Văzându-l prin trafic, nu ai zice că acest Logan din 2005 are ceva special. Și cu toate astea, sub caroseria albă, banală, se găsește o mașină 100% electrică, realizată de un pasionat. Iată povestea primului Logan EV. Ceasul trecuse de ora 15:00 când am intrat în Pitești, întârziat de lucrările de pe ultima porțiune din A1. Din fericire, adresa pe care o căutam era în zona industrială a orașului, aproape de autostradă. Traversez câteva intersecții și, într-un final, navigația îmi dă confirmarea mult așteptată: „Ați ajuns la destinație!.
Între porțile unei vechi hale, remarc posteriorul unui Logan alb, aparent banal. Chiar unul destul de prăpădit, pentru că pe sub spoilerul posterior nu se vedea nicio terminație a evacuării semn că și-a pierdut toba la un moment dat iar pragurile erau pătate de rugină. Însă inscripția „EV România de pe lunetă îmi confirmă că asta este mașina pe care o căutam. În întâmpinarea mea iese Marc Areny, care mă salută într-o română surprinzător de bună. „Uite, aceasta este mașina, spune el, în timp ce deschide portbagajul. În spatele banchetei se află o cutie cu capac din plexiglas. „Aici sunt 15 baterii cu litiu, iar în față mai sunt alte 15.
Aveam în fața ochilor, așadar, primul Logan cu propulsie electrică din lume! Mai impresionant este că nu a fost realizat de o echipă cu resurse nelimitate așa cum se întâmplă în curtea marilor constructori ci a fost dezvoltat de un pasionat autodidact. „Totul este pe internet, spune Marc. „Trebuie doar să știi unde să cauți.
În vârstă de 28 de ani, Marc Areny este un francez care s-a îndrăgostit de o româncă. Nimic neobișnuit până aici. Însă, după trei ani în care s-a împărțit între Franța și România, Marc a hotărât să se stabilească în Pitești. Iar motivul pentru care și-a lăsat țara natală pentru România este cu atât mai surprinzător: doar aici și-a putut împlini visul!
„Cum am ajuns să construiesc mașini electrice? Totul a început de când aveam 16 ani. Lucram într-o balastieră din Franța și am fost șocat de cât combustibil era consumat acolo în fiecare zi. Așa că am început să caut surse de energie alternative. Inițial am descoperit că uleiul vegetal poate fi un substituent foarte bun al motorinei.
În 2008, pe când abia împlinise 19 ani, Marc conducea deja o mașină alimentată cu ulei de gătit. Ba chiar avea și o rețea de colectare a uleiului folosit în restaurantele din Franța. Însă, deși se deplasa practic gratuit, nu se putea împăca cu gândul că polua atât de mult. Așa că a început să aprofundeze propulsia electrică. „Prima mașină electrică pe care am făcut-o a fost un Porsche 944 din 1985. L-am ales pentru că era ieftin, dar accepta multă putere.
Însă nu construcția efectivă a mașinii a fost problematică, ci omologarea ei în Franța. „Legislația franceză cere ca orice mașină modificată substanțial să treacă printr-un crash-test în momentul omologării, spune Marc, în timp ce privește către Porsche, pe care l-a adus între timp în garajul său din Pitești. „Practic, trebuia să distrug singura mașină pe care o făcusem. Așa că am decis să refac întregul proiect în România, unde RAR-ul nu protejează interesele marilor constructori. Am ales un Logan pentru că mi-am dorit să fie o mașină electrică accesibilă oricui.
Probabil că nerăbdarea mi se citea flagrant pe față, așa că Marc propune să îmi povestească mai multe despre Loganul electric în timp ce îl văd mergând. Interiorul nu diferă mult de cel al unui model obișnuit. În partea superioară a planșei de bord sar în ochi două instrumente suplimentare, iar în locul unui aerator central a fost montat un display multifuncțional.
