Alearga pe autostrada cu 235 km/h sau consuma cu putin peste 4 l/100 km. E minunat sau nu? Sus cortina pentru Golf GTD si cinci competitori.
Omul are voie sa mai si viseze. Stiti povestea cu pestisorul de aur care promitea ca daca il arunci inapoi in apa, iti va indeplini trei dorinte. Sunt masini ce alearga pe autostrada la viteze care te pot face sa iti pierzi carnetul de sofer in Romania, dar nu consuma mai mult de 10 l/100 km cu pedala de acceleratie la podea, care sunt foarte economice in oras, facand foarte invidios un ministru de finante si care arata ca niste masini conventionale si nu au preturi prohibitive. Da, aceste masini exista si pestisorul de aur ar putea sa ne indeplineasca dorinta de a avea o astfel de masina. Este vorba de modelele compacte cu motoare diesel puternice, dar economice in acelasi timp, care ating performantele unui GTI.
Din acest motiv, in testul de fata am efectuat si doua probe speciale: o masuratoare de consum la viteza maxima si una la un condus economic. Cat de mult beau’ motoarele diesel daca ruleaza cat mai retinut posibil in traficul cotidian? Asta putem sa divulgam: cel mai economic model din test s-a descurcat cu 4,3 l/100 km. In opinia noastra este un rezultat exceptional. Dar iata care sunt cei sase competitori. Cu ajutorul a doua turbine, Opel creste puterea dieselului sau de 2 litri de la 165 la 195 CP. Si in Mercedes, supraalimentarea se face tot prin doua turbine, dar puterea e mai mica, de 170 CP, fiind vorba de versiunea de baza a acestui motor (exista una de 204 CP in C si E-Class). La Clasa A, cutia automata cu dublu ambreiaj si 7 trepte este standard, in timp ce BMW a venit la test cu transmisia automata cu 8 trepte, disponibila optional in combinatie cu dieselul cu un singur turbo de 184 CP. Volvo e mai special, impartind cilindreea de 2 litri la 5 cilindri. Nu in cele din urma, avem de-a face cu gemeni: pe de o parte, VW Golf GTD, care continua lunga traditie a modelelor compacte cu motoare diesel puternice din Wolfsburg si, pe de alta parte, ruda sa de concern mai ieftina, Seat Leon FR 2.0 TDI, care prezinta cea mai buna oferta de pret din segment.
6. Opel Astra 2.0 CDTI Bi-turbo
Puterea nu e totul
Bi-turbo aduce, in sfarsit, sange proaspat pentru Astra, dar per total pachetul nu impresioneaza.
Pe spate este scris mare Bi-turbo: prin cei 195 CP, noul diesel de top de la Opel se afla in frunte. In sfarsit, sange proaspat pentru Astra! Motorul de 2 litri urca vioi la turatii inalte si atinge 233 km/h la 4.500 rpm. Dar, din pacate, Astra nu reuseste sa transmita pe drum toata puterea. Atat la sprintul de la 0 la 100 km/h (8,9 secunde, net mai slab decat datele oficiale), cat si la testul de consum economic (5,0 l/100 km), motorul bi-turbo ramane in urma. Motivul ? Masa lui Opel este excesiv de mare, (1.595 kg). Iar rafinamentul motorului este la cote scazute. Dubla supraalimentare nu si-a atins scopul nici macar acum, dupa revizuirea motorului, iar inginerii de la Opel trebuie sa mai perfectioneze conceptul. Bi-turbo reprezinta si noua linie de echipare de top a lui Opel. Aceasta aduce putine lucruri noi (praguri laterale in culoarea caroseriei, pedale din aluminiu, eleron spate, suspensie sport coborata), dar in acelasi timp nu se ofera unele lucruri utile, cum ar fi pachetul de asistenta la condus sau suport pentru biciclete. Pe de alta parte insa, scaunele ergonomice rasfata la fel ca mult laudatele scaune AGR. Astra este stabila si are suficienta aderenta pentru cei 400 Nm, astfel ca sistemul ESP intervine mai tarziu decat la competitori, ceea ce este benefic pentru dinamica. Insa trenul de rulare sport si jantele de 18 inci oferite standard reduc din confortul la rulare, in ciuda prezentei suspensiei adaptive (950 de euro). Chiar si pe pozitia soft Tour’, trenul de rulare te hurducaie peste peticele din asfalt. Iar la acest lucru se adauga si alte critici, cum ar fi spatiul in spate ingust, in ciuda gabaritului exterior, portbagajul mai mic decat la unii rivali si consola centrala prea incarcata.
