Sedan de vârf al producției suedeze, Volvo S90 T8 AWD Recharge atrage simpatia celor astenizați de clișeele mărcilor germane premium. Testăm și noi?
Vremurile în care longevitatea în producție a automobilelor Volvo sfida în manieră relaxată obișnuințele industriei au trecut. Managerii mărcii par să fi tras din experiența acelor vremuri două concluzii importante. Prima: chiar dacă insiști să nu deviezi de la manierele premium consacrate (vezi forma de sedan clasic și materialele tradiționale din interior), trebuie să ai grijă ca designul mașinii să fie dinamic și cu „bătaie lungă’ în viitor, iar conceptul tehnic să aducă abordări de perspectivă. Cea de-a doua: în virtutea unei tratări conforme cu prima concluzie, poți să păstrezi cu succes pe un termen relativ lung infrastructura unei serii de modele dacă ai grijă să operezi modernizări sesizabile la intervale de timp nu prea lungi. Așa se face că astăzi Volvo S90 (lansare în 2016, facelift în 2020) se prezintă atractiv pe fondul câtorva perfecționări recente.
Volvo S90 a avut de la bun început cockpit complet digitalizat și proiectat pentru eliminarea butoanelor fizice, dotat în premieră cu un mare display vertical pe consola centrală – abordare exclusivistă, care prinde bine și în prezent la clientela exigentă. Grafica, rezoluția și softul au progresat de-a lungul anilor. Cel mai puternic argument al sistemului de infotainment propus de Volvo ține de integrarea aplicațiilor Google în sistemul de operare propriu. Asta înseamnă că Google Maps, Google Assistant și Google Play, incluse în pachetul Digital Services, sunt instalate de la bord, gata să fie deschise și folosite.
Acum să trecem de la ce are sedanul suedez de oferit ca personalitate și ambianță la ceea ce are el de oferit ca mașină. Și la acest capitol, efortul depus de Volvo pentru a materializa conceptul avansat de platformă tehnică SPA (Scalable Product Architecture – structură din start proiectată pentru a se preta la hibridizare) a asigurat competitivitatea modelelor sale pe termen lung. În cazul lui Volvo S90 T8 AWD Recharge, caracteristicile tehnice sunt cât se poate de convingătoare: motorul turbo cu benzină furnizează 310 CP, iar cel electric contribuie cu alți 145 CP, puterea sistemului fiind cotată la 455 CP. Tracțiunea integrală este obținută strict electric, iar autonomia electrică maximă comunicată de producător ajunge la 90 km (bateria are capacitatea de 18,8 kWh, viteza maximă în regim electric este de 125 km/h).
Se poate alege între patru moduri de rulare: Hybrid, Pure, Power și AWD. Modul Hybrid este cel activ „by default’. Acesta utilizează atât motorul pe benzină, cât și motorul electric (aflat la puntea din spate), vizând rezultatul optim de putere și economie. Acest mod este atât de bine armonizat și potrivit cu filosofia mașinii, încât nu prea apare tentația de a-l schimba. Modul Pure este cel în care deplasarea se face 100% electric (tracțiune spate).
Comportamentul dinamic este riguros, mai degrabă nonincisiv, cu o acuratețe și spontaneitate mai clar evidențiate în modul Sport. Mașina noastră avea pneuri joase (secțiune 40) ceea ce, probabil, a afectat sensibil confortul pe denivelări transversale scurte. Altfel, suspensia filtrează foarte bine o gamă largă de perturbații.
Prima impresie
Sedan performant, silențios, confortabil, distins. Propulsie hibridă eficientă. Infotainment actualizat cu Google. Totuși, sistemul de operare cere studiu și acomodare.
Date tehnice
Motor L4, benzină, turbo + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere sistem 455 CP – Cuplu max. sistem 709 Nm – Transmisie Integrală/Cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4969/1879/1440 mm – Masă proprie 2.010 kg – Portbagaj 436 l – 0–100 km/h 4,7 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 0,7 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 17 g/km – Preț de la 77.350 euro
Verdict
Are distincția unui sedan clasic punctată cu detalii hightech, iar prestațiile tehnicii sale hibride sunt demne de toată aprecierea. Integrarea programelor Google face sistemul de infotainment mai prietenos.