Când vine vorba de Focus, cei de la Ford devin deodată mai serioși. Modelul lansat în 1998 a fost de două ori cea mai vândută mașină din lume (2012, 2013), fiind totodată considerat etalonul clasei în ceea ce privește dinamica și trenul de rulare. Nu mai puțin de 12 milioane de unități au fost comercializate global, dintre care 6,9 milioane pe continentul european. Actualizarea de la jumătatea ciclului de viață este una consistentă, subliniind încă o dată importanța lui Focus pentru producătorul american.
Este vorba, în primul rând, de noile motorizări diesel și pe benzină. Vedeta acestuia este unitatea EcoBoost de 1,5 litri, fabricată la Craiova. Aceasta este oferită în două trepte de putere – 150 CP și 182 CP, fiind semnificativ mai vioaie decât vechea unitate de 1,6 litri. La baza gamei avem unitatea premiată 1.0 EcoBoost în două versiuni de putere (100 CP și 125 CP). Pe frontul diesel, efectul globalizării are ca rezultat, de asemenea, înlocuirea vechilor unități de 1,6 litri cu altele noi de 1,5 litri, dezvoltând 95 CP și, respectiv, 120 CP. Acestea vor fi disponibile în România începând din trimestrul al doilea al anului viitor. Gama este completată de unitatea 2.0 TDCi, care, într-o primă versiune, dezvoltă 150 CP.
O versiune mai puternică este așteptată ulterior. Interesantă este introducerea unei noi cutii de viteze automate (cu convertizor de cuplu) începând de anul viitor, mai întâi pe motorizările pe benzină EcoBoost, inclusiv pe unitățile cu trei cilindri. Cutiile cu dublu ambreiaj PowerShift vor putea fi configurate în continuare pe motorizările diesel.
În ceea ce privește trenul de rulare, au fost operate modificări pentru a îmbunătăți răspunsul direcției în viraje, urmărindu-se totodată un confort mai mare la manevrarea volanului. Experiența pe care am avut-o la test drive-ul din Andaluzia confirmă un răspuns mai incisiv al direcției, dar în același timp o izolare mai mare a celui de la volan de suprafața de rulare.
În interior, o schimbare semnificativă a suferit-o planșa de bord, de pe care au dispărut numeroasele butoane de care ne-am plâns adesea. În locul acestora avem noul sistem de infotainment Sync 2 cu ecran tactil de dimensiuni generoase. Realizat cu tehnologie Microsoft, acesta permite controlul principalelor funcții prin comenzi vocale, cu toate că această facilitate este mai puțin relevantă în România. În materie de echipamente avem un nou asistent de parcare, care nu doar parchează lateral și perpendicular, ci știe să și scoată mașina din locul de parcare, în timp ce un sistem inteligent de iluminare (faruri adaptive) cu opt moduri de funcționare este oferit în premieră. Comportamentul dinamic la limită este controlat de un nou sistem de control al stabilității, care permite anticiparea tendințelor de supravirare și subvirare și corectarea traiectoriei aproape în timp real. Inginerii Ford numesc asta Enhanced Transitional Stability.
La primul contact cu noul Ford Focus, suntem impresionați de nivelul scăzut al zgomotului din habitaclu. Inginerii Ford au îmbunătățit izolarea fonică, precum și zgomotele și vibrațiile din trenul de rulare, sub acest aspect noul Focus fiind la același nivel cu modelele premium. Materiale fonoabsorbante suplimentare au fost introduse în pasajele roților, în podeaua mașinii și în portiere. În plus, amortizoarele au fost modificate pentru a absorbi mai eficient vibrațiile. Am condus la Malaga hatchback-ul cu motorizare EcoBoost de 1,5 litri/182 CP, precum și break-ul cu 2.0 TDCi/150 CP și ambele au un nivel de zgomot foarte scăzut în interior, inclusiv la viteze de autostradă.
Noul motor turbo de 1,5 litri este extrem de elastic, putând fi exploatat la regimuri joase de turație. Cu toate acestea, performanțele sportive nu apar mai jos de 3000 rpm, păstrând ritmul constant până la peste 5000 rpm. În majoritatea situațiilor este extrem de silențios, dar sonoritatea sa se face auzită în sarcină, având un timbru plăcut, ușor răgușit. Cutia de viteze manuală are o etajare lungă, ceea ce poate penaliza caracterul sportiv. Același lucru se poate spune și în cazul dieselului, chiar dacă impresia nu este la fel de pregnantă. În exploatare, dieselul este mai plăcut decât motorizarea pe benzină testată, beneficiind și de o suspensie mai confortabilă. Chiar și ca break, Ford „Focus rămâne extrem de stabil pe traiectorie, cu o parte frontală cusută parcă de asfalt și un spate care rămâne stabil inclusiv la alternanțele de sarcină.
Ford plusează la toate capitolele cu noul Focus, iar rezultatul este unul impresionant. Mai confortabilă și mai bine insonorizată, compacta din Köln rămâne un etalon al clasei în ceea ce privește dinamica rulării.