Un BMW in corp de Mini

vezi galeria foto

Mini BMW: platforma BMW, motoare BMW, electronica BMW, adica 100% BMW. Doar designul originalului a ramas. E bine, e rau? Primul drive test in Romania cu Cooper D si Cooper S.


 

Prima generatie avea motoare realizate in comun cu Chrysler, a doua avea motoare realizate in comun cu PSA pana la un punct, la primele doua generatii platforma utiliza subansamble si electronica BMW, dar nu dispunea de toate inovatiile tehnice de la BMW. A treia generatie pune punct oricaror compromisuri, fiind primul model construit pe noua platforma BMW cu tractiune fata destinata si Seriei 2 Active Tourer, dar si viitoarei Seria 1.

Pentru primul drive test in Romania am avut la dispozitie versiunile Cooper D si Cooper S (mai este disponibil Cooper si urmeaza in curand One si One D).


La deschiderea usii, prima impresie este „wow!’, dar nu un „wow’ pentru design, ci pentru calitate. Fata de vechea generatie, calitatea materialelor este un plus evident, neexistand nicio diferenta fata de limuzinele BMW. Plasticul moale de deasupra si de la baza bordului, insertiile de lemn din centrul bordului, pielea carbon black de pe scaune (823 de euro extra la pachetul Chili) si volanul multifunctional in piele (inclus in pachetul Wired 1.761 de euro) confera o ambianta interioara de prima clasa. La noul Mini nu mai exista nicio diferenta de calitate fata de BMW. Layoutul plansei de bord a ramas in mare parte acelasi, doar ca acum aceasta este mai functionala. Vitezometrul a fost mutat de pe display-ul mare si rotund, aflat in pozitie centrala, in locul clasic, fiind atasat deasupra volanului si flancat de turometru, comenzile pentru geamuri nu mai sunt sub forma unor comutatoare plasate pe consola centrala, ci se regasesc in forma clasica pe usa, iar in spatele schimbatorului a aparut cunoscutul controller inconjurat de comenzile tipice centralei iDrive de la BMW. Da, Mini are un sistem iDrive care seamana ca doua picaturi de apa cu cel de la BMW: aceleasi meniuri, aceleasi submeniuri, aproape aceeasi grafica si acelasi ecran cu display lat (8,8 inci la Mini). Ca si la BMW, exista acum un Driving Experience Control, cu modurile Eco, Mid (Confort) si Sport, care modifica raspunsul trenului de rulare si al suspensiei adaptive (521 de euro extra). Partea fun este asigurata de butonul de pornire rosu de pe consola centrala si de lumina ambientala ale carei culori se pot schimba. Culorile verde, galben si rosu pentru Eco, Mid si Sport sunt sugestive, dar celelalte nuante (se pot activa de la un buton de la plafoniera) sunt mai mult un joc de culoare decat un lucru practic.



Interiorul este clar mai aerisit si mai spatios. Pe hartie sunt doar 28 mm mai mult la ampatament, dar realitatea inseamna mai mult decat calculele hartiei. Acum, pasagerii din spate au loc unde sa isi puna picioarele, nu doar pentru ca a crescut ampatamentul, ci si pentru ca scaunele fata au spatarul scobit. |n spate, este loc suficient la cap, chiar si daca se comanda trapa panoramica. Sigur, noul Mini nu e un salon de conferinte, dar ofera un spatiu mai aerisit si mai confortabil. Bancheta spate este fractionabila 1/3-2/3 si ofera o sedere confortabila pentru doua persoane. Portbagajul a crescut cu 51 de litri, la 211 litri, are un compartiment util sub podea, suficient de adanc, bancheta se poate pozitiona si la verticala daca se doreste incarcarea unui volum mai mare, iar podeaua se poate fixa si ea intr-o pozitie aproape verticala. Pacat doar ca nu se creeaza suprafata plana de incarcare chiar atunci cand portbagajul are podea dubla.


