Break-urile compacte reprezinta un concept traditional, dar pe care mai recentele van-uri, hatchback-uri sau SUV-uri moderne de gabarit comparabil nu au ajuns sa-l puna in umbra.
Van-urile si SUV-urile au centrul de greutate mai sus decat modelele break, asa incat comportamentul lor dinamic este dezavantajat intr-o comparatie de acest fel. SUV-urile sunt, oricum, mai scumpe si mai mari consumatoare in comparatie cu break-urile. Cat despre modelele hatchback, acestea nu se compara cu break-urile in privinta lungimii utile a interiorului si nici a volumului maxim de incarcare.
In plus, break-urile nu sunt, in general, propuse la preturi exagerate. Atunci cand sub capota din fata a unui model break se afla o motorizare turbodiesel, se poate vorbi despre un caracter practic complet, intregit de buna caracteristica de cuplu si de consumul redus, specifice acestui tip de propulsor.
Tendinta de reducere a cilindreei motoarelor (asa-numitul „downsizing), care s-a facut observata in ultimul timp la mai toate clasele de automobile, aduce in atentia noastra diesel-urile „mici din ofertele Ford, Kia, Peugeot, Renault si Volkswagen. Fara indoiala, printre cele mai interesante argumente ale masinilor din test nu se vor numara si acceleratiile rapide.
Dintre toate tipologiile de automobile accesibile la sume de ordinul a 20.000 euro, break-ul compact ramane „cel mai bun prieten al familiei de pana la cinci persoane.
Veteranul reuniunii actuale este Ford Focus Turnier, iar Volkswagen Golf VI Variant este unul dintre nou veniti. Kia Ceed SW sustine punctul de vedere extrem-oriental pe tema respectiva, in timp ce oferta franceza include doua propuneri stilate: Peugeot 308 SW, un vehicul surprinzator de spatios, si noul Renault Megane Sports Tourer, model tentant prin imbinarea de stil dinamic-novator cu o latura practica destul de bine pusa la punct. Aceste cinci multitalente au ocazia sa arate de ce sunt in stare pentru a ne face viata de zi cu zi mai usoara.
Locul 5 – Peugeot 308 SW HDi 110
Campionul spatiului util
Configuratia cocheteaza cu ideea de van, insa finisarea detaliilor nu e impresionanta.
Tehnic, acest model corespunde categoriei break compact. Dar la limita. Daca ne uitam cu atentie, 308 SW are un concept de frontiera, imbinand caracterul de break cu cel de van.
Automobilul e cu vreo cinci centimetri mai inalt fata de celelalte modele, parbrizul coboara spre capota la fel ca la un van, iar pe randul din spate sunt trei scaune individuale care pot fi rabatate sau scoase din masina. Din acest punct de vedere, Peugeot este mai modulabil decat concurenta, iar spatiul interior, mai ales la cap, este generos. Datorita pozitiei de sedere inalte, copiii se vor simti foarte bine aici. Peugeot 308 SW va fi apreciat cel mai mult pentru capacitatea sa de incarcare.
Portbagajul este semnificativ mai incapator decat in cazul concurentei, lucrurile stand la fel si in privinta volumului util maxim. Comportamentul rutier este ferm si riguros indiferent de gradul de incarcare. Cine se asteapta la confortul tipic frantuzesc, atunci este dezamagit de Peugeot pe strazile proaste, cu denivelari scurte si frecvente. O anume imprecizie a directiei si rotirea prea usoara a volanului de mari dimensiuni sunt alte doua detalii neplacute.
Turbodieselul nu ofera reprize prea rapide, insa este rafinat si silentios. Consumul mediu din test a fost cel mai ridicat. Peugeot sufera si la capitolul siguranta, fiind singurul la care sistemul ESP este doar optional.
Locul 4 – Kia Ceed SW 1.6 CRDi 115
Campionul pretului redus
Automobilul coreean este pentru cei sensibili la nivelul pretului si la garantia extinsa.
Nu mai este o noutate ca modelele coreene reprezinta oferte competitive in toate clasele. Kia Ceed SW nu dezamageste in segmentul break-urilor compacte, oferind spatiu interior din plin. Spatiul pentru bagaje nu-i cel mai mare, dar este mai mult decat suficient.
Vestea buna: Kia Ceed SW e ceva mai ieftina decat concurentii sai, cel putin raportat la nivelul de dotare. In interior, calitatea asamblarii este exemplara, insa finetea materialelor arata cum a fost posibila obtinerea pretului tentant. Sa punem pe seama unei tuse de sportivitate faptul ca turbodieselul de 1,6 litri se dovedeste viguros, capabil sa urce destul de rapid in ture dar, in acelasi timp, este galagios. Nu-i cel mai rafinat propulsor din test, insa este cel mai puternic.
Suspensia rigida poate fi asociata aceleiasi idei, insa caracterul subvirator evident, reactiile de cuplu sesizabile in volan, asistarea directiei lipsite de feedback despre tendintele de mers si interventiile premature, oarecum violente, ale sistemului ESP arata ca nu avem de-a face cu un caracter dinamic bine pus la punct. Configuratia scaunelor, de asemenea, ramane perfectibila.
Nu apar diferente demne de mentionat in comportament atunci cand masina este incarcata. Cu titlu favorabil, citam conditiile de garantie: sapte ani sau 150000 de km. Aici, concurenta e clar in urma.
Locul 3 – Ford Focus Turnier 1.6 TDCi
Partenerul de incredere
Nu este cel mai nou, nici cel mai spatios, insa propune argumente de finete convingatoare.
Ford Focus Turnier ne demonstreaza ca inclusiv intr-un segment de piata foarte indepartat de tema dinamismului se pot gasi masini care sa ofere o conducere placuta si de acuratete meritorie.
Directia sa precisa constituie un exemplu de urmat pentru concurenta, asemenea dozarii foarte bine reglate a servoasistarii. In aceiasi termeni putem vorbi si despre dozarea bine aleasa a fortei de apasare pe pedala de frana.
Comportamentul rutier al lui Focus Turnier se preteaza foarte bine la o conducere rapida, raspunzand cu mare finete comenzilor si oferind o remarcabila stabilitate pe traiectorie. Pe langa agilitate, in favoarea lui Focus pledeaza si confortul la rulare. Cat priveste dimensionarea interiorului, Focus aterizeaza pe la mijlocul clasamentului.
In configuratia cu cinci locuri, portbagajul e cel mai mic din test, insa cei 503 l reprezinta o valoare convenabila la un vehicul familial. Aspectul placut al finisarii demonstreaza ca specialistii de la Ford au tinut, la modul serios, sa-si convinga clientela. Totusi, impresia de calitate nu atinge nivelul mai noilor modele Volkswagen sau Renault.
Rezervele de putere sunt nesperat de generoase, dar acest diesel face parte din categoria celor zgomotoase. O cutie de viteze cu sase trepte ar fi fost de preferat transmisiei cu cinci trepte lungi, insa Focus Turnier 1.6 TDCi e destul de performant si economic chiar si asa.
Locul 2 – Renault Megane Sports Tourer dCi 105
Stilat si comod
Desi, prin definitie, break-ul este doar un obiect util, francezii au alt punct de vedere.
Perfectionismul se poate manifesta si astfel: sa faci un break compact care sa nu arate aproximativ ca o cutie. Iata ca respectivul gen de automobil poate arata zvelt si elegant ca si un Megane Sports Tourer.
Desi pe dinafara nu s-ar zice, portbagajul sau este (masurat în litri) semnificativ mai mare decat cele oferite de Ford Focus Turnier sau Volkswagen Golf Variant. Nici spatiul pentru pasagerii din spate nu este constrangator. Totusi, sunt sesizabile cateva compromisuri. Linia pavilionului, descendenta spre partea din spate, afecteaza inaltimea interioara in zona portbagajului si a locurilor din spate. Nici vizibilitatea spre spate nu este dintre cele mai bune.
Acestea fiind spuse, pasagerii lui Megane Sports Tourer nu vor avea de ce sa se planga. Scaunele sunt confortabile, iar designul interior si calitatea finisarii compun o ambianta placuta. Megane pare un model de referinta pentru nivelul de calitate al actualei productii de automobile din Franta.
Si in privinta conducerii, modelul din test a demonstrat ca e competitiv. Inscrierea in viraje este destul de precisa, stabilitatea pe traiectorie este buna, iar propulsorul ofera o buna caracteristica de cuplu si acceleratii mai mult decat convenabile. Suspensia pune accent pe confort, nu pe fermitate. In virajele atacate sportiv se face simtita o usoara tendinta de subvirare, compensata eficient de ESP.
Comportamentul dinamic nu sufera alterari demne de atentie in cazul incarcarii masinii. Ar fi fost de preferat o ghidare mai precisa a schimbatorului de viteze si o rafinare a sunetului produs de motor in regimurile superioare de turatie.
Locul 1 – Volkswagen Golf 1.6 TDI
Cuminte si constiincios
Nu impresioneaza prin personalitate, dar corespunde foarte bine temei.
Nu latura estetica este punctul cel mai atractiv al masinii. Interesul pentru Golf Variant ajunge sa prinda contur clar abia dupa ce interactionezi cu masina. La bord, iei loc in acele scaune ferme, foarte bine configurate, ce ofera o excelenta sustinere a corpului. Finisarea lasa acel sentiment de soliditate de-acum traditional in cazul seriei Golf.
In mod normal (configuratie cu cinci locuri), volumul util al portbagajului nu figureaza printre referintele clasei, fiind doar cu putin mai mare decat cel oferit de Focus Turnier. Volumul util maxim e cel mai redus din test (totusi, valoarea sa e apropiata de 1,5 mc). Accesul la portbagaj este foarte practic, hayonul avand o decupare larga si o margine de incarcare joasa.
Propulsorul TDI de 1,6 litri s-a aratat a fi cel mai economic si mai silentios motor din acest test. Precizia directiei, raspunsul franelor si rigoarea cu care suspensia mentine contactul dintre roti si sol sunt exemplare. tinuta de drum este ferma, ceea ce avantajeaza stabilitatea pe traiectorie si controlul asupra masinii la limita.
Chiar daca unii vor fi de parere ca amortizarea putea fi mai putin dura, in favoarea unui mai bun confort la rulare pe denivelari mai mari, eficienta filtrarii denivelarilor scurte si frecvente nu lasa loc de comentarii. In regim de conducere sportiva, se face simtita o usoara tendinta de subvirare, lesne de corectat din volan. Ceea ce i-ar putea putea deconcerta pe cei care sunt tentati de Golf Variant ar putea tine de pretul oarecum ridicat, mai ales daca se ia in consideratie dotarea standard.