Cu o platformă nouă și cel mai luxos interior pe care l-au avut suedezii vreodată, noul Volvo XC90 se anunță un competitor serios pentru triada germană de producători premium. Test cu motorizarea pe benzină T6.
Volvo este aproape sinonim cu conceptul de siguranță auto și, totuși, puțini i-au acordat vreo șansă producătorului suedez atunci când Ford l-a vândut chinezilor de la Geely. Patru ani și 11 miliarde de dolari mai târziu, Volvo renaște din propria-i cenușă, lansând un XC90 restructurat din temelii, care se anunță impresionant. Acesta aduce în scenă noua platformă modulabilă SPA (Scalable Product Architecture), care se află la temelia planului de restructurare pus în practică sub patronajul Geely. În anii care urmează, noua platformă SPA va deveni piatra de temelie pentru toate modelele din gama Volvo, ceea ce i-ar aduce producătorului suedez mai multă forță pentru a înfrunta concurența germană.
Volvo XC90: Exterior impozant și interior luxos
Față de modelul anterior, Volvo XC90 a crescut semnificativ, având acum o lungime de 4,95 metri (+14 cm), o lățime de 1,92 metri (+2,3 cm) și un ampatament de 2,98 metri (+13 cm), având o alură impozantă, deloc întâmplătoare dacă ne gândim că Volvo XC90 se dorește o armă redutabilă nu doar în Europa, cât mai ales în China și pe continentul american. Acesta oferă condiții de călătorie confortabile pentru până la șapte persoane, variabilitatea interiorului fiind remarcabilă. Nu doar dimensiunile sunt impresionante, ci și designul, semnat de germanul Thomas Ingenlath (ex-VW). Pornind de la grila impozantă, în care sigla Volvo a fost restilizată, și continuând cu blocurile optice cu lumini de zi cu LED alintate de Volvo „ciocanul lui Thor, noul XC90 indică o schimbare dramatică de direcție pe care o vom vedea rafinată cu celelalte modele viitoare ale gamei mărcii Volvo.
Noul Volvo XC90 implementează un sistem de scaune individuale ergonomice, care oferă numeroase posibilități de ajustare și configurare. Cele de pe rândul al doilea pot culisa longitudinal pentru a permite mai mult spațiu pentru pasagerii de pe al treilea rând sau un volum mai mare al portbagajului, dacă este nevoie. Spătarele scaunelor de pe rândul doi au, de asemenea, înclinare reglabilă. Al treilea rând de scaune permite o călătorie confortabilă chiar și pentru persoanele înalte (Volvo spune până la 1,70 metri, dar eu am 1,78 metri și nu am avut probleme de adaptare), chiar dacă accesul în spate nu este cel mai facil, în ciuda eforturilor depuse de suedezi. Sistemul de rabatare a scaunelor nu este însă cel mai simplu de operat, necesitând forțe relativ ridicate și o mână lungă pentru a putea ridica scaunele de pe al treilea rând. În viitor, Volvo XC90 va putea fi configurat cu un sistem electric de acționare, care, cu siguranță, își va justifica pe deplin prețul (651 de euro).
Volvo XC90: Exclusiv motoare cu patru cilindri
Gama de motorizări a lui Volvo XC90 este formată exclusiv din unități de 2,0 litri cu patru cilindri din familia Drive-E, din acest punct de vedere suedezii fiind campionii downsizingului în acest segment. Asta nu înseamnă, însă, submotorizare, versiunea pe benzină T6 condusă de noi dezvoltând nu mai puțin de 320 CP! Chiar dacă rafinamentul nu este la nivelul unui motor cu șase cilindri, putem spune că acest lucru se simte numai în sarcină, la accelerații puternice, când zgomotul și vibrațiile devin perceptibile. Valoarea de 6,5 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h este impresionantă, mai ales dacă luăm în calcul greutatea de 2,1 tone a lui XC90. Asta nu înseamnă că Volvo XC90 este un gurmand. De fapt, se pricepe foarte bine la economisire, în special în modul Eco, în care puterea motorului este limitată, iar parametrii grupului motopropulsor sunt optimizați pentru un consum minim de combustibil. Astfel, un consum urban sub 12,0 l/100 km nu este imposibil, chiar și fără eforturi deosebite de economisire – o valoare la fel de impresionantă ca și performanțele acestui motor.
Am condus noul XC90 configurat cu jante de 21 de inchi, astfel încât nu ne-am impacientat prea mult când am descoperit un tren de rulare foarte rigid. Poate prea rigid pentru așteptările pe care le aveam de la un SUV premium. Am aflat însă curând că nu era vina trenului de rulare, ci a celor care pregătiseră mașina pentru test drive: anvelopele erau umflate la o presiune „economică de 3,6 atmosfere – aproape o atmosferă peste valoarea recomandată de producător. Odată corectată această eroare, am descoperit un cu totul alt XC90, mult mai amabil și tolerant cu denivelările din carosabil. Încă deranjat de denivelările mai adânci, dar cu siguranță acceptabil, mai ales într-o configurație cu roți cu talon mai înalt.
Suspensia pneumatică 4C (2.709 euro) asigură un comportament bun în viraje, chiar dacă înclinarea devine sesizabilă – XC90 nu are pretenții de sportivitate. În același timp, permite ridicarea gărzii la sol în modul Offroad până la valoarea de 267 mm – suficient pentru abordarea celor mai dificile trasee. Totuși, cu roțile sale joase, XC90 preferă asfaltul și suprafețele fără denivelări importante.
Verdict
Schimbarea la față a lui Volvo se produce odată cu lansarea noului XC90: designer nou, stil nou, platformă nouă, motoare noi, tehnologii noi. Cu motorizarea T6, SUV-ul suedezilor este rapid și econom, chiar dacă trenul de rulare ar putea fi mai rafinat la trecerea peste denivelările scurte.