Istoria automobilelor din România nu este foarte vastă, cu atât mai mult cu cât multe dintre automobilele produse la noi nu au fost 100% românești. A existat însă o mașină făcută de la 0 de români.
Este vorba despre modelul Malaxa 1C, primul vehicul românesc făcut la Reșița în 1945, imediat după sfârșitul celui de-al doilea război mondial. La automobil au lucrat și tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România.
Iată ce scria presa de după război despre Malaxa 1C, botezată astfel după numele inginerului Nicolae Malaxa, un cunoscut întreprinzător al perioadei interbelice:
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era ‘totul în spate’, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.
Între 1945 și 1947 au fost produse aproximativ 200 de mașini. Datorita conditiilor economice destul de grele existente pe întregul continent și în România, nu s-a putut trece la fabricația de serie.
După venirea la putere a sovieticilor, producția a fost oprită și linia de asamblare a fost mutată în URSS, la Podgorye.
Sursa | Volan
Am făcut și eu câteva cercetări despre automobilul Malaxa. Stan Bortnovschi a fost cel acre a desenat caroseria (am o fotografie după o perspectivă a acesteia). Președintele Asociației automobilelor de epocă din Rusia nu mi-a confirmat faptul că producția a fost mutată în URSS. Probabil Brejnev, care era pasionat de mașini și avea o colecție, a confiscat și singurul exemplar (!!!) produs. Nu există decât aceleași fotografii pe toate site-urile cu același exemplar (eu am reușit să obțin ceva mai multe de la familia Bortnowschi) și nu e nici o sursă care să confirme că s-au produs mai multe exemplare. RAR poate să caute în registrul de înmatriculări, dar până acum nu a părut interesat de subiect. Probabil exemplarul care a ajuns în URSS a fost dezasamblat pentru inginerie inversă, dar nimeni nu a confirmat că s-ar fi produs acolo în serie. Repet: toate informațiile de pe net provin din aceeași sursă, și nu cred că sunt corecte.