Aer de nobil
Volvo, cu motorul sau cu 5 cilindri, vrea sa arate ca este special, dar nu reuseste.
V40 iese in evidenta cu configuratia speciala in 5 cilindri, care se remarca prin vocea ragusita ce da impresia ca sub capota se afla un motor de cilindree mai mare. Este o muzica de acompaniament potrivita pentru V40, care ar vrea sa fie compacta cea mai grozava, mai diferita si mai speciala decat rivalii sai. Volvo pune designul (vezi capota lunga, parbrizul foarte inclinat, spatele inalt) inaintea valorilor utile, cum ar fi spatiul si vizibilitatea, amandoua nefiind printre punctele forte ale lui V40. Si pentru ca tocmai suntem la critici, trebuie sa remarcam raza de bracaj nepractic de mare (12,4 metri) sau logica comenzilor, a caror ergonomie era mai buna in trecut. Iar suspensia sportiv de ferma nu se potriveste cu acest cocon solid si care dispune de un nivel de siguranta exceptional (exista chiar si airbag exterior!). Pe de alta parte, este de apreciat ca Volvo a reusit sa construiasca un model compact care pastreaza esenta modelelor traditionale mai mari. V40 rasfata cu scaunele mari si cu calitatea solida de fabricatie. Motorul diesel impresioneaza prin usurinta cu care urca in ture si de aceea, putem trece cu vederea golul turbo sesizabil sub 2.000 rpm. La acest capitol, Opel si Mercedes stau mai bine. In privinta consumului, cei cinci cilindri cer un supliment. Mai multi cilindri si mai multe frecari interioare nu se potrivesc cu cerinta de economie. Consumul minim in test a fost de 4,8 l/100 km, al doilea din coada dupa Opel. In schimb, la pret exista doua surprize: una neplacuta. pentru ca pretul de baza la echiparea Momentum pleaca de la nivelul lui BMW sau Mercedes, si una placuta, pentru ca la acesti bani echiparea standard este ceva mai buna decat la rivalii premium.
Ii plac extremele
Doua turbine, cilindree mare, dar putin spatiu: Clasa A impresioneaza cu cei 170 CP.
Clasa A este un tip extrem. Extrem de ingust, extrem de ferm, extrem de scump. Astea sunt cele mai importante dezavantaje. In plus, este deranjant ca o masina compacta ca A 220 CDI se poate cumpara doar cu o cutie automata cu dublu ambreiaj si 7 trepte care ridica mult pretul. Cel mai mare motor din grupul de test are si un fond sonor destul de prezent, mai prezent decat in alte modele Mercedes. Dar dieselul provenit de la Clasa C nu trebuie sa se ascunda. Acesta produce placere prin temperamentul sau. La sprintul de la 0 la 100 km/h este chiar mai rapid cu o zecime de secunda decat GTD-ul lui VW. In plus, are si talent de economisire. Sprijinit si de cutia de viteze, care porneste intotdeauna in modul Eco si urca rapid in treptele superioare, motorul CDI se multumeste la proba de mers linistit cu numai 4,6 l/100 km. Insa cutia de viteze lenta in schimbarea treptelor ii va bucura doar pe cei flegmatici si abia pe modul Sport S schimbarile devin mai vioaie. Spre deosebire de alte cutii cu dublu ambreiaj care prin oras vin in nas’, cutia DCT de la Mercedes functioneaza rafinat, dar la o deplasare mai vioaie ezita mai ales cand trebuie sa retrogradeze la depasiri. La noua Clasa A deranjeaza si trenul de rulare prea rigid, iar ergonomia este perfectibila. Comenzile climatizarii sunt plasate prea jos, iar centrala de comanda pare putin old fashion pentru un Mercedes destinat generatiei tinere. Cu 33.418 euro, A 220 CDI este cel mai scump din test si in aceste conditii nu te mai incalzeste cu nimic faptul ca jantele de 17 inci si pilotul automat sunt standard. Diferenta fata de A 200 CDI (standard cu transmisie manuala) este de 5.828 de euro. Parca Mercedes nici nu vrea sa vanda versiunea A 220 CDI.