Si acum marea intrebare: cum se conduce? Platforma noua, diesel in trei cilindri: se ridica acestea la pretentiile marcii? Intai sa vorbim de diesel. Apas butonul rosu si ascult. Micul diesel de 1,5 litri in 3 cilindri porneste linistit. La relanti se simte o mica vibratie, caracteristica unui trei cilindri’, care va fi insa greu perceptibila de un utilizator normal. Accelerez usor si orice vibratie dispare. Motorul toarce linistit si isi ascunde cu maiestrie sunetul de diesel. In combinatie cu transmisia automata cu 6 trepte (1.771 de euro), care inglobeaza in premiera si sistem start&stop, nu se simte niciun gol turbo. Comut pe manual in treapta a sasea de la 50 km/h si accelerez usor. Motorul urca de la 1.000 la 4.000 rpm perfect liniar. Aici e marele plus fata de fostul motor PSA, care avea un mic gol turbo pe la 1.700 rpm. La cifrele de performante nu sunt diferente mari (accelereaza cu 0,5 sec. mai repede si atinge o viteza maxima cu 8 km/h mai mare), insa in zona medie de turatii pare mai in vana decat motorul PSA. Iar mariajul cu transmisia automata e perfect. Nu am putut verifica consumul foarte magulitor anuntat de 3,7 l/100 km (cutie automata), deoarece modelul de test avea 0 km la bord si ar fi irelevant. La condus, impresioneaza directia electromecanica, care e absolut fabuloasa. Ofera un feedback perfect, se intareste in functie de viteza si este extrem de precisa. Trenul de rulare adaptiv dovedeste competenta si maturitatea marcii-mama BMW. Fata de vechea generatie, noul model ofera un compromis superior. Pe modul Mid, Mini Cooper D e si un companion de cursa lunga, oferind un confort de inalta clasa, nemaiintalnit la Mini. Pe modul Sport, asteptam insa ceva mai extrem, deoarece aici exista totusi un mic ruliu si o mica inertie. Poate cele 45 kg in plus sau poate reglajul usor mai permisiv al modului sport fac ca sa nu se mai simta chiar ca un kart. A nu se intelege gresit. Avand mod DTC (un DSC mai permisiv care lasa rotile spate sa patineze putin la limita) sau posibilitatea de a decupla cu totul DSC-ul, noul Mini se poate conduce sportiv ca orice BMW, iar tractiunea fata aproape nu stie ce e comportamentul subvirator. Electronica BMW functioneaza perfect si noul Mini isi dovedeste maturitatea, tinuta de drum fiind exemplara. Cu siguranta, noul Mini este mai eficient si trece cu viteze mai mari prin viraje dar nu mai are exuberanta copilareasca a primei generatii. Franele sunt si ele foarte competente, feedback-ul la apasarea pedalei fiind foarte liniar. Cu toate sistemele de asistenta la bord, noul Mini intra in era moderna, iar din lista de optiuni nu lipseste nimic din oferta disponibila modelelor BMW.


Mini Cooper S: ataca chiar si Golf GTI prin performante

In locul fostului motor de 1,6 litri turbo de 184 CP si 240 Nm, Mini Cooper S sfideaza tendinta de downsize si ofera un propulsor de 2 litri turbo avand la baza cilindrul unic de 500 cmc. Acesta furnizeaza 192 CP si 280 Nm (300 Nm cu functia de overboost) insa consuma mai putin: 5,2 l/100 km fata de 6,4 l/100 km in versiunea cu transmisie automata testata de noi. Cu distributie variabila Double Vanos si sistem Valvetronic, noul motor turbo de 2 litri trage mai bine in zona medie de turatie, impinge mai cu forta si se situeaza la nivelul unui hothatch compact din punct de vedere al performantelor. Transmisia automata sport cu padele pe volan (1.928 euro extra) schimba extrem de rapid pe modul manual, iar sunetul la accelerare ne face sa ne dam seama ca se apropie un Cooper S chiar fara sa il vedem. Standard cu sistem Performance Control care evita subvirarea, Cooper S este mai competent si mai rapid decat predecesorul sau astfel ca el nu se va bate doar cu Clio RS &Co, ci si cu Golf GTI.

Comparativ cu primele doua generatii, Cooper S este mult mai confortabil. Cu suspensia adaptiva pe modul Confort, deplasarile lungi nu vor mai fi la fel de obositoare si soferul nu va simti orice iregularitate a drumului. Scaunele sport oferite standard, cu suport reglagil pe lungime al sezutului, ofera o sustinere laterala foarte buna, au pernele tari si sunt foarte bine configurate. La exterior, Cooper S se diferentiaza de restul gamei prin grila tip fagure, priza suplimentara traditionala de pe capota, prizele de aer inferioare pentru racirea franelor, cele doua tevi de esapament pozitionate central si emblema S de pe spate, grila si aripa.

Verdict

Noua platforma cu tractiune fata si noul diesel in trei cilindri sunt un mare succes. Noul Mini este la fel de bun calitativ, de confortabil si de dinamic ca orice alt BMW. Noua ergonomie este superioara, dar parca preluand toate sistemele de la BMW, s-a pierdut o parte din originalitatea si exuberanta originalului.

Date tehnice Mini Cooper D
Motor: L3 turbo-diesel, cilindree 1496 cmc, putere maxima 116 CP/4000 rpm, cuplu maxim 270 Nm/1750 rpm. TRANSMISIE: fata, cutie automata cu 6 trepte. Dimensiuni: L/l/h 3821/1727/1414 mm, ampatament 2495 mm, masa la gol 1225 kg. Performante: 0-100 km/h 9,2 sec, viteza maxima 204 km/h, consum mediu 3,7 l/100 km, emisii CO2 98g/km
Pret de baza: 22.630 euro cu TVA

Date tehnice Mini Cooper S
Motor: L4 turbo, cilindree 1998 cmc, putere maxima 192 CP/4700-6000 rpm, cuplu maxim 280 (300) Nm/1250-4750 rpm. Transmisie: fata, cutie automata cu 6 trepte. Dimensiuni: L/l/h 3850 /1727/1414 mm, ampatament 2495 mm, masa la gol 1250 kg. Performante: 0-100 km/h 6,7 sec, viteza maxima 233 km/h, consum mediu 5,2 l/100 km, emisii CO2 122g/km
Pret de baza: 25.420 euro cu TVA

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE