Vorbim de ceva vreme despre debarcarea constructorilor auto din China pe Bătrânul Continent. Nu e tocmai o noutate, dar ritmul pare să se fi întețit în ultimul an, astfel că mașinile chinezești par să iasă din sfera curiozităților și să devină normalitate pe străzile europene.
După ce s-a consolidat drept cea mai mare piață auto a lumii (inclusiv automobile electrice), cu peste 100 de mărci proprii și restul importate, China a început în forță în ultimii ani expansiunea la nivel mondial, iar Europa tinde să devină terenul predilect de joacă al chinezilor.
Pe lângă faptul că marii coloși industriali chinezi dețin o parte dintre mărcile europene (vezi Geely – Volvo, SAIC – MG etc), constructorii chinezi beneficiază masiv de pe urma politicii guvernamentale comuniste, care nu permite intrarea pe piața chineză a unui constructor extern de sine stătător, ci doar în asociere cu o entitate locală, lucru ce a dus la însușirea tehnologiei dezvoltate de alții, care se găsește acum înglobată în produsele proprii, indifferent ce marcă poartă.
Așa se face că, odată depășită era de pionierat, când cu toții râdeam de calitatea și aspectul îndoielnice ale mașinilor chinezești, copii nerușinate după modele consacrate europene, americane sau chiar japoneze, constructorii chinezi au ars rapid câteva etape și au înțeles din mers ce vor ceilalți. Acum sunt perfect capabili ca, pe baza tehnologiilor și subansamblelor vestice intrate în proprietatea lor, să ne ofere automobile moderne, de calitate, perfect compatibile cu așteptările, gusturile și bugetele noastre, ba chiar să șI pluseze uneori cu un design avangardist, conceput, de regulă, în studiouri deschise în Europa sau America, de echipe de design și inginerie locale. Rezultatele se văd.
Poate nu s-a ajuns chiar într-acolo încât mașinile chinezeș ti să bată în teste comparative concurența vestică, dar vremurile alea nu sunt departe, iar prețurile sunt imbatabile și oferta deja generoasă cantitativ. Unde mai pui că Beijingul stăpânește cele mai mari zăcăminte de litiu, China fiind nr. 1 la producția mondială de baterii și, uite așa, ai imaginea completă a unui tăvălug care va asana curând piața auto mondială, în așa măsură încât nici taxele protecționiste ale UE sau SUA nu vor mai putea opri „invazia’ chineză, într-o piață deja debusolată de inflație, costuri energetice mari și lipsa infrastructurii de încărcare pentru electrice la nivelul necesar.