Marc întoarce cheia în contact ca la orice mașină obișnuită, dar de sub capotă nu s-a auzit niciun electromotor. Apoi, spre uimirea mea, francezul a selectat treapta a doua de viteză fără a călca pedala de ambreiaj, apasă delicat pe accelerație și… Loganul s-a pus în mișcare. „Motorul electric nu se rotește decât atunci când accelerez, așa că nu am de ce să calc ambreiajul pe loc, ne spune el, în timp ce sprintează viguros către 50 km/h. „Nici nu este necesară cutia de viteze. Am în plan să refac mașina și să renunț la ea. Treapta a treia este suficientă dacă reglez motorul să dezvolte mai mult cuplu. Cu limitarea de turație la 6.500 rpm, poate atinge ușor 130 km/h.
Este incredibil cât de sprinten este acest Logan cu un motor electric de doar 30 kW. Iar la ridicarea piciorului de pe accelerație, recuperează energia de frânare exact ca o mașină electrică de serie, pe care o transferă înapoi în baterii. Și acum vine partea cu adevărat interesantă: cu o capacitate totală de 19,8 kWh, Loganul electric promite o autonomie reală de 150 km, iar încărcarea la o priză de 220 V durează 7 ore. „Cu un pic de atenție, poți ajunge chiar și la 200 km, spune Marc. „Iar oricât de vitrege ar fi condițiile climatice, mașina tot poate rula 100 km. Bateriile rezistă între 2.000 și 3.000 de cicluri, așa că sunt garantate pentru 300.000 km. Și cum mașina nu are nevoie de schimb de ulei, filtre și distribuție, singurele consumabile sunt anvelopele și plăcuțele de frână. Acestea din urmă rezistă și 100.000 km mulțumită frânării regenerative.
Considerând că m-am familiarizat suficient, Marc oprește și mă invită la volan. Îmi reglez scaunul, oglinzile, îmi pun centura, calc ambreiajul și selectez treapta întâi. Deh, obișnuința… Încerc să plec de pe loc ca într-o mașină obișnuită și sunt izbit instantaneu de cuplul viguros. Loganul acesta poate înjosi multe mașini la semafor, mai ales că pare banal. Deși lipsa servodirecției îmi dă bătăi de cap la început, Marc mă asigură că va rezolva acest aspect în viitor, cu o asistare electromecanică. Dincolo de acest aspect, rămân surprins cât de cursiv funcționează acest prototip realizat cu resurse minime de un amator. Iar cei 10.000 de euro pe care îi cere Marc pentru a monta pe orice Logan un kit similar pot fi amortizați în doar doi ani dacă mașina ar rula în regim de taxi, de exemplu. Viitorul ne bate la ușă, ține doar de noi dacă suntem pregătiți să-l primim înăuntru!
LOGANUL ELECTRIC ESTE CA UN PUZZLE LA SCARĂ MAI MARE
Absolut toate reperele montate pe mașină sunt universale și pot fi adaptate și pe alte modele. În funcție de nevoile fiecărui client în parte, poate fi dezvoltată o baterie cu capacitate mai mare, care oferă o autonomie îmbunătățită, sau, din contră, una de capacitate mai mică și implicit mai ieftină.
Baterie Li-FePO4 – Pe Loganul electric dezvoltat de Marc sunt montate 30 de astfel de baterii. Fiecare are o tensiune nominală de 3,3 V și un amperaj de 200 Ah, fiind garantate pentru minumum 2.000 de cicluri de încărcare. Asta înseamnă că acestea își vor păstra capacitatea inițială pe parcursul unui rulaj de 300.000 km.
Unitate de programare a sistemului de propulsie – cu aceasta poate fi setat, de exemplu, gradul de recuperare a energiei la frânare.
BMS (Baterry Management System) – aceste controllere administrează încărcarea și descărcarea bateriilor.
Display multifuncțional – afișează modul de funcționare al sistemului de propulsie.
Variator – transformă curentul continuu de la baterii în curent alternativ trifazic necesar motorului electric, alternând frecvența în funcție de apăsarea pedalei de accelerație.