Internaționalizare – Inovare – Tehnologie, pilonii pe care poți construi stabil un business

În calitate de publisher, colaborăm cu Tudor Communications de ani buni, însă pe Mihaela am cunoscut-o recent și personal, culmea, nu în România, ci la mare distanță de casă. Ne-am întâlnit într-o zi de duminică în Dubai, la lunch. La întâlnire au mai fost prezente câteva doamne din delegația internațională EWA cu care a fost o plăcere să schimb idei. M-am mândrit în sinea mea cu Mihaela, care reprezintă atât de frumos România în Emiratele Arabe Unite, o zonă foarte competitivă și dinamică din punct de vedere al businessului.

Când ai ajuns prima dată în Emiratele Arabe Unite și care au fost primele impresii? Cum s-a modificat percepția ta asupra acestor locuri de când ai ajuns prima dată până în prezent?

Prima dată am ajuns în Dubai în octombrie anul trecut, cu ocazia business tripului organizat de EWA (European Womens Association). A fost o provocare pe toate planurile, pentru că ieșeam prima dată din țară cu fiica mea de nouă luni, pe care încă o alăptam. Am avut emoții, eram în plină pandemie, cu multe restricții, dar mi-am dorit să explorez această piață care părea în afara furtunilor și în continuă creștere. De mare ajutor mi-a fost partenera mea de business Aura, care mi-a fost și asistentă, și babysitter, și om de bază. A fost o experiență plină cu de toate, cu așteptări împlinite, cu mituri spulberate, cu prejudecăți demontate. Am descoperit o lume în plină expansiune – și din perspectiva afacerilor, dar și din cea a felului în care femeile se implică în societate. Dacă mai aveam vreun clișeu în minte legat de felul în care sunt percepute femeile în această zonă a lumii, mă refer în special la Dubai, cele câteva zile mi-au demonstrat contrariul. Acest business trip fusese gândit să adune la un loc antreprenoare din toate colțurile lumii, interesate de internaționalizarea propriilor afaceri, dornice să cunoască femei care sunt o sursă de inspirație și un suport real pentru expansiunea lor internațională. Scopul inițial a fost îndeplinit cu succes, mult peste așteptări. Am intrat în legătură cu Camere de Comerț din Orientul Mijlociu, reprezentanți ai ministerelor și ambasadelor, șeici și antreprenori locali, iar peste tot am fost foarte bine primite.

Dubaiul este un loc unde se întâlnesc multe naționalități și culturi. Cum percepi expunerea la așa o diversitate culturală?

Multiculturalitatea nu poate fi decât un exercițiu benefic pentru orice antreprenor. E un efort de înțelegere, de învă- țare, de empatie, de flexibilitate, care te îmbogățește ca om și ca profesionist. Mobilitatea internațională nu poate lipsi din abilitățile unui om de afaceri care vrea să se dezvolte. Nu există MBA care să nu includă multiculturalitatea. Cred că aducerea în același loc a talentelor și culturilor din întreaga lume punând pe primul plan doar calitatea este o strategie câștigătoare pentru Dubai.

Ești Owner al Tudor Communications – care consideri că sunt challenge-urile unei femei antreprenor în România? Dar pe plan internațional?

Indiferent de meridianul pe care activezi, femeile au preocupări comune – să poată menține în echilibru balanța work-life, să poată să se dezvolte prin învă- țare continuă, să își dezvolte sustenabil afacerea, să creeze comunități durabile, să facă lucruri memorabile pentru familia lor, pentru echipa cu care cresc afacerea, pentru comunitatea locală, pentru țara lor. Să genereze valoare pe termen lung în toate planurile în care se manifestă. În plan internațional, există tendința de a crea astfel de ecosisteme care construiesc un networking de calitate, bazat pe valori, cu rezultate vizibile. Solidaritatea feminină poate face minuni. Și prin EWA vreau să particip activ la acest fenomen.

Ești Country Leader al organizației internaționale EWA – European Womens Association. Povestește-ne despre parcursul tău în organiza- ție, despre viziune și misiune, cât și despre planurile comune de dezvoltare și suport create prin intermediul acesteia.

Am fost numită Country Leader la începutul acestui an și de atunci creștem cu repeziciune. Ne-am lansat oficial la finalul lunii mai, odată cu platforma media internațională www.feminismforreal.com. Îmi doresc să construim o rețea și mai prezentă de femei-lider, femei-manager, femei-antreprenoare, femei care inspiră și care construiesc în jurul lor comunități mai frumoase, mai empatice, mai inspiraționale, alături de care să facem lucruri faine, nu doar în România, ci la nivel internațional. În ceea ce privește EWA, decizia mea de a mă alătura și de a construi această rețea în România a venit absolut firesc, pentru că am realizat că fără o structură în care să ai alături femei, oameni care cred în aceleași valori și au aceleași nevoi, fără să beneficiezi de credibilitatea unei asociații care are o istorie în spate este foarte greu, nu doar ca femeie, să reușești să te dezvolți la nivel internațional. Practic, mi-am dat seama că ceea ce îmi doresc eu să mă dezvolt după 10 ani de antreprenoriat în care am crescut frumos și sănătos – vor și alte femei. Și e nevoie de o structură pe care eu am descoperit-o în EWA – eficientă, credibilă, orientată spre rezultate, care poate cu adevărat să te ducă spre cele mai înalte culmi, cu sprijinul unor femei ca și tine.

Povestește-ne despre planurile tale profesionale legate de Emiratele Arabe Unite. Este Dubaiul un loc competitiv din acest punct de vedere?

Mulțumită acestor business trips în Dubai – au fost trei până acum (octombrie 2021, ianuarie 2022, mai 2022) – am putut să ne creăm o rețea de sprijin și să deschidem biroul nostru în Dubai. Și deja ne-am extins și cu servicii pe care le oferim companiilor și instituțiilor din Bruxelles, printre care Deloitte și Comisia Europeană.

Care sunt diferențele esențiale între a face business în România, comparativ cu business în Emiratele Arabe Unite? Dar similitudini există? Care ar fi acestea?

În Dubai, lucrurile par să se întâmple mult mai repede. E un mediu prielnic pentru antreprenorii dinamici, vizionari. Tehnologia e domeniul care se dezvoltă cu o repeziciune uimitoare. Sigur, lucrurile merg mult mai ușor când ești parte dintr-un sistem care îți deschide ușile, care te recomandă în cercuri exclusiviste. Eu am reușit să mă integrez mult mai ușor cu ajutorul EWA. Cred că principalul lucru este să generezi încredere și să te focusezi pe a construi relații, nu pe a vinde.

Ce recomanzi femeilor române antreprenoare care doresc să își dezvolte businessul în Emiratele Arabe Unite?

Internaționalizarea și inovația sunt esențiale pentru un antreprenor care își dorește să crească. După ce am lucrat cu sute de antreprenori din toate colțurile lumii, am învățat că trebuie să te definească anumite valori și să treci prin experiențe care să te ajute să înțelegi că fără valori pe care să le împărtășești cu un partener, client nu poți merge foarte departe.

Un parteneriat nu poate fi de succes decât în situația în care împărtășești aceleași valori, dar te preocupă să produci valoare pentru celălalt și invers. Și cu cât înțelegi asta mai din timp, cu atât reușești să te dezvolți mai mult și mai bine. Fiind eu însămi antreprenor, am empatizat și am înțeles de ce se întâmplă astfel.

Care este drive-ul tău? Ce te motivează? Ce te face să te trezești dimineața și să ai acel sentiment că abia aștepți să… trăiești, să faci?

Pasiunea, hotărârea, dorința de a inova, de a fi prima care creează ceva nou în lumea asta mare. Deviza mea e să transformi imposibilul în posibil. Pentru companiile pe care le-am construit, pentru familia mea, pentru cei trei copii. Companiile s-au dezvoltat în timp, la fel și copiii, iar ambele zone sunt echilibrul meu în viață. De la copii îmi iau întotdeauna energia pozitivă și determinarea că orice s-ar întâmpla să merg mai departe. Vreau să ajung să le ofer un model în viață și reperele necesare pentru a se dezvolta în viață așa cum îmi doresc eu să o facă. Dacă vrei să construiești comunități, dacă vrei să ai un business solid care trece prin orice furtună, trebuie să ai curajul să ieși în față și să povestești oamenilor despre ce valoare poți produce pentru ei, să povestești despre cine ești, pentru că oamenii au încredere în primul rând în oameni și să-ți asumi rolul pe care îl ai. Și așa vor veni spre tine. Asta este experiența celor 10 ani în antreprenoriat. Dacă le vorbești oamenilor sincer, deschis, la obiect, clar, despre cine ești și ce vrei, îi atragi pe cei care sunt ca tine, iar jumătate din drum este deja parcurs.

Trăiești viața visurilor tale? Ce anume crezi că îți mai lipsește?

Da, am familia pe care mi-am dorit-o, profesia care îmi place, afacerea care îmi aduce satisfacție, o echipă cu care creștem, prieteni și călătorii. Îmi lipsește timp mai mult pentru mine, dar am un plan să ajung și acolo. Trăiesc viața visurilor mele.

Ce mașină conduci și de ce ai ales-o?

Nu conduc, încă mai fac școala de șoferi, printre picături. Merg cu taxiul și mașina familiei. Când o să am timp să dau examen, o să am și carnet. 🙂

Care este outfitul tău preferat și de ce?

Îmi plac culorile tari, dar și pastel, imprimeurile. Îmi plac rochiile feminine, fluide și… culoarea roșie.

Ce anume înseamnă pentru tine să fii femeie și cum îți exprimi feminitatea?

Sunt soție, mamă, fiică, prietenă, colegă, parteneră de business. Am preocupările obișnuite pe care orice femeie care trăiește în lumea de azi le are. Să am grijă de toți, dar să nu uit și de nevoile mele. Constant sunt întrebată cum reușesc să am 3 copii și 3 companii și cum mă descurc cu toate în viața de zi cu zi. Pe mine mă definește activitatea intensă. Eu nu prea pot să stau degeaba, mă plictisește să fac același lucru. Dacă e un lucru pe care l-am învățat, este că echilibrul e în mod cert unul subiectiv și depinde de tine să îl definești.

Care este your ultimate dream? Cum ai dori să îți obții nemurirea, ce anume dorești să lași în urma ta?

Vreau să revoluționez comunicarea prin aplicația 2value pe care am creat-o și să dau putere antreprenorilor să crească.

Care consideri că sunt megatrendurile macroeconomice care vor impacta viața și activitatea noastră în următorii ani?

Pandemia și războiul ne demonstrează cât de incertă și volatilă e lumea în care trăim. Din experiența mea de 10 ani în antreprenoriat am învățat că poți să treci mai ușor peste orice provocare dacă te raportezi mereu la valori. Vremurile pe care le trăim nu sunt deloc ușoare, mai ales când ești și antreprenor și ai o echipă mare care depinde de deciziile pe care le iei. De aceea am căutat soluții de a mă dezvolta pe piața internațională, în Europa Occidentală și în Emiratele Arabe Unite. Internaționalizare-inovare-tehnologie sunt pilonii pe care poți construi stabil. Perturbările actuale în ceea ce privește creșterea prețului la energie și combustibili, inflația ascendentă și scăderea încrederii populației în autorități sunt provocări uriașe pentru orice profesionist, cu atât mai mult dacă e antreprenor. Fluctuația de personal, schimbările de atitudine și mod de lucru în ceea ce privește resursa umană sunt realități dificile cu care ne confruntăm ca manageri, ca antreprenori. Flexibilitatea, adaptabilitatea la o piață a muncii în permanentă schimbare sunt esențiale în construirea echipelor și în retenția de personal.

Profesiile se transformă și ele, iar interdisciplinaritatea e un must în orice job description care se dorește a fi viabil pe termen lung. Ceea ce făceam acum 10 ani nu mai seamănă aproape deloc cu ceea ce fac acum, schimbările sunt foarte mari de la an la an. Din fericire, suntem un domeniu în care work remote ne ajută să performăm din orice colț de lume pentru orice alt colț de lume.

Ce planuri de viitor are Tudor Communications și cum se raportează la aceste megatrenduri?

Tudor Communications se va extinde continuu pe piețele noi, vom lansa în curând o universitate online, iar 2value – primul asistent virtual de PR va scala internațional cu ajutorul investitorilor.

Text: Cornelia Rotaru

Foto: Arhivă Tudor Communications & EWA

Adaugă un comentariu