Mai devreme sau mai târziu, toate cutiile de viteze se strică. Durata de viață a unei cutii de viteze este dată de tipul cutiei, intreținerea acesteia și nu în ultimul rând de modul de conducere al șoferului.
Mai exact, funcționarea corectă a mecanismului cutiei de viteze depinde în primul rând de utilizarea și intreținerea ei. Oricat de bine este concepută o cutie dacă nu este utilizată corect, acesta va avea de suferit.
Dacă ai un camion și vrei să ai grijă de el, trebuie să faci reparații de intreținere regulată pentru ca acesta să te poate servi mult timp.
Atenție la simptome
Nimeni nu își cunoaște camionul mai bine decât cel care îl utilizează zi de zi. Îi știe fiecare moft, fiecare mică defecțiune. În timp chiar ne complacem în aceste mici neajunsuri și continuăm să mergem mai departe cu ele.
Din păcate această strategie este una greșită. Orice mecanism, care are chiar și o singură piesă cu probleme, va afecta tot mecanismul. Va crea efecte care vor duce la alte probleme, alte defecțiuni.
Cele mai importante efecte pe care le poate da defecțiunea unei piese din cutie sunt:
- crește fricțiunea și uzura pieselor
- se creează pilitura de fier în cutie
- scade calitatea uleiului, nu mai oferă protecția necesară pieselor
- se încălzesc piesele și se călesc
- apar defecțiuni majore ale unor piese
Probabil că la început observăm doar mici probleme care ne deranjează. De exemplu, nu mai schimbă anumite viteze sau le schimbă mai greu, sare din viteze, apar sunete ciudate în timpul schimbării vitezelor sau apare un miros de ars pe langa vehicul.
Toate sunt semne ca ceva nu mai functionează cum trebuie și este nevoie de un profesionist care sa identifice problemele apărute.
Cum poti rezolva problemele apărute?
Semnalele de defecțiune pot fi multiple, pot arăta defectiuni simple sau defectiuni majore ale cutiei. Sunt cazuri în care aceste probleme de funcționare ale cutiei se datorează unei defectiuni de-ale ei.
Sau problema poate aparea de la alte defectiuni cum ar fi cea a ambreiajului sau cea a pompei de ulei. La cutii de viteze camioane, lubrifierea pieselor se face prin împraștierea uleiului cu ajutorul unei pompe. Dacă aceasta se strică, uleiul nu mai ajunge la piese și apar problemele.
În alte cazuri, problema vine de la calitatea uleiului. Dacă acesta este deja uzat, nu mai oferă protecția necesară pieselor și din nou apar defecțiuni.
Știu că este usor de zis ca în acest caz, schimbarea uleiului poate rezolva problema. Dacă însă la schimbarea uleiului cutia nu se desface și pinioanele nu sunt verificate, este posibil să trecem cu vederea defecțiuni minore care în scurt timp vor crea uzură și implicit defecțiuni majore.
Soluția este verificarea amănunțită a cutiei de către un mecanic specializat. Acesta va ști ce trebuie să verifice și ce să schimbe ca să prelungească viața cutiei de viteze.
Unde găsesti un service de specialitate?
Știu că la mașinile mici, mecanici se găsesti la tot pasul. Pentru ca repararea transmisiei la o mașină mică nu necesită prese și unelte speciale și sunt și mult mai multi mecanici care s-au specializat în această direcție. La camioane acest lucru poate fi o problemă.
Sunt un număr limitat de firme de reparatii cutii viteze unde există spațiu suficient și dotări pentru astfel de reparații. Tocmai de aceea, nu este o noutate ca pentru reparații, cutiile de viteze să fie trimise la sute de km distanță.
SC MOROGEC AUTO SRL din Baia Mare este un service cutii viteze camioane care oferă acest tip de serviciu pe tot teritoriul tării. Practic cutiile de viteze sunt transportate la service, unde se face diagnosticarea și reparația, după care sunt trimise înapoi pe aceeași cale.
Clienții trebuie doar să asigure demontarea cutiei de pe camion și fixarea acesteia pe un palet pentru transport. Transportul cutiilor dus-întors, diagnosticarea și reparația cu piese de calitate, sunt asigurate de către service.
Repararea cutiilor de viteze trebuie făcute la primele simptome și cu cele mai bune piese de schimb. Astfel ne putem asigura că procedura va fi durabila în timp.