Mercedes GLK vs BMW X3 – Lupta pentru suprematie

vezi galeria foto
Cu noul model GLK, Mercedes ataca BMW X3. Si in loc sa arate sportiv, asa cum este la moda, SUV-ul compact de la Mercedes afiseaza o tinuta clasica.

Cinci ani reprezinta o perioada mare de timp. Atat le-a luat celor de la Mercedes pentru a veni cu un concurent pentru BMW X3. Inginerii de la Mercedes au avut timp berechet pentru a crea un SUV compact mai bun decat X3. Asa ca asii ar trebui sa fie in maneca lui GLK. Oare va iesi invingator din aceasta lupta pentru suprematie?


Inainte de toate, trebuie sa facem un compliment. Dimensiunile compacte ale ambelor SUV-uri sunt placute privirii. Nu arata asa de masive si de provocatoare precum fratii mai mari, BMW X5 si Mercedes ML. Aici nu este vorba despre munti de tabla, ci despre masini rezonabile, multifunctionale, pentru timp liber si familie. In realitate, sunt doua modele inaltate si cu tractiune integrala. Cat sunt de utile, ramane de vazut.

Modelul celor de la Mercedes reuseste sa transmita dorinta de aventura, de libertate si drumuri neasfaltate. Este genul de masina cu muchii mai ascutite, care stilistic, inspira ceva situat undeva intre util, practic, dar si nobil; un GL in miniatura, cu o grila frontala masiva cu doua lamele si linii laterale modelate astfel incat sa transmita masculinitate.


GLK este mai impunator ca X3
Fara discutie, GLK-ul este o aparitie mai impunatoare decat X3-ul. Daca vorbim despre design, Mercedes are avantajul de a fi mai ingust iar, privit din spate, pare mai lat. Luneta si stopurile sunt mari iar tevile de esapament trapezoidale plasate pe laterale lasa impresia de masivitate.

Litera K din numele modelului vine de la „compact. Si este bine. Pentru ca Mercedesul are diametrul de bracaj mai mic cu jumatate de metru decat modelul concurent de la BMW. Mai mult, GLK-ul ofera mai mult spatiu interior, desi este cu patru centimetri mai scurt. Senzatia de spatiu este mai mare decat la X3, in ciuda dimensiunilor din exterior.


La Mercedes, locurile din fata, cat si cele din spate, par mai aerisite. Mainile, picioarele si capul au loc din plin. Scaunele, comode si mari, precum si pozitia inalta la volan, sunt aproape perfecte. Indiferent de dimensiuni, de la mic la mare, fiecare isi gaseste pozitia ideala. Imediat ce urca la volan, soferul simte ca este intr-un Mercedes. Schimbator, butoane, instrumente – cockpit-ul seamana foarte mult cu cel de la Clasa C, insa, prin formele mai patratoase, are un sarm de SUV. Din pacate, buzunarele usilor sunt prea mici, iar butonul de reglare al aerului conditionat este atat de jos, incat atunci cand il folosesti, iti este distrasa atentia de la trafic.


GLK este mai confortabil ca X3
Volumul portabagajelor celor doua este, practic, asemanator. Totusi exista diferente: Mercedes are podea dubla. Dedesubt, este un compartiment adanc – ideal pentru bocancii de munte, castile de bicicleta si alte unelte, care, in mod normal, nu ar trebui sa se rostogoleasca prin portbagaj. In afara de asta, GLK ofera o zona de in­carcare de maxim 1.550 litri, dupa rabatarea plana a spatarelor, in timp ce la BMW spatarele nu se pliaza complet. Materialele sunt bune pentru ambele modele, iar senzatia de calitate te insoteste la bordul ambelor modele.


Dar ce ar trebui sa faca BMW pentru ca X3 sa castige? Sa construiasca o masina si mai sportiva? Acest lucru este greu de realizat, dar X3-ul a fost lovit tocmai in punctul forte: dinamica. GLK-ul are o tinuta de drum ferma, dar este in acelasi timp si foarte confortabil (caracteristica de baza a casei) multumita suspensiilor adaptabile, care il fac mai placut, in detrimentul rigidului X3.

In testul nostru, confortul lui X3 a fost penalizat si pentru faptul ca masina era echipata cu jante de 19 inci. Diferenta de confort in favoarea lui GLK se poate observa cu lejeritate la rularea pe drumuri denivelate si la trecerea peste guri de canal, suspensia lui X3 nefiltrand la fel de bine ca cea a lui X3. Rotile de 17 inci din dotarea de serie a lui X3 promit un rulaj mai confortabil.


Desi este mai precis in curbe, Mercedesul este mai lenes. GLK 320 CDI are directie cu asistare variabila, in functie de viteza, dar la manevre bruste, soferul trebuie sa bracheze destul de mult. De asemenea, cutia de viteze automata in sapte trepte se simte mai bine in oras decat pe teren accidentat. Aceasta schimba vitezele lin, dar cateodata, ezita. Intr-un mod normal de conducere, schimbarea treptelor de viteza se realizeaza in jurul a 2.000 rpm. Nu e de mirare, deoarece cuplul maxim de 540 Nm al motorului diesel V6 este disponibil de la 1.600 rpm. V6 CDI pune suav in miscare GLK-ul, apoi il accelereaza puternic in 7,8 secunde pana la 100 de km/h si il ajuta sa atinga 230 km/h, in conditiile unui nivel de zgomot foarte redus.

In schimb, BMW X3 este mai zgomotos. Pe de alta parte insa, X3 reactioneaza mai spontan la apasarea pedalei de acceleratie. X3 are mai putini cai putere si un cuplu mai mic, dar, chiar si asa, pare mai vioi. Motorul, cutia de viteze si puntile formeaza un tot unitar. Cutia de viteze automata schimba aproape la fel de rapid ca si una manuala. BMW X3 ajunge la 100 km/h cu plecare de pe loc mai repede chiar decat declara constructorul. Dar pierde la distanta de franare care este cu doi metri mai mare fata de Mercedes GLK.

Pretul lui X3 3.0d pleaca de la 38.600 euro (fara TVA), dar cu cutie de viteze manuala si nu automata. In schimb, la Mercedes, cutia automata cu sapte trepte este standard pentru un pret de pornire de 38.500 euro (fara TVA). Tehnic, V6 CDI nu este un motor slab, dar este depasit de motorul lui BMW care urca mai repede in ture si consuma cu 0,6 litri mai putin. Mercedes consuma 9,4 l/100 km. Cam mult totusi.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE