POCNITORILE POLONEZE – precis aţi auzit de ele, sau nu? Sunt dezagreabile (şi ilegale). Zgomotoase şi periculoase. Nu vă atingeţi de ele!
În schimb, acestea sunt foarte legale, dar şi destul de violente: „rachetele’ compacte din Coreea şi Franţa. OK, nu sunt ieftine. Cea mai impozantă rachetă din Asia se numeşte Hyundai i30 N Performance şi costă de la 32.200 euro în sus, iar Peugeot 308 GTi, precum cel mai strălucitor galez, se poate obţine de la 31.714 euro în sus. Au un preţ destul de ridicat, însă livrează senzaţii pe măsură. Cum sună 272 de cai-putere extraşi din 1,6 litri (Peugeot)? Sau un cuplu maxim de 353 Nm (Hyundai)? Foarte important: artificiile de acest fel nu sunt doar o plăcere nerezonabilă. Compactele sportive de la Hyundai şi Peugeot reuşesc să îmbine spectacolul cu valoarea utilă din cotidian.
Să menţionăm şi o informaţie pe care nu se pune mare valoare când vorbim de hot-hatch-uri: capacitatea portbagajului – coreeanul se laudă cu 395 de litri, însă francezul câştigă detaşat, oferind o capacitate destul de mare pentru un hatchback: 420 de litri. Să trecem la lucruri serioase. În noul Hyundai pocnesc grozav 275 CP. Peugeot 308 GTi scoate ploaie de stele din eşapament. Deci, să aprindem fitilul şi să pornim.
La cele două rachete preia această sarcină un buton de pornire. Acest lucru este deja o dotare tipică în această ligă, dar în continuare drăguţă. Apăsăm scurt tasta, imediat Hyundai începe să „bombăne’ obraznic. Evacuarea asigură, după apăsarea tastei, un fundal sonor suplimentar – dar acest artificiu nu are nicio contribuţie efectivă asupra puterii oferite. Deci să-i iertăm această înşelăciune.
Motorului îi suflă o turbină twin-scroll viaţă abundentă. Pe fişa tehnică se menţionează un cuplu de 353 Nm – astfel se pune i30 în mişcare. În afară de alunecarea îmblânzită la primele două viteze, acest lucru se întâmplă foarte liniar şi accentuat, şi abia peste viteza de 200 km/h motorul de 2 l slăbeşte. Păcat: chiar dacă vitezele se opresc într-o poziţie finală plăcut de fermă, schimbării rapide îi stă în cale o transmisie încăpăţânată. Peugeot o face cu totul altfel. În 308 preia cârma un motor relativ mic, de 1.6 litri. Eroare? Nicidecum, agregatul pare mult mai harnic, turează nereţinut şi răpăie obraznic în limitator. Chiar şi la ultima treaptă de viteză el turează vesel şi absolut fără efort până în zona roşie. Este viteza de 250 km/oră, iar acul se tot balansează în zona roşie – într-un fel minunat de consecvent. Schimbătorul de viteze îşi face treaba pe trepte mai lungi, în schimb este mai maleabil.
Am alergat destul. E cazul să ne oprim. Hyundai face acest lucru foarte bine, Peugeot este chiar mai bun. Etrierele de frână fixe „muşcă’ foarte accentuat în enormele discuri ventilate – asta înseamnă motor-sport. Şi la virare mult mai uşorul 308 este mai incisiv. Nicio îndoială, şi lui Hyundai îi plac virajele. Însă pilotul intră un pic mai calm în viraj, iar la o viteză puţin mai mică, coreeanul o ia spre exterior, alunecând pe roţile din faţă. La aceeaşi rază, Peugeot 308 „muşcă’ mai vehement asfaltul. În plus, dacă pilotul apasă scurt pedala de acceleraţie, maşina reacţionează la această alternanţă de sarcină cu un impuls de cuplu ajutător. Pe scurt: mai multă viaţă, mai multă precizie la virare, mai multă plăcere la volan. Piloţilor cu ambiţii sportive le va plăcea exact acest lucru. i30 N, în schimb, răsfaţă cu alte jucării. Astfel, caracterul de rulare poate fi influenţat în mai multe feluri. De exemplu, comanda motorului poate adapta mărirea turaţiei la retrogradarea vitezelor. Efectul diferenţialului autoblocant este variabil, amortizoarele se pot regla de la ferm la şi mai ferm, chiar şi sonorul are mai multe octave. Hyundai câştigă întrecerea tehnică şi oferă o concurenţă dură, dar Peugeot se remarcă prin performanţe şi experienţa oferită şoferului. Designul este o chestiune de gust, deci rămâne de văzut cine va prefera coreeanul agresiv şi cine va alege francezul care doar pare cuminte.
Verdict
În total 547 CP, distribuiţi pe două rachete compacte – acesta este cel mai bun test de început de an pentru amatorii de benzină. Este limpede: cele două tipuri dau un spectacol pe cinste. Dar Peugeot „ne-a aprins’ ceva mai mult. Fără jucăriile pe care le are de oferit Hyundai, el se aprinde pur şi simplu avid şi entuziasmează şi fără eşapament cu clapetă sau tertipuri ale servodirecţiei. Pe scurt: cei preocupaţi de utilizare cotidiană şi atitudine se pot orienta către Hyundai i30 N, dar cunoscătorii vor alege mereu 308 GTi.