Toţi ne dorim un autoturism nou dar, dacă nu avem suficienţi bani, uneori trebuie să ne mulţumim şi cu varianta mai veche a mărcii preferate. Şi ca să nu devenim un risc pe şosea, trebuie să ţinem cont de câteva reguli simple, dar importante.
Oricât de bine s-ar pricepe românii la motoare şi la alte părţi componente – şi se pricep: cel puţin asta cred mai toţi, că sunt nişte pui de mecanici auto – ale unui autovehicul, există un moment când e bine să asculte şi de părerea altora: atunci când merg să cumpere un autoturism second-hand.
Piaţa românească de profil este într-o creştere accentuată – numai în primele nouă luni ale anului 2017 au fost înmatriculate aproape 380.000 de autoturisme second-hand, potrivit cifrelor DRPCIV, citate de Mediafax. Dar şi maşinile noi au clienţi: vânzările au crescut la maximul ultimilor opt ani.
Dacă te-ai decis să-ţi cumperi o maşină la mâna a doua, sunt câteva lucruri pe care le poţi face pentru a fi cât mai sigur că nu te păcăleşti. Când te presează timpul, când crezi că l-ai apucat pe Dumnezeu de oglinda retrovizoare şi ai găsit afacerea perfectă… acela este momentul în care nu trebuie să te grăbeşti. Iei o pauză, respiri adânc şi iei în calcul toate elementele care te-ar putea ajuta să faci o alegere bună.
CE TREBUIE ŞI CE NU TREBUIE SĂ FACI ATUNCI CÂND VREI O MAŞINĂ SECOND-HAND
CUNOAŞTE-ŢI LIMITELE FINANCIARE
În primul rând trebuie să fie un autoturism pe care să ţi-l poţi permite, chiar dacă este la mâna a doua. Nu depăşi bugetul, chiar dacă îţi doreşti un autoturism mai nou. Dacă ai limită la portofel, încearcă să alegi o maşină uşor de întreţinut şi economică la consum.
Când te-ai decis ce marcă îţi doreşti, e timpul să iei ofertele la rând. Una dintre primele greşeli pe care le poţi face e să accepţi prima ofertă care-ţi cade în braţe de la un prieten al unui prieten care cunoaşte pe cineva al cărui naş îşi vinde maşina.
CAUTĂ ÎN LOCURILE POTRIVITE
Ai putea să găseşti autoturismul visurilor pe site-urile de profil, dar ai şanse mult mai bune să găseşti un autoturism în condiţii optime la executări silite auto. Preţurile sunt mai mici, maşinile sunt verificate înainte de către specialişti şi ştii că, dacă ai probleme cu noua bijuterie pe patru roţi, ai unde merge: nu fuge nimeni cu sediul băncii în spate.
Singura parte neplăcută ar fi că profiţi de necazul cuiva care a rămas dator la bancă, dar… poţi reveni la punctul unu de mai sus: nu te întinde niciodată mai mult decât te ţine portofelul.
IA CU TINE UN SPECIALIST
Pe site-urile de vânzări auto, riscurile sunt mai mari. Nu toţi cei care vând maşini acolo sunt şi bine intenţionaţi. Dacă nu eşti atent, rişti să investeşti într-o copaie ruginită. Aşa că, atunci când mergi să vezi o maşină, să iei cu tine şi pe cineva care se pricepe la maşini, şi nu doar la ultimele apariţii de la Salonul Auto de la Geneva.
Sunt câteva site-uri, cum ar fi vezicatface.ro sau autodna.ro, unde poţi verifica detaliile maşinii: seria şasiului, dar şi preţul corect pentru autoturismul pe care îți doreşti să îl ai în parcare. Un alt site, inspectorauto.ro, chiar îţi pune la dispoziţie specialistul propriu ca să te însoţească la o vizionare.
FUGI DE CHILIPIRURI
Nu există un preţ prea bun ca să fie adevărat. Dacă găseşti o ocazie” sub preţul pieţei, poţi fi sigur că e ceva necurat la mijloc, mai ales dacă autoturismul a fost adus din altă ţară.
ŢINE-ŢI OCHII DESCHIŞI
Caută urme de rugină la caroserie, vezi uzura pedalei de frână (dacă e ca nouă la 300.000 de kilometri pe bord, înseamnă că e ceva în neregulă), cât de corodată este bateria sau dacă vopseaua are cumva mai mult de o singură nuanţă. Alegerea unei maşini este în aceeaşi măsură o chestiune de gusturi, cât este o chestiune de atenţie.
Cei mai atenţi sunt şoferii care vor să cumpere o dubă sau o camionetă la mâna a doua. Asta pentru că orice dubă scoasă la vânzare este văzută de cei care au folosit-o ca şi când şi-a dat deja sufletul. De parcă, dintr-o dată, nu mai este bună de nimic. Dar asta nu înseamnă că orice microbuz, dubă sau dubiţă este inutilizabilă. Asta înseamnă doar că posibilii cumpărători nu se uită unde trebuie.
Cu siguranţă sunt câţiva care vor spune că nici nu e nevoie să fie atenţi atunci când vor să cumpere un autoturism second-hand: e suficient să-i audă motorul. Şi aşa ajungem la cinci glume adevărate cu şi despre şoferii români, din care putem extrage nişte învăţăminte utile şi deloc amuzante.
- Şoferii români ştiu ce nu este în regulă cu un autoturism doar ascultându-i motorul. De la un kilometru distanţă.
- Şoferii români pot ajunge în timp util la orice destinaţie, chiar dacă nu este niciun drum până acolo.
- Şoferii români se pot certa cu un poliţist până când acesta recunoaşte că roşul era, de fapt, verde.
- Şoferii români îşi lasă maşinile în locuri interzise pentru că dau dovadă de clarviziune: într-un an sau în cinci, acolo sigur va fi amplasată o parcare.
- Şoferii români merg, preventiv, cu 90 de kilometri la oră pe drumuri de ţară şi cu 30 la oră pe drumuri asfaltate, de teamă că vor da peste câte un neatent care nu va ţine cont de starea drumului.
Starea drumurilor nu este, însă, un motiv bun de glume. Multe tragedii au loc din cauza şoselelor distruse şi, poate, unul dintre puţinele argumente în favoarea maşinilor second-hand este refuzul de a-ţi face praf autoturismul abia cumpărat în gropile din asfalt. În concluzie, şi maşinile second-hand au rolul lor pe piaţă. Atâta vreme cât alegi cu capul şi cu un expert alături, vei face mereu o investiţie bună.