La prima confruntare dintre noua generatie Mercedes Clasa E si restul clasei mari, au luat parte nu mai putin de 29 de reprezentanti ai conducerii editoriale din grupul revistelor Auto Bild. Terenul desfasurarii a fost circuitul de testare Bridgestone, aflat in apropiere de Roma.
Cumparatorul tipic al limuzinelor din clasa mare doreste confort, insa nu renunta la dinamism, este atent la detalii, apreciaza tehnologia avansata si designul stilat, este adeptul abordarilor sofisticate atat timp cat acestea nu degenereaza in complicatii nejustificabile, iar de cele mai multe ori isi conduce personal masina. Prin urmare, nu e chiar asa de simplu sa-l impresionezi suficient pentru a-l convinge sa faca o cheltuiala considerabila (pretul limuzinelor din clasa mare nu a fost niciodata ceva de domeniul superofertelor) si sa se orienteze catre produsul tau.
Caroserie
Primul factor de impresionare la vederea unui automobil este gabaritul. Mercedes s-a abtinut sa escaladeze cursa maririi dimensiunilor, asa ca lungimea sa este discret mai mica fata de a lui Jaguar XF sau a lui Audi A6. Vizual, limuzina Mercedes are destula „greutate, data de volumele cu caracter masiv, delimitate de contururi ferme. Nu s-a renuntat la profilul tipic al marcii in favoarea temei in voga – aceea de coupé cu patru usi (se regaseste la XF si S80).
In ceea ce priveste perceptia de calitate care se formeaza privind masina pe dinafara, Mercedes E 350 CGI se detaseaza de concurenta datorita acuratetei asamblarii detaliilor decorative fine. Designul exterior al modelelor Audi si BMW are mai putina prestanta si „glam, in timp ce XF si S80 mizeaza pe o nota sportiva.
Dimensionarea interiorului a fost facuta cu toata generozitatea pentru pasagerii din fata. Locurile din spate ofera spatiu mai mult decat suficient, superior fata de al tuturor modelelor din test, cu exceptia lui A6. Acesta dispune de ceva mai mult loc pentru genunchi. Dar aici intervine un alt punct discutabil: tunelul transmisiei de la A6 3.0 TFSI Quattro este mai intruziv in spatiul pentru pasageri decat cel de la E 350 CGI.
Propulsie
Mercedes E 350 CGI se aliniaza la tendinta motorizarilor cu sase cilindri si injectie directa, care ofera performante la nivelul propulsoarelor V8 de pana acum. Modelele care nu au facut acest pas sunt BMW 540i si Jaguar XF 4.2 V8. La Jaguar, apare consecinta defavorabila a unui consum ridicat, insa motorul BMW ramane o realizare de varf, fiind cel mai puternic motor din test, cu un caracter sportiv afirmat (reprize rapide la turatii ridicate) si un consum decent.
Propulsorul lui S80 T6 consuma destul de mult, dar in cazul sau observam ca stradaniile specialistilor de la Volvo s-au indreptat in alta directie: desi motorul suedez are cilindreea cea mai mica, caracteristica sa de cuplu la turatii reduse este cea mai buna (400 Nm deja disponibili la numai 1.500 rpm).
Motoarele cele mai moderne si mai potrivite cu pretentiile elitiste ale clasei sunt cele de la Audi si de la Mercedes. Rezervele de cuplu motor sunt foarte bune pe o plaja larga de turatie, iar consumul este redus. Desi motorul Audi are o caracteristica de cuplu superioara, Mercedes isi exploateaza mai bine rezervele de putere, datorita cutiei de viteze cu sapte trepte 7G-Tronic. Audi si Volvo dispun standard de tractiune integrala, motricitatea lor fiind astfel avantajata in conditii de aderenta scazuta.
Confort
La acest capitol, Mercedes E 350 CGI se detaseaza clar de celelalte patru modele. In privinta filtrarii vibratiilor si a altor perturbatii de frecventa inalta, suspensia limuzinei din Stuttgart nu are echivalent. Din acest punct de vedere, BMW este cel mai aproape, insa Mercedes se impune din nou cand se pune problema denivelarilor mai mari.
BMW si Audi au suspensii cu evidenta orientare sportiva, confortul la rulare pe denivelarile mai adanci fiind sensibil afectat. Dupa facelift, Audi A6 se comporta ca si cum mai-marii de la Ingolstadt ar fi cerut sa se obtina un comportament ca al modelelor BMW. Totusi, A6 3.0 TFSI Quattro ramane mai subvirator si mai putin confortabil pe denivelari scurte decat 540i. Jaguar si Volvo au suspensii care privilegiaza confortul, dar care permit oscilatii mai ample ale caroseriei si nu ofera tinuta de drum riguroasa de care dispun modelele germane.
In interior, confortul oferit de scaunele lui Mercedes E 350 CGI este excelent. S-a lucrat urmarindu-se foarte clar imbinarea unei sederi comode cu o buna sustinere laterala. La BMW si Audi, scaunele au fost tratate in maniera apropiata de genul tipic sport, fiind mai ferme.
Observatie pentru Volvo S80 si Jaguar XF: scaunele sunt relativ stramte si nu ofera destula sustinere laterala. Pasagerii din spate sunt cel mai bine tratati in Mercedes. Audi A6 este comparabil in privinta dimensionarii spatiului, insa bancheta nu este la fel de confortabila. BMW ofera mai putin spatiu pentru picioare, Volvo S80 nu sta foarte bine in privinta spatiului pentru cap, iar cei care vor lua loc pe bancheta din spate a lui Jaguar XF vor constata ca stau doar ceva mai bine decat intr-un coupé tipic (cu doua usi).
Caracter dinamic
Mercedes isi depaseste concurentii in materie de echipamente de siguranta activa. Printre altele, modelul din Stuttgart ofera un sistem cruise-control inteligent perfectionat (la care se adauga dispozitivul Brake Assist Plus), doua moduri avansate de utilizare a farurilor (Intelligent Light System si Adaptive Highbeam Assist), sistem Night Vision si, in premiera, sistemul Attention Assist, care evalueaza starea de oboseala a conducatorului.
Raspunsul masinii la comenzi nu mai lasa acea senzatie de inertie care se regasea la generatia precedenta, insa nici nu are spontaneitatea caracteristica lui BMW si Audi. In fond, sa nu uitam ca Mercedes ramane o marca de prestigiu. In privinta acceleratiei de la 0 la 100 km/h, numai Audi A6 3.0 TFSI este mai rapid decat Mercedes E 350 CGI.
Latura financiara
Pretul la care este propus modelul E 350 CGI nu este exagerat. Din contra, acesta contrazice reputatia de marca scumpa a lui Mercedes. BMW 540i si Jaguar XF 4.2 V8 sunt mai scumpe, iar Audi A6 3.0 TFSI este disponibil la un nivel de pret comparabil cu al lui E 350 CGI. Clar mai ieftin este doar Volvo S80 T6. Mercedes E 350 CGI mai atrage atentia prin cel mai economic consum mediu dintre masinile de fata.