Sportivul bland
Motor economic, jante mici – asta este filozofia BMW. Insa placerea in conducere are pretul sau.
Daca este vorba de putere, BMW rareori se zgarceste. Dieselul de 2 litri dezvolta 218 CP in versiunea bi-turbo, insa in testul nostru nu are nevoie de putere asa de mare, asa ca se aliniaza in comparativ cu dieselul de 2 litri cu o singura turbina, care dezvolta deja 184 CP. Tipic pentru acest motor este raraitul specific de diesel la accelerari in traficul citadin, care nu se potriveste cu pretentia de premium a lui 120d. Abia dupa 100 km/h se potoleste raraitul, iar BMW devine un sportiv confortabil. Cutia automata cu 8 trepte anticipeaza parca gandurile soferului si cupleaza treapta potrivita de viteze mai lin si mai sigur decat orice rival cu transmisie cu dublu ambreiaj. Trenul de rulare adaptiv prezent pe masina de test (1.146 de euro optional) se poate regla pe o plaja larga: pe Sport, amortizoarele sunt mai ferme, acceleratia este mai treaza’ si cutia schimba la turatii mai mari, iar pe modul Comfort, moliciunea trenului de rulare este evidenta, BMW fiind chiar mai confortabil decat Golf pe modul Comfort, care beneficiaza, de asemenea, de trenul de rulare adaptiv DCC. Este remarcabil confortul oferit de BMW, avand in vedere ca, in general, BMW accentueaza genele sale sportive. Singurul model cu transmisie spate din test se remarca prin directia cu feedback excelent, fara influente de la propulsie, care place la accelerarea la iesirea din curbele stranse. Ca si alte modele BMW, impresioneaza prin raportul intre performante si consum. Dieselul atinge 234 km/h, dar este si economic: doar 4,3 l/100 km in testul de consum economic. De ce doar pe locul 3? Pentru ca in spate este destul de ingust si vizibilitatea spre spate este slaba. In plus, este foarte scump.
Alegerea inteligenta
Lui Leon ii lipseste doar putin ca sa-l ajunga pe Golf. Si asta pentru 7.000 de euro mai putin.
In sfarsit, VW isi dichiseste fiica spaniola. Leon a devenit o compacta atractiva, care renunta la formele rotunjite in favoarea unei caroserii cu linii simple si clare, avand o infatisare proprie (optional are faruri cu LED, inexistente la Golf) si un ADN preluat de la Golf. Exista suficient spatiu chiar si in spate, scaunele sunt bine configurate si vizibilitatea de jur-imprejur este mai buna pentru ca are doar doua geamuri laterale, si nu trei ca VW Golf. In plus, jantele de aliaj Dynamic 17, standard la FR, sunt foarte atractive. Spre deosebire de Golf, la Leon nu se poate opta pentru tren de rulare adaptiv, insa suspensia sport (standard la FR) ofera un bun compromis pentru confort, iar printr-o apasare de buton, directia, raspunsul motorului si al cutiei DSG (daca se opteaza pentru aceasta) se pot modifica in trei moduri: Eco, Comfort si Sport. Dieselul puternic, inclusiv sistemul start&stop si cutia selecta cu 6 trepte, provine aproape nemodificat de la VW. De aceea, este cu atat mai surprinzator faptul ca Leon consuma cu 0,5 l/100 km mai putin decat Golf atat la testul de consum economic, cat si la testul de consum clasic. Insa acesta este rezultatul strategiei de pozitionare a celor doua modele. Strategii concernului l-au plasat pe Leon cu o treapta mai jos decat VW, acesta nedispunand de unele echipamente de top de la Golf. Insa, acest lucru are si un revers pozitiv. Leon este cu 49 kg mai usor si cu peste 7.000 de euro mai ieftin (in Romania se comercializeaza doar versiunea FR de 150 CP cu DSG). De aceea, Seat este un chilipir raportat la VW, dar si la ceilalti concurenti din test. Cine vrea dinamica si consum mic, dar poate face concesii la confort, va fi fericit cu acest Leon.
Profesionistul cool
Golf este reprezentativ pentru suma calitatilor sale. Acesta exagereaza doar la lista de optionale.
Poate fi cool un diesel? Da, mai ales cand auzi vrummul din teava de esapament a lui Golf GTD. Noul GTD produce la accelerare un sound special, mai gros, mai agresiv. Daca vrei sa il auzi, trebuie sa cumperi pachetul Sport&Sound in valoare de 862 de euro. Acest pachet e mai mult pentru impresia artistica, deoarece Golf cucereste cu un pachet solid de calitati. In primul rand, Golf GTD (alaturi de Seat) ofera cel mai mare interior, cu cel mai mult loc in spate, cu cel mai mare si mai modulabil portbagaj si cele mai ergonomice comenzi. Te urci in masina si constati ca toate butoanele si comutatoarele sunt puse acolo unde trebuie sa fie in mod intuitiv. Este evident ca aceasta masina s-a maturizat odata cu trecerea anilor. Superioritatea lui Golf este clar vizibila de la scaunele late cu reglaje multiple pana la calitatea de fabricatie, care se situeaza aproape la nivelul lui Audi. In plus, Golf dispune de optionale demne de clase superioare, cum ar fi trenul de rulare adaptiv DCC (949 de euro), sau jantele de 18 inci (in pachetul Sport&Sound). Dar prin jantele superbe de 18 inci, VW isi creeaza si probleme, deoarece combinatia delicioasa din punct de vedere optic afecteaza confortul la rulare, iar GTD nu ofera un compromis la fel de bun precum cel de la BMW. Nici la acceleratia de la 0 la 100 km/h (7,7 s) sau la consumul din test (5,5 l/100 km), noul diesel de 184 CP nu poate sa ocupe locul obisnuit de lider, pentru ca BMW si Mercedes sunt putin mai rapide, iar Seat, BMW si Mercedes sunt si putin mai economice. Un handicap de 0,1-0,6 secunde la acceleratii nu poate afecta pachetul general. Golf GTD e mai ieftin decat rivalii premium Volvo, BMW, Mercedes, oferind o calitate similara.
Clasament
1. VW Golf GTD: 501 puncte
Golf se impune pentru ca este spatios, sigur, echilibrat si ofera calitate premium la pret mai mic decat rivalii premium.
2. Seat Leon 2.0 TDI FR: 485 puncte
Tehnica VW impachetata intr-un design mai frumos, la pret atractiv: agil si economic, aproape la fel de bun ca originalul.
3. BMW 120d: 481 puncte
BMW este confortabil, agil si economic. Sistemul de propulsie cu transmisie automata este superior celui de la Golf.
4. Mercedes A 220 CDI: 463 puncte
Economic si agil, dar trenul de rulare este prea ferm. Cutie automata confortabila, motor rafinat. Pretul este exagerat.
5. Volvo V40 D4: 460 puncte
Un exotic nu prea practic ,cu motor in cinci cilindri relativ gurmand si echipare de lux. Nu foarte dinamic si neasteptat de scump.
6. Opel Astra 2.0 CDTI Bi-Turbo: 448 puncte
Noul bi-turbo este mai lenes si mai insetat decat a promis Opel. Are o tinuta de drum sigura, dar este prea greu.
Verdict
Fascinanta polivalenta acestor masini: consuma foarte putin raportat la puterea lor si merg foarte repede la nevoie. Seat, BMW si Mercedes impresioneaza prin economia de combustibil, punand in umbra mult laudatele hibride. Din nou, Golf se dovedeste un allrounder perfect, chiar si cu dieselul de 184 CP, iar Seat preia toate calitatile lui Golf intr-un invelis mai sportiv. BMW ofera un compromis superb de confort, dinamica si economie, Mercedes vine cu o propulsie rafinata, dar trebuie sa se mai maturizeze. Volvo e exotic, dar prea scump, iar Opel trebuie sa mai lucreze la propulsie si este destul de greu.
[table id=454 /]