De oriunde l-ai privi, noul Scirocco atrage ca un magnet privirile invidioase ale participantilor la trafic sau pe cele pofticioase ale fetelor. Grozav! Masinile opresc in jurul nostru, iar intrebarile incep sa curga. „Cat? este cea mai insistenta.
Un lucru este clar: publicul este impresionat, iar cei care se gandesc la un Golf GTI au acum o optiune in plus. Nici nu ne mira succesul lui Scirocco. Designul cu fata agresiva si umerii lati ai caroseriei este atractiv si totul incepe de la un pret rezonabil. Scirocco iti ia ochii si, pe deasupra, mai este si practic. Dispune de un hayon veritabil, iar bancheta spate fractionabila este confortabila chiar si pentru adulti.
Totusi, caroseria de coupé presupune si compromisuri: inainte de a umple portbagajul, trebuie sa faci un antrenament serios cu gantere, pentru ca marginea de incarcare este foarte inalta. Iar pentru a cobori din masina in locuri de parcare inguste iti trebuie talentul unui contorsionist, deoarece usile sunt enorme.
Scirocco este mult mai ieftin
Pentru primul comparativ ne rasfatam cu versiunea de top, in care lucreaza motorul turbo de 200 CP de pe Golf GTI si cutia de viteze cu dublu ambreiaj DSG. Pretul de baza este de 21.192 euro fara TVA. Jantele late de 225/45R17 sunt standard, si chiar daca platim extra 672 euro fara TVA pentru suspensia adaptiva (DCC) si 129 euro fara TVA pentru Climatronic, ajungem la un pret rezonabil, de 21.993 euro fara TVA.
Care sa fie adversarul potrivit pentru Scirocco? Fara indoiala, este coupé-ul Seriei 1 de la BMW. Cel mai apropiat de Scirocco este 125i – cu 18 CP mai puternic, dar si mult mai scump, pretul fiind de 27.600 euro fara TVA.
Designul spatelui nu este cel mai inspirat, chiar daca unora li se pare clasic. Nu dispune de hayon, dar portbagajul este mai mare.
Dimensiuni BMW 125i Coupe |
Dimensiuni VW Scirocco 2.0 TSI DSG |
Interiorul este la fel de spatios ca si al lui Scirocco, dar pare mai aerisit, geamurile sunt mai mari, vizibilitatea mai buna. Ambianta interiorului reflecta bine diferenta de pret, in timp ce la Scirocco efectul „wow scade la intrarea in habitaclu. Cockpitul, mostenit de la Eos, este clar si ergonomic, fara a fi insa foarte incitant. Totul este unde trebuie, dar fara extravagante.
Sase in linie fara turbo pentru BMW
La acest pret e normal sa se fi facut economie undeva. In orice caz, nu la caii putere. Scirocco se avanta cu un asemenea entuziasm pe traseul de test, incat cei 200 CP par sa fie manati de forte supranaturale: in 6,3 secunde accelereaza de la 0 la 100 km/h, desi producatorul specifica 7,1 secunde.
Dupa cum stau lucrurile, soferului din 125i nu-i ramane decat sa priveasca in tevile duble de esapament. Si cu toate astea, motorul turbo al lui Scirocco nu pare deloc stresat. Trage puternic de la turatii joase si atinge usor 6.500 rpm. Cutia de viteze DSG este geniala: o apasare usoara pe padela din spatele volanului si treapta de viteza este schimbata instantaneu. Placerea este garantata.
Patru cilindri nervosi, cu turbo
Totusi, nimic nu este perfect: sunetul sportiv al motorului nu strica, dar nici nu trebuia exagerat cu bubuiala din esapament, de la 5.000 rpm in sus. Plus ca la modul automat al cutiei de viteze se mai putea lucra: in programul Normal, DSG schimba vitezele prea lent, iar pe Sport provoaca frecvent turatii inutil de mari. In BMW nu avem la dispozitie decat schimbatorul manual de viteze. Acest lucru ar putea fi chiar distractiv daca actionarea acestuia nu ar necesita aplicarea unei forte ceva mai mari.
In schimb, motorul cu sase cilindri in linie ne demonstreaza ca se poate crea atmosfera si fara turbo. Cu conditia sa nu fii timid cu pedala de acceleratie: abia de la 4.000 rpm ii simti adevarata forta, sunetul aristocratic si functionarea rotunda fiind incantatoare. Toate astea te fac sa treci fara probleme peste acceleratiile putin mai lente, mai ales ca si consumul este mai retinut (8,8 l/100 km in loc de 9,5 l/100 km la Scirocco).
Lui Scirocco ii place mai degraba sa joace rolul adolescentului rebel. La viraje, el se comporta ca un terrier scapat din lesa, adulmeca cu placere cele mai inguste curbe, nu se codeste prea mult, nu subvireaza neplacut, nu are ruliu, doar virezi si se inscrie pe traiectorie. Mai lat si cu centrul de greutate mai coborat, Scirocco este mai precis si mai stabil decat Golf GTI, desi 65% din greutate apasa asupra puntii fata.
Din acest punct de vedere, BMW este avantajat: repartizarea maselor intre cele doua punti este mai echilibrata, iar propulsia spate scuteste directia de influente de la tractiune. In realitate insa, 125i Coupé este o fire mai blanda, usor manevrabil, dar mai putin incisiv la curbe. Directia filtreaza mai mult si nu se simte la fel de sport ca la Scirocco. BMW este alternativa mai rafinata.
Daca, pe denivelari, VW isi maltrateaza pasagerii (indiferent de programul suspensiei adaptive), BMW ofera mai mult confort, are o suspensie mai flexibila si ruleaza mai silentios. Suficient pentru a invinge la final. La pret/puncte, Scirocco este insa investitia ideala.