Clasa E este un model crucial pentru Mercedes, care nu scuteste niciun superlativ cand aduce vorba de limuzina sa. Mercedes considera ca noua Clasa E marcheaza noi standarde in ceea ce priveste siguranta si confortul. De obicei, nu luam in seama ce spune marketingul si vrem sa ne convingem cu ochii nostri.
La primul test cu E 250 CDI pe strazile din Romania si prima comparatie in avanpremiera fara masuratori pe circuitul Bridgestone de langa Roma, ne-am convins ca Mercedes chiar spune adevarul. De mult nu am mai avut la test o limuzina de clasa mare atat de confortabila. Acum insa este vorba de secunde, centimetri, euro, puncte si Clasa E trebuie sa arate de ce este in stare. La test participa concurentii traditionali ai lui Mercedes Clasa E: Audi A6 si BMW Seria 5, care formeaza impreuna trioul fruntas al clasei mari premium.
Caroserie
Noua Clasa E este si mai spatioasa decat fosta generatie. In fata, nu sunt diferente prea mari fata de BMW sau Audi, spatiul oferit fiind comparabil. In spate insa, exista diferente: E 250 CDI este ceva mai spatios. Desi diferentele de dimensiuni nu sunt semnificative, Clasa E ofera o senzatie de spatiu mai degajat.
In ceea ce priveste calitatea, Audi este lider in continuare. A nu se intelege ca celelalte modele nu au o calitate de top. Dar pur si simplu, Audi atinge perfectiunea la acest capitol. Clasa E se apropie prin finisare si materiale mai mult de Clasa C si GLK decat de Clasa S. Pe de alta parte, sa dam Cezarului ce-i al Cezarului. Noul Mercedes este, fara comentarii, cel mai sigur automobil din acest trio: sistemele de asistare in caz de oboseala, capota motorului activa pentru siguranta pietonilor, airbag-ul pentru genunchii soferului si sistemul PreSafé sunt oferite standard. Iar optional, se pot obtine si mai multe echipamente de siguranta activa, insa cu preturi pe masura: sistem Night View sau faruri adaptive inteligente.
Propulsie
Modernul diesel in patru cilindri de la Mercedes supraalimentat cu doua turbine de 204 CP ne-a placut foarte mult la Clasa C si la primul test cu E 250 CDI. Este de la sine inteles ca in E 250 CDI motorul bi-turbo are mai mult de munca decat in C 250 CDI.
Gratie supraalimentarii in cascada cu doua turbine, acest mic motor ofera un cuplu maxim de 500 Nm inca de la 1.600 rpm. Aceasta este una din explicatiile pentru dinamica lui E 250 CDI. Desi are doi cilindri in minus si o cilindree mai mica, Mercedes are acceleratii si sprinturi comparabile cu Audi si BMW. Totusi, dieselul BMW de 3 litri, degonflat de la 231 CP la 197 CP in cazul lui 525d, in combinatie cu faimoasa cutie automata ZF in sase trepte, scoate in evidenta care sunt limitele motorului Mercedes cu patru cilindri si ale cutiei sale automate cu doar cinci trepte (1.850 euro fara TVA).
Motorul BMW pare mai vioi si se armonizeaza mai bine cu cutia automata, care schimba lin si mai rapid ca Mercedes. In schimb, cutia lui E 250 CDI pare mereu adormita. Surpriza vine insa la masurarea consumului: micul motor de la Mercedes a consumat 7,5 l/100 km in test, adica la fel cu masivul motor de trei litri si sase cilindri al lui BMW. Cu un consum in test de 8,4 l/100 km, motorul V6 al lui Audi este putin mai gurmand, mai retinut decat cel de la BMW 525d, iar la turatii superioare functioneaza mai brutal si mai galagios. De asemenea, cutia Multitronic (2.264 euro fara TVA) reactioneaza intarziat in comparatie cu cutia ZF ultrarapida de la BMW.
Confort
Acest capitol este dominat in general de Mercedes, la care confortul este unul dintre atuuri. Noua Clasa E a confirmat ca in acest domeniu Mercedes este inca rege (vezi testul din numarul trecut). Insa in acest caz, masina de test a fost echipata cu trenul de rulare sportiv Direct Control (420 euro fara TVA).
Optiunea pentru Direct Control nu este fericita, pentru ca afecteaza confortul. Cu Direct Control, suspensia este mai rigida, mai zgomotoasa si trecerea peste denivelari transversale scurte se face mai brutal. In schimb, BMW se dovedeste foarte confortabil si suveran la drum. Trebuie precizat insa ca toate trei modelele au avut pneuri standard 225/55 R16, care in acest caz ajuta mult modelul bavarez. Cu suspensia pneumatica prezenta pe modelul de test, Audi este ceva mai confortabil decat Mercedes, dar pare mai moale decat BMW.
BMW puncteaza la confort si printr-un nivel de zgomot inregistrat de aparatele de masura putin mai redus, dar si in realitate perceptia este ca BMW este mai silentios. Aici, Mercedes nu are ce face: un motor cu patru cilindri nu va toarce niciodata ca unul cu sase cilindri. Nici la scaune nu se pot face prea multe diferente. Mercedes ofera adevarate fotolii, iar BMW are mai multa sustinere laterala.
La Mercedes recomandam scaunele multicontur (520 euro fara TVA). Totusi, BMW obtine victoria la capitolul confort, ceea ce reprezinta o surpriza. De „vina este suspensia Direct Control de la Mercedes.
Dinamica
La dinamica ne-am fi asteptat ca BMW sa fie pe primul loc, dar Mercedes este cel care face cea mai buna cursa. In acest caz, suspensia Direct Control si directia parametrica isi demonstreaza calitatile. Si datorita lor, Clasa E se conduce remarcabil de sigur, este usor de controlat in situatii extreme si este foarte manevrabil. Cu aceste optiuni, Mercedes este clar mai sportiv.
Sistemul ESP este setat perfect, intervine delicat, iar franele stabile completeaza tabloul. De clasa! Bineinteles, si BMW se conduce agil si este plin de viata, dar acesta cere mai mult de la sofer. Se simte mai nervos si directia incisiva reactioneaza un pic cam nervos. Cu tractiune fata, Audi subvireaza mai puternic si are un ruliu mai mare. Directia pare mai moale, iar sistemul ESP reactioneaza mai tarziu si brutal.
Costuri
Mercedes E 250 CDI cu o cutie automata costa 39.250 euro fara TVA, fiind cel mai scump. Cu directie parametrica si tren de rulare sport Direct Control, prezente pe modelul de test, se mai adauga 685 euro. BMW 525d cu cutie automata ajunge la 37.966 euro fara TVA, iar Audi A6 2.7 TDI cu cutia multitronic (Tiptronic este disponibila doar la quattro) costa 37.854 euro fara TVA. Cu conditii de garantie egale, BMW sta mai bine la costurile de intretinere, iar Mercedes are un avantaj la impozit, mai mic decat la Audi sau BMW.