Dacă ești una dintre acele persoane care preferă să fie cât mai flexibile atunci când pleacă în vacanță, există posibilitatea să alegi deseori să renunți la varianta avionului pentru cea a mașinii personale. Deși uneori poate fi mai puțin confortabilă, această variantă oferă posibilitatea de a te deplasa unde vrei, în ritmul tău, fără să mai depinzi de alte mijloace locale de transport. În plus, vei vedea peisajele superbe ale locurilor pe care ai de gând să le vizitezi. Această decizie vine însă la pachet cu o mare responsabilitate și uneori poate fi destul de costisitoare. Și asta pentru că niciun drum lung nu ar trebui făcut fără ca în prealabil să nu fi dus mașina la un service auto pentru o verificare serioasă. Atunci când ai de gând să faci peste 1000 sau 2000 de kilometri cu automobilul personal, ultimul lucru pe care ți-l dorești este să te trezești că mașina te lasă în mijlocul unui drum pustiu, unde nu ai acces la un mecanic priceput și nici nu te poți înțelege eficient cu localnicii, din cauza barierelor de limbă. De aceea pregătirea mașinii pentru o călătorie este atât de importantă, mai ales că tu porți responsabilitatea și celorlalți pasageri din mașină.
Cum să-ți pregătești mașina pentru un drum lung în vacanță:
- O verificare la service
De multe ori, unii șoferi aleg să-și bage mașina în service doar când vor să-i facă îmbunătățiri, când se apropie Inspecția Tehnică Periodică sau când mașina are cu adevărat probleme. Sfatul nostru este să duci cu câteva săptămâni înainte de plecare mașina într-un service autorizat, eventual unde există recomandări, pentru ca un specialist să îi facă o verificare punctuală. Plecând de aici, poți afla că sunt anumite lucruri pe care ar trebui să le rezolvi la mașină, mai ales dacă ai în plan să ieși cu ea din oraș.
- Uleiul mașinii
Pentru o mașină care are deja o vechime, trebuie să începi să îi schimbi uleiul la 10 mii de kilometri. Pentru a-i asigura o bună funcționare mașinii, alege un ulei de motor care oferă o protecție eficientă anti-uzură motorului, putere de curățare și asigură performanță chiar și în timpul perioadelor mai reci din an.
- Kitul de transmisie și distribuție
Dacă mașina are peste 60.000 de kilometri și nu i-ai schimbat niciodată kitul de transmisie și distribuție, e foarte important să pui un mecanic să verifice în primul rând cele două curele. Altfel, riști probleme foarte mari, dacă una dintre ele se rupe în timpul mersului. Cureaua de distribuție ruptă pune în pericol motorul, în timp ce cureaua de transmisie te va lăsa în mers fără servodirecție, ceea ce pe drumurile de munte poate fi extrem de periculos, mai ales la viteze mai mari. În plus, bateria nu se va mai alimenta.
- Asigură-te că toba nu stă să cadă
Nu cred că există șofer care să nu fi avut o tobă legată, sudată, prinsă cu un colier sau cu o simplă sârmă. De multe ori, șoferii aleg să schimbe toba doar atunci când rugina nu mai permite nicio intervenție cu aparatul de sudură sau când mașina scoate zgomote insuportabile. E important să te asiguri că toba este în ordine înainte de a pleca la drum, pentru că nu vrei să te trezești că o să-ți cadă când ești în pantă, în ploaie. Ar fi ultimul moment în care vei dori să-ți folosești șiretul de la adidas în mod creativ.
- Pune la punct frânele și direcția
Calitatea proastă a drumurilor din oraș și aglomerația vor uza foarte repede unele componente de frânare și direcție. Capetele de bară, bieletele, plăcuțele și discurile de frână sunt foarte importante și trebuie să te asiguri că toate acestea sunt în ordine, pentru a putea frâna mașina ca la carte și pentru a nu te trezi în viteză mare pe autostradă că volanul mașinii trage într-o direcție.
- Testele necesare înainte de a pleca la drum
Dacă ai schimbat componente care țin de direcția sau frânarea mașinii, atunci nu trebuie să pleci din service până nu ai făcut un test de frânare și unul pentru unghiul de fugă al mașinii, pentru că niciun mecanic nu va putea să facă „din ochi’ o mașină să meargă drept, după ce i-a umblat la direcție.
Sursă foto: Shutterstock / Copyright: Syda Productions