Românii sunt, în ultima perioadă, interesaţi tot mai mult de maşinile second-hand pe care le consideră accesibile ca preţ şi o investiţie bună şi pe care le achiziţionează, de obicei, din ţări care au drumurile mai bune ca în România şi sunt mai bine întreţinute. Astfel, au loc tot mai multe vânzări auto second-hand, în prima parte a anului 2018, potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), fiind comercializate de patru ori mai multe autoturisme second-hand decât modele noi.
Vanzarile de maşini second-hand în creştere pe piaţa din România
În 2017, vanzarile de masini second-hand au crescut semnificativ ca urmare a eliminarii taxei auto. Astfel, în cele 12 luni ale anului trecut, tranzacţiile cu maşini rulate pe plan intern s-au situat la un nivel-record (de peste 496.000 de unităţi), în creştere cu 99% comparativ faţă de anul 2016. În acelaşi timp, nivelul de vânzări auto second-hand l-a depăşit pe cel din 2011 (de 411.000 unităţi) care reprezenta, până în acest moment, valoarea maximă înregistrată de piaţa autohtonă. Tranzacţiile de maşini second hand au atins valoarea de 1,1 milioane de unităţi, un număr semnificativ mai mare decât cele aproximativ 100.000 de unităţi de autovehicule noi. În general, vânzările auto second-hand sunt foarte dezvoltate în România, românii preferând acest tip de maşini din considerente financiare. În general, preţurile sunt situate la valori cuprinse între 5.000 şi 10.000 de euro. În topul vânzărilor, culorile alb şi gri domină cererea cu 28,9%, respectiv 22,6%. Pe locurile următoare, se situează autovehiculele albastre cu 16,5% şi cele de culoare neagră – cu 11,5%. De asemenea, cererea pentru maşini electrice şi hibride, este în creştere şi la fel şi cea pentru autoturismele cu tracţiune 4×4 care reprezintă circa 25% din totalul vânzărilor.
Numărul mare al înmatriculărilor de maşini situează România în topul ţărilor europene
Interesant este şi faptul că România a înregistrat una dintre cele mai mari creşteri din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul înmatriculărilor de maşini. Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) informează că nivelul acestei creşteri este de aproximativ 33% / an situând România în topul ţărilor europene, dar şi că cele mai numeroase achiziţii se fac de către persoanele fizice care fac peste 75% din achiziţiile anuale. APIA estimează că, la finalul lui 2018, vor fi realizate peste 520.000 de vanzari auto second hand, un număr similar cu cel din 2017. Beneficiarii optează, tot mai mult, pentru maşini cât mai noi, cea mai mare majorare a cererii fiind înregistrată pentru autovehicule mai noi de 7 ani, dar şi pentru modele pe benzină. Vanzarile de masini second-hand sunt puternic influenţate anul acesta de Taxa de Mediu 2018 care aduce schimbări notabile pe această piaţă, se va aplica tuturor proprietarilor, va fi calculată în funcţie de gradul de poluare şi va fi ca un al doilea impozit. În ceea ce priveşte achiziţia de maşini second-hand, cumpărătorii români optează, în principal, pentru maşini de fabricaţie germană, produse după anul 2011, cu motoare care au între 80 şi 120 de cai putere.
În România, 26,5% dintre maşini sunt de provenienţă autohtonă, 24,1% din Germania, 12,6% din Cehia, 6,2% din Spania şi 5,6% din Turcia, în timp ce sondaje independente arată că preferinţele românilor pentru maşinile second-hand se îndreaptă către următoarele mărci Volkswagen, Opel, Ford, BMW şi Audi.