteza mai mare de trecere.