Schimbarea distribuției este o operațiune care necesită destul de mult timp, așa că așteaptă-te ca mașina ta să zăbovească ceva mai mult timp în service. Mai mult decât atât, atunci când mecanicul tău te anunță că a venit vremea să cumperi un kit de distribuție de calitate nou, pregătește-te să cheltuiești ceva mai mult decât atunci când făceai revizia mașinii și schimbai filtrele si uleiul. Pentru a înțelege mai bine procesul prin care va trece mașina ta, am pregătit pentru tine câteva informații utile despre kitul de distribuție pe care le poți afla în cele ce urmează.
Ce este distribuția unei mașini?
Sistemul de distribuție este ansamblul componentelor motorului care asigură umplerea periodică a cilindrilor cu amestec carburant-aer și evacuarea gazelor arse din cilindrii motorului. Nu toate mașinile au același tip de distribuție. Există autoturisme cu distribuție pe curea sau cu distribuție pe lanț. Cureaua sau lanțul de distribuție asigură sincronizarea componentelor distribuției, astfel încât să fie respectați timpii de ardere ai motorului. Întreg kitul de distribuție este format din curea dințată de angrenare, rolă întinzătoare, rolă de ghidare și pompă de apă.
Când se schimbă
Recomandarea producătorilor de piese auto este ca între 60.000 și 120.000 de kilometri parcurși sau între 4 și 10 ani de la ultima înlocuire să cumperi un kit de distribuție nou pentru mașina ta. Momentul oportun pentru a face asta depinde foarte mult de stilul tău de condus și de calitatea combustibilului, a uleiurilor și filtrelor pe care le folosești.
Ce se întâmplă dacă nu schimbi la timp distribuția?
Dacă nu ajungi cu mașina în service pentru schimbarea distribuției, e posibil să întâmpini unele situații neplăcute, precum ruperea curelei de distribuție sau a dinților acesteia, ruperea rolei întinzătoare, de ghidaj sau defectarea pompei de apă, care pot distruge, în ultimă instanță, motorul. O defecțiune la distribuție poate duce imediat la îndoirea supapelor, la distrugerea chiulasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bieletelor sau defectarea vibrochenului, ceea ce implică reparații complexe și foarte costisitoare.
Dacă ești șoferul unei mașini cu distribuție pe lanț, e bine să știi că e recomandat să schimbi kitul de distribuție mai târziu decât în cazul celui pe curea. Mai exact, după parcurgerea aproximativă a 180.000 de kilometri ar trebui să te aștepți la o cheltuială cu această componentă a autoturismului tău. Există și cazuri ale unor mașini care chiar și după 500.000 de kilometri parcurși nu au avut nevoie de schimbarea distribuției, așa că totul depinde foarte mult de felul în care obișnuiești să conduci. Cele mai frecvente înlocuiri de kit de distribuție de acest tip sunt cele la parcurgerea aproximativă de 200.000 de kilometri, atunci când ar trebui să îți programezi o vizită la un service auto.
Îți recomandăm să cumperi kitul de distribuție de la un magazin autorizat și să nu te bazezi pe mecanicul auto, mai ales dacă nu ai mai apelat până acum la serviciile lui, dacă vrei să beneficiezi de garanția lucrării, dar mai ales al acestei componente